Osijek preuzima riječki model građanskoga odgoja

Osijek preuzima riječki model građanskoga odgoja Osijek preuzima riječki model građanskoga odgoja
Foto: HRT/Mirna Šmit Foto: HRT/Mirna Šmit
Foto: HRT/Mirna Šmit Foto: HRT/Mirna Šmit

Foto: rijeka.hr

U Rijeci je potpisan Sporazum između Grada Rijeke i Grada Osijeka o preuzimanju riječkoga modela provedbe Građanskog odgoja i obrazovanja kao izvannastavne aktivnosti koji od jeseni kreće u osječkim osnovnim školama.

31493097_1860289824034901_3494358767523332096_n.jpgGrad Rijeka se ovim sporazumom obvezao bez naknade ustupiti priručnik “Učenik građanin”, pripadajuće mape te popratne Smjernice za provođenje programa namijenjene učiteljima, u svrhu provođenja izvannastavne aktivnosti Građanski odgoj i obrazovanje (GOO) koje će, prema riječima zamjenice gradonačelnika Osijeka, u osječkim školama započeti od iduće školske godine. Grad Osijek projekt provodi u suradnji s četiri udruge - Breza, Nansen dijalog centar Osijek, Volonterski centar Osijek i Udruga Dokkica.
Uz Osijek, riječki program GOO do sada su preuzeli Sisak, Poreč, Rovinj, Pula, Umag, Pazin, Opatija, Istarska te Primorsko-goranska županija.
„Uspostavljena suradnja s velikim brojem gradova i županija nama je najbolja poruka da je naš rad na dobrom tragu“, rekao je riječki gradonačelnik Vojko Obersnel, koji je uz zamjenicu osječkog gradonačelnika Žanu Gamoš potpisao sporazum o suradnji dvaju gradova na provedbi Građanskog odgoja i obrazovanja kao izvannastavne aktivnosti. Obersnel ne krije zadovoljstvo što je program pobudio veliko zanimanje u Hrvatskoj, ali mu je žao što se GOO ne provodi na nacionalnoj razini kroz kurikularnu reformu. "Lokalna je razina pokazala odgovornost, efikasnost i spremnost da reagira brže nego što nekad reagira država", rekao je riječki gradonačelnik.
"Pomoć, podrška i iskustvo koje dijelite s nama olakšat će nam provedbu Građanskog odgoja i obrazovanja kojeg ćemo provoditi zajedno s udrugama civilnog društva“, istaknula je tom prigodom Gamoš te dodala kako je zanimanje za uvođenjem ovog programa, koji će nositi ime „Osijek to GOO“, dosad pokazalo 11 osječkih osnovnih škola, a već od iduće školske godine program će se slušati u njih pet.
Temeljem ovog sporazuma, Grad Rijeka će, po izlasku iz tiska priručnika za učenike sedmih i osmih razreda osnovnih škola, te pripadajućih Smjernica za provođenje tog priručnika namijenjenih učiteljima provoditeljima, i taj materijal ustupiti Gradu Osijeku u slučaju da iskaže interes.
Riječka iskustva su dragocjena
Grad Rijeka je bio prvi grad u zemlji koji je osmislio i realizirao program građanskog odgoja i obrazovanja i to potaknut rezultatima raznih istraživanja koji pokazuju poražavajuće rezultate kao što su niska razina participacije u zajednici, porast izražavanja diskriminatornih stavova te nedostatak znanja i vještina potrebnih za život među mladima. "Riječki učenici u sklopu GOO-a postaju urednici portala i kreiraju vijesti, uče kako kritički promisliti o reklamama i dobivenim informacijama te su osvijestili razliku između želja i potreba. Uče o prednostima i nedostacima društvenih mreža te ranjivim skupinama u društvu, te kako biti odgovorni vlasnici kućnih ljubimaca i ekolozi koji čuvaju svoj planet. Učenike se potiče da aktivno sudjeluju u svojoj zajednici,  donose informirane odluke i prepoznaju važnost aktivnog sudjelovanja u zajednici. Oni se senzibiliziraju za različitosti te uvažavaju i poštuju druge, tuđa mišljenja, stavove i vrijednosti. Koriste vještine javnog nastupa, prezentacije, timskog rada, suradnje, dogovaranja te poticanja i uključivanja u dijalog i debatu. Argumentirano iznose stavove i aktivno slušaju tuđe. Objašnjavaju na koji način stereotipi mogu navesti na pogrešne zaključke o pojedincima ili skupini. Određuju značenje slobode mišljenja i slobode govora.
Efekti su već vidljivi
Prilikom znanstvene evaluacije eksperimentalnog programa pod provedbom studenata Odsjeka za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Rijeci uz mentorstvo dr. sc. Bojane Ćulum i dr. sc. Nene Rončević utvrđeni su pozitivni trendovi poput zadovoljstva učenika metodama, oblikom i sadržajem rada, ugodnijim radnim okruženjem, te iskazivanje želje za većom satnicom. Od usvojenog gradiva kao najvrjednije su ocijenjene spoznaje o važnosti pomaganja i uvažavanja drugih, ljudskim pravima, zdravoj prehrani i opasnostima društvenih mreža. Nastavnici su također iskazali zadovoljstvo načinom provedbe, posebice kvalitetnim stručnim usavršavanjem, a njihove evaluacije svog rada tiču se vidljivosti promjena u stavovima učenicima te njihov uvećani interes za aktualnim društvenim i političkim temama. Vrijedno je napomenuti kako je gotovo 80% neupisanih učenika istaknulo pozitivne dojmove svojih kolega koji su pohađali GOO te ih je isto potaknulo na upis", stoji na portalu rijeka.hr.

Građanski odgoj V.Obersnel i Žana Gamoš