Plomin C na ugljen (ne)opasan i (ne)isplativ

Plomin C na ugljen (ne)opasan i (ne)isplativ

(foto: Duško Marušić/PIXSELL)

Rekonstrukcija termoelektrane Plomin, to jest zamjena postojećeg bloka 1 novim blokom C, prema Vladinoj je odluci postala strateški projekt, vrijedan 6 milijardi i 300 milijuna kuna. U Vladi tvrde da se radi o dugoročno stabilnom i sigurnom izvoru električne energije. Želja je cijele Labinštine, unatoč ekološkoj renti od 5-6 milijuna kuna na godinu, napokon se osloboditi ugljena.

Priča je svuda ista. I u Pločama stotine građana prosvjeduju protiv moguće gradnje termoelektrane u svome kraju. Ni lokalna vlast nema, čini se, prevelikog utjecaja iako su i njhovi stranački kolege iz IDS-a u Vladi. Gradonačelnik Labina Tulio Demetlika kaže da je Sabor donio Zakon o strateškim ulaganjima i o strategiji energetskog sustava. Tim zakonima Vlada je pokazala da "ima i škare i platno".

Lokalna je zajednica pokrenula i sporove na Ustavnom sudu zbog lokacijske dozvole i Studije utjecja na okoliš, ali bez uspjeha. Udruge za zaštitu okoliša su suglasne - oštro protiv termoelektrane na ugljen, bilo gdje u Hrvatskoj ili u Europi. Ugljen je zdravstveno i ekološki neprihvatljivo gorivo koje, tvrde, ni ekonomski više nije isplativo. Toni Vidan iz Zelene akcije ističe da ugljen više nije najjeftiniji za proizvodnju električne energije, pogotovo na rok od 2020. -2060. dokad bi se ta elektrana trebala isplatiti, kad se zna da već za 2030. EU predviđa 40-postotno smanjenje emisije plinova staklenika.

Prvi izbor, kažu Zeleni, trebala bi biti struja iz obnovljivih izvora energije. No, nije baš svima termoelektrana trn u oku. Općina Kršan na čijem je području, uz Kanfanar je najbogatija u Istri. Upravo zbog termoelektrane. U dosadašnje uređenje luke i rive u Plominu, HEP je uložio 7 milijuna eura. Blok C obećava i nove poslove. Zvonko Liović, direktor Plomin holdinga ističe: "Bog daj da se gradi jer ja svaki dan dobivam upite od različitih investitora koji moraju planirati troškove vezane za specijalne terete, npr. trafostanice od 300 tona, terete dužine 50-60 metara koji ne mogu preći preko ceste ili ići prugom, a ovo je najbolji put."

Uz zapošljavanje lokalnog stanovništva, smještaj novozaposlenih, potrošnju u okolnim mjestima, mnogi vide šansu za zaradu. I dok je pitanje po kojoj cijeni, projekt ide dalje. Za partnerstvo s HEP-om u izgradnji Plomina C stigle su tri ponude. Izbor partnera očekuje se do kraja kolovoza. Više možete poslušati u tonskom prilogu.