Na obedu s Goranom Paskaljevićem

Na obedu s Goranom Paskaljevićem Na obedu s Goranom Paskaljevićem
Vjeko Tićak, Goran Paskaljević, Albert Petrović (foto: Virna Baraba / Radio Rijeka) Vjeko Tićak, Goran Paskaljević, Albert Petrović (foto: Virna Baraba / Radio Rijeka)

Goran Paskaljević i Albert Petrović (Foto: Virna Baraba / Radio Rijeka)

Danas je u emisiji "Na obedu" gostovao Goran Paskaljević, jedan od najznačajnijih filmskih redatelja s prostora bivše zemlje, ovjenčan mnogim domaćim i stranim nagradama i odnedavna naš sugrađanin, jer je sa suprugom Francuskinjom kupio stan u Ičićima.

"Pariz nam je dosadio, promet, gužva a ovdje imamo mir - krećemo se od Voloskog do Lovrana, Beograd je blizu, ljudi su zaista dragi, puno sam ih upoznao, družimo se a i za Opatiju sam vezan jer je moj pokojni otac, srčani bolesnik, dolazio tu svake zime na liječenje i ja sam dolazio da bih s njim proveo vrijeme koje do tada nisam imao", kaže Goran Paskaljević.

Paskaljevićev novi film  „Zemlja bogova" (Dev Bhoomi) prva je srpsko-indijska koprodukcija snimana u Indiji na Himalaji, a film redatelj smatra svojim najintimnijim postignućem. Svoju je svjetsku premijeru doživio na Toronto filmskom festivalu, a nagrađen je i na filmskom festivalu u Bariju - Bif&st 2017. nagradom Grand Prix.

Snimljen na autentičnim lokacijama koje su, kaže redatelj, najbliže Bogu, film prati muškarca Rahula, koji se nakon četrdesetogodišnjeg odsustva vraća iz Engleske u svoje rodno selo na Himalaji. Tu zatiče svijet pun predrasuda u kojem žene nemaju pravo odlučivati o vlastitim sudbinama, a mora se suočiti i sa stvarima iz prošlosti koje je smatrao davno zaboravljenima. 

Glavnu ulogu  tumači Victor Banerjee, indijski glumac koji je poznat i svjetskoj publici po svojoj ulozi u filmu „Put u Indiju" Davida Leana iz 1984. godine. "On je ujedno i koscenarist pa mi je", kaže Paskaljević, "rekao da pišem kao da snimam negdje tamo u mojim planinama u Srbiji jer svuda su ljudi isti i isti su problemi. Zato je film intiman,morao sam dati zrno socijalne angažiranosti, jer svaki misleći čovjek mora da se buni protiv nepravde. Doduše nekad nam je bilo lakše jer smo imali jasno određenog neprijatelja - mislili smo kad se riješimo pritiska komunizma (kojeg sad mnogi zazivaju) - bit će bolje, onda smo mislili kad ode Milošević, sad kažu kad ode ovaj Vučić ali neće biti bolje. Svijet se promijenio i to autoritarno. Zlo je sveprisutno-od Amerike do Putina", kaže Paskaljević.

Na spomen svojih ranih uradaka koji su osvajali nagrade, između ostalog i na festivalu u Puli, Paskaljević ima zgodnu anegdotu. Kaže kako su svi znali da Tito jako voli filmove, osobito kaubojske i da ih puno gleda; tako su mu prije festivala nosili kopije na gledanje i osluškivali što će reći, pa su ta mišljenja stizala i do žirija koji bi onda to uzeo kao svojevrsne smjernice. Moj Čuvar plaže u zimskom periodu tretirao je besperspektivnost tadašnje omladine ali smo znali da svaku kritiku moramo zamotati u humor. Svi su očekivali sa zebnjom što će reći o filmu a čovjek koji mu je nosio kopije, kaže - Joj, Tito oduševljen, smijao se kao lud...a tek što se drugarica Jovanka smijala. Film je u Puli dobio Zlatnu arenu za režiju. "Inače ne čitam kritike i ne zanimaju me", kaže Paskaljević, "uostalom sve mi prepriča moja supruga...ne gledam ni podatke o posjetima - jednostavno snimam filmove kakve bih ja htio gledati, a sudeći prema odjeku kod publike čini se da imam još istomišljenika. Evo recimo "Varljivo leto '68" je postao kultni film, u Srbiji ga stalno repriziraju, neke replike su ušle u svakodnevni govor a taj je film bio odbijen od komisije Pulskog festivala s obrazloženjem da je nekomunikativan ???!", objašnjava Paskaljević.

Puno tema je dotaknuto u jednosatnom razgovoru i puno ljudi spomenuto, između ostalih i Aznavour kojeg je Paskaljević iz Pariza doveo na Fest u Beograd s ciljem da podigne posrnuli festival, te Arsen Dedić s kojim je prijateljevao nakon što je snimio dokumentarac o njemu a to je bio njegov prvi profesionalni filmski uradak. Poslušajte:

 

Na obedu: Goran Paskaljević, pripremio Albert Petrović

Komentari