Riječko-bečka premijera: kazalištem protiv nasilja

Riječko-bečka premijera: kazalištem protiv nasilja Riječko-bečka premijera: kazalištem protiv nasilja
Foto: HNK Zajc Foto: HNK Zajc
Foto: HNK Zajc Foto: HNK Zajc

Foto: HNK Zajc

Posljednja ovosezonska premijera HNK Ivan pl. Zajca "Naše nasilje i vaše nasilje" odigrana je sinoć na jednom od najprestižnijih i najvažnijih europskih kazališnih festivala Wiener Festwochenu. Iz Beča se za Radio Rijeku javio redatelj Oliver Frljić.

Predstava "Naše nasilje i vaše nasilje" nastala je u koprodukciji nekoliko europskih kazališta i festivala: riječkoga HNK Zajca, HAU Hebbel am Ufer iz Berlina u Njemačkoj kao inicijatora projekta, Wiener Festwochena iz Beča u Austriji, Slovenskog mladinskog gledališča iz Ljubljane, njemačkog Kunstfesta iz Weimara, Zürcher Theater Spektakela iz Züricha u Švicarskoj i sarajevskog Festivala MESS, Bosna i Hercegovina, uz podršku German Federal Cultural Foundation.

U predstavi igraju članovi glumačkih ansambala riječkog HNK Zajca i Slovenskog Mladinskog gledališča: Nika MiškovićJerko MarčićDean KrivačićDaša Doberšek, Uroš KaurinDraga Potočnjak, Matej Recer i Blaž Šef, uz gošću izvođačicu Barbaru BabačićDramaturg je Marin Blažević, scenografiju potpisuje Igor Pauška, kostimografiju Sandra Dekanić, oblikovanje svjetla Dalibor Fugošić, a asistentica redatelja je Barbara Babačić

"Inspirirana kultnim romanom Petera Weissa 'Estetika otpora', predstava 'Naše nasilje i vaše nasilje' širom otvorenih očiju promatra Europu naivno zatečenu izbjegličkom krizom, Europu koja spremno zaboravlja na svoju kolonijalnu prošlost dok jednako tako spremno i s iskešenim zubima zatvara granice tisućama onih koji bježe upravo pred posljedicama europske i američke politike.

Dvadeseto stoljeće kao da je uporno radilo samo na jednom - poticanju nacionalnih narcizama koji su jednu masu učili da je bolja od drugih, pri tom namjerno zaboravljajući da je već sama isključivost oblik nasilja. Dvadeset i prvo stoljeće nastavilo nas je učiti istim lekcijama, samo ubrzanim ritmom, koristeći se nepogrešivim oružjem: strahom. Brižno građenu sliku snažne, sjajne Europe nepovratno nagriza rastuća paranoja od terorističkih napada i od svukud nam se šalje samo jedna poruka: nigdje više niste sigurni. Strah je ipak najsigurniji preduvjet za mržnju", stoji u najavi predstave. 

Publika se našla pred neugodnim pitanjima: "Jesmo li svjesni da naše blagostanje ovisi o tisućama mrtvih na Bliskom Istoku? Kupujemo li savjest svojom deklarativnom solidarnošću? U trenutku u kojem svjedočimo jednoj od najvećih svjetskih kriza nakon Drugog svjetskog rata, trebamo li se s ponosom nazivati Europljanima ili se Europe trebamo sramiti? Jesmo li spremni snositi posljedice europske stoljetne arogantne dominacije?

Oplakujemo li jednako žrtve terorističkih napada u Parizu i Bruxellesu, kao i onih u Bagdadu? U kojem smo trenutku povjerovali da smo gospodari istine i da je naš Bog svemoćniji od drugih? I gdje se u svemu tome nalazimo mi, gledatelji ove predstave, dok plačemo u polumraku dvorane pred fikcionalnim, odigranim prizorima, ali ostajemo ravnodušni pred stvarnim ljudima u izbjegličkim kampovima diljem Europe?"

Nakon bečke premijere predstava kreće na turneju po različitim europskim pozornicama. Tijekom ljeta i jeseni igrat će u Weimaru, Zϋrichu, Berlinu, Stockholmu, Sarajevu, Beogradu, Ljubljani i Bydgoszczu, a na pozornici HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci premijerno će biti izvedena u studenom. 

Oliver Frljić zadovoljan je prijemom bečke premijerne publike, a već danas sklapa dogovore o novim gostovanjima predstave na europskim festivalima, poslušajte:

Kazališno suočavanje Europe s nasiljem, pripremila Tatjana Sandalj

Komentari