Kako promatrati grad: pogled iz galerije na užurbano Korzo

Kako promatrati grad: pogled iz galerije na užurbano Korzo Kako promatrati grad: pogled iz galerije na užurbano Korzo
Božena Končić Badurina i Ksenija Orelj (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka) Božena Končić Badurina i Ksenija Orelj (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka)
Crtež interijera ljekarne na istočnom zidu (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka) Crtež interijera ljekarne na istočnom zidu (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka)
Na slušalicama se čuje priča o tome kako djelatnice ljekarne doživljavaju galeriju (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka) Na slušalicama se čuje priča o tome kako djelatnice ljekarne doživljavaju galeriju (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka)
Nacrt koji je bio predložak za zidni crtež (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka) Nacrt koji je bio predložak za zidni crtež (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka)
Crteži tinejdžera na zapadnom zidu (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka) Crteži tinejdžera na zapadnom zidu (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka)
Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka
Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka
Izjave tinejdžera zabilježene uz crtež (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka) Izjave tinejdžera zabilježene uz crtež (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka)
Plakat izložbe (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka) Plakat izložbe (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka)
Performans u izlogu (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka) Performans u izlogu (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka)
Didaskalije (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka) Didaskalije (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka)
Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka
Pogled na Korzo uz priču o ljudima (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka) Pogled na Korzo uz priču o ljudima (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka)
"Backstage" s rekvizitima izvođača otvoren je pogledima posjetitelja (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka) "Backstage" s rekvizitima izvođača otvoren je pogledima posjetitelja (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka)
Didaskalije spremne za izlog (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka) Didaskalije spremne za izlog (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka)
Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka
Kocke kao okupljalište ispred galerije projekt su ARCHIsquada postavljen tijekom "Spajalice" MMSU-a (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka) Kocke kao okupljalište ispred galerije projekt su ARCHIsquada postavljen tijekom "Spajalice" MMSU-a (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka)
Pogled na Mali salon s Korza (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka) Pogled na Mali salon s Korza (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka)
Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka

Pogled na Korzo iz Malog salona (Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka)

Kad bismo sad krenuli ponavljati neku riječ - recimo: izložba, izložba, izložba… - uskoro bi nam počela zvučati čudno i nepoznato, kao da je iz nekoga drugog jezika. Slična se začudnost događa i kad nešto dugo promatramo - a upravo se taj fenomen skriva iza zanimljivog naslova izložbe “Nastaviti dok ne postane nesigurno”.

Zagrebačka umjetnica Božena Končić Badurina naziv izložbe "duguje" francuskom piscu Georgeu Perecu, koji u svojoj knjizi Vrste prostora daje upute za promatranje grada: "Nastavite, sve dok prizor ne postane nestvaran, dok u djeliću trenutka ne dobijete dojam da ste u nekome čudnom gradu, ili, još bolje, dok više ne budete mogli shvatiti što se događa ili ne događa, dok cijelo mjesto ne postane čudno, a vi više ne budete ni znali da to nazivamo gradom, ulicom, zgradama, pločnikom…"

Upravo je to napravila autorica izložbe: boravila je u Malom salonu, kroz njegove izloge promatrala Korzo, obišla prostore oko galerije - od ljekarne s jedne strane, preko trgovina i ugostiteljskih objekata preko puta pa do Radio Rijeke s druge strane - i razgovarala s ljudima koji u tim prostorima rade: znaju li za galeriju, primjećuju li je uopće, prate li njezin program, zalaze li unutra… Prikupljene dojmove i podatke oblikovala je u priču koju možemo slušati na slušalicama u izlogu galerije dok promatramo Korzo, a govori nam je novinarka Radio Rijeke Gloria Fabijanić Jelović, koja je i sama bila jedna od ispitanica u projektu.

Na zidovima galerije Božena Končić Badurina oslikala je ono što se nalazi s druge strane zida - stilski interijer ljekarne s kojom galerija dijeli istočni zid te grupu tinejdžera koji se okupljaju na drvenim kockama s vanjske strane zapadnog zida. Crteži su napravljeni u prirodnoj veličini, crnim markerom izravno na bijelim zidovima, na temelju fotografija. Razgovarajući sa srednjoškolcima koje je kasnije nacrtala, Božena je shvatila da uopće nisu znali da se okupljaju ispred galerije - ali nakon što su prihvatili sudjelovanje u projektu, većina ih je ipak ušla unutra i provjerila kako su nacrtani.

Izvedbeni dio izložbe događa se dijelom unutar galerije, a dijelom izvan nje. U izlogu izvođačica reda natpise koji opisuju prizore na Korzu što ih je autorica zamijetila tijekom promatranja uoči izložbe: "Mladić s bradom pije kavu na stepenici pored stupa. Djevojka s puno vrećica stoji ispred ulaza u trgovinu Zdravlje i ljepota..." Istovremeno na Korzu, izvođač oponaša tipična ponašanja ljudi na ulici: telefoniraju, užurbano hodaju, maze se, gestikuliraju, čitaju u hodu… 

Na taj se način briše granica između galerije i ulice, a istovremeno preispituje vidljivost galerije smještene u samom srcu gradskog središta - i skreće pažnja na nju. Koliko obraćamo pažnju na izloške, zaokupljeni žurbom i obavezama usred urbane zone? Koja su to mjesta zadrške između umjetnosti i publike? Doživljavaju li galeriju ljudi koji svakodnevno dolaze na posao u njezinom susjedstvu? Imamo li, opterećeni svakodnevnom jurnjavom između posla i kuće, uopće vremena za nešto tako "beskorisno" kao što je umjetnost? Vrlo čest odgovor sudionika autoričina ispitivanja bilo je da bi rado ušli u galeriju - ali ne stignu.

Božena Končić Badurina ovom je izložbom - u kojoj se predstavlja raznim medijima: crtežom, audio i video radovima, tekstovima, performansom - u Malom salonu postavila site specific project, namijenjen i nadahnut upravo tim galerijskim prostorom. Kako je to napravila, pogledajte do 24. lipnja, svakog dana osim ponedjeljka, od 13 do 20 sati. Ulaz je besplatan.

U nastavku poslušajte razgovor s Boženom Končić Badurinom i kustosicom izložbe Ksenijom Orelj:

Nastaviti dok ne postane nesigurno

Komentari