Požežani ui akciji "Imam stav"

Požežani ui akciji "Imam stav"

"Imam stav" školski je program prevencije korištenja duhana, alkohola i drugih sredstava ovisnosti kod djece i mladih koji se već tri godine uspješno provodi u 34 zagrebačke osnovne škole, a od ove godine i u tri škole u Požegi.

imamstav-logo.jpg

Iz udruge "Pet plus", koja program provodi, navode kako je njegova inovacija u tome da se ne fokusira samo na sprječavanje zlouporabe droge i drugih ovisnosti nego se djecu uči različitim životnim vještinama - kako se zauzeti za sebe, oduprijeti pritisku okoline i ne ugroziti svoje zdravlje rizičnim ponašanjem."Kroz program smo naučili kako rješavati probleme, kako imati svoj stav, pronaći svoje ja, a drogi, alkoholu i cigaretama hrabro reći ne", kazala je Barbara Tokić, 13-godišnja učenica iz Osnovne škole Stenjevec na današnjoj konferenciji u Zagrebu gdje su predstavljeni ciljevi i rezultati programa "Imam stav" namijenjen učenicima-tinejdžerima, učiteljima i nastavnicima te roditeljima.Svi oni istakli su da u današnje materijalističko doba nije lako odrastati niti odgajati djecu jer roditelji, pritisnuti rješavanjem egzistencijalnih problema, nemaju vremena za razgovor i zagrljaj, a djeca nerijetko odgovore traže u alkoholu, drogi, kocki, cigaretama, internetskim igricama.

imam-stav-ljudi.jpgimam-stav-u-ucionici.jpg

U tinejdžerskoj dobi utjecaj vršnjaka je vrlo velik i zato je dobro da se programi provode od 6. do 8. razreda kako bi djeca mogla naučiti kako lakše reći ne lošim navikama i odrasti u zdrave mlade ljude, složile su se nastavnice Branka Radman iz zagrebačke OŠ Ivana Cankara i Kornelija Sabljak iz požeške OŠ Dobriše Cesarića. Sličnog su mišljenja i učenici iz tih škola koji su prošli kroz program i zaključili kako je bolje imati zdrave životne izbore, i promicati ih među vršnjacima što su pokazali na svoj način, zanimljivim igrokazima, u kojima ističu da u školi lako odbacuju nekoga tko je različit i neprilagođen, ali da se, isto tako, svatko može izjasniti i vrlo lako reći ne onome što je loše jer će nakraju uvijek dobiti podršku.
"Kad imamo sat razredne zajednice, učenici me dočekaju sa stolicama poredanim u krugu i kad ih pitam: Imamo li stav? uglas odgovaraju: Imamo!", dodala je Sabljak i rekla da njezini učenici taj program jako vole."Program 'Imam stav' je inovativan jer je baziran na razvijanju životnih vještina kod djece. Djeca uče kroz igru razvijati samoupouzdanje i sigurnost te se zauzeti za sebe, razvijati svoje stavove i, što je najvažnije, zavoljeti sebe", kazala je predsjednica udruge "Pet plus" iz Zagreba i voditeljica projekta Mira Davidović. Navela je da udruga, osnovana 2000. godine, unazad tri godine kontinuirano provodi taj program pa je u Zagrebu i Požegi dosad educirano 113 nastavnika i stručnih suradnika, a u 106 razreda obuhvatili su 2.300 djece. Daniel Pellaux, voditelj i trener programa "Imam stav/Unplugged", koji se provodi u okviru Europskog projekta prevencije ovisnosti o drogi, rekao je da se taj program provodi i u brojnim drugim europskim zemljama te ustvrdio da u prevenciji mora sudjelovati cijela zajednica. "Ako se provodi samo u školama, rezultati su loši", dodao je.
Prema rezultatima u godini dana provođenja projekta, među tinejdžerima je 30 posto smanjeno pušenje, 28 posto pijančevanje, a 23 posto smanjena je i upotreba kanabisa. Taj efekt će se kod 12-13 godišnjaka zadržati godinu-dvije, a što onda?, pita se Pellaux te naglašava važnost nastavka programa, prevenciju i razvijanje pozitivnih vještina u svim drugim životnim okolnostima. "Bolje je da tinejdžeri uopće ne krenu s pušenjem jer im je poslije puno teže to zabranjivati", smatra i dodaje da za čekanje na prevenciju nema vremena "ni pet minuta" jer se tu puno toga mora napraviti. Zbog toga, program "Imam stav" obuhvaća vodič za implementaciju programa, radne bilježnice za učenike, vježbe za razred, udžbenik i trodnevni trening za učitelje, uz obavezne roditeljski sastanak. "Umjesto tradicionalnog, frontalnog predavanja, treba raditi po grupama jer se tako lakše mogu prepoznati potrebe tinejdžera", poručio je nastavnicima, a roditeljima da promjene uvriježeni način razmišljanja i djelovanja kako bi znali pristupiti i pomoći djeci.Mara Plaza Leutar iz Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta (MZOS) podsjetila je kako je u hrvatske škole, uz zdravstveni odgoj, ove godine uveden i građanski odgoj, kao međupredmetni i interdisciplinarni sadržaj, gdje se djeca uče toleranciji, poštivanju i solidarnosti, također važnim životnim vještinama. Program "Imam stav", osim MZOS i Ministarstva zdravstva koji su program financirali sa 520.000 kuna, podržavaju Ministarstvo unutarnjih poslova, Agencija za odgoj i obrazovanje, Ured za suzbijanje zlouporabe droge RH, akademska zajednica, civilno društvo, škole i francusko veleposlanstvo.