Svijet neona i reklama: Lara Badurina u Malom salonu

Svijet neona i reklama: Lara Badurina u Malom salonu Svijet neona i reklama: Lara Badurina u Malom salonu
Foto: Tomislav Brajnović Foto: Tomislav Brajnović
Foto: Tomislav Brajnović Foto: Tomislav Brajnović
Lara Badurina (Foto: Tomislav Brajnović) Lara Badurina (Foto: Tomislav Brajnović)
Foto: Tomislav Brajnović Foto: Tomislav Brajnović
Foto: Tomislav Brajnović Foto: Tomislav Brajnović
Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka
Reklama "Turbo" na zgradi u Zagrebu (Foto: MMSU) Reklama "Turbo" na zgradi u Zagrebu (Foto: MMSU)
Foto: Tomislav Brajnović Foto: Tomislav Brajnović
Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka

Foto: Tajana Petrović Čemeljić / Radio Rijeka

Znate li tko je Dan Flavin? Riječ je o američkom umjetniku koji je 60-ih godina prošlog stoljeća izdvajao neonske cijevi iz njihovog izvornog okruženja, kao što su gradske ulice, i smještao ih u galerije. Njemu je posvećena trodijelna instalacija riječke umjetnice Lare Badurine u Malom salonu na Korzu.

Vizualno pročišćena izložba kao da nas vodi kroz tri različita kadra: prvi opčinjava bjelinom zidova, radne galerijske rasvjete i bijelih fluorescentnih cijevi koje je postavila umjetnica - što je remake rada Dana Flavina Nominalno tri, koji se sastojao od šest vertikalnih bijelih fluorescentnih cijevi: jedna na lijevoj strani, dvije u sredini i tri na desnoj strani zida.

Prostor Malog salona se svojim bijelim zidovima i već postojećim fluorescentnom cijevima na stropu galerije, sam nametnuo kao idealan prostor za upravo takvu site-specific instalaciju, tumači Lara Badurina.

Dan Flavin je iza sebe ostavio 750 svjetlosnih skulptura, najčešće u serijama od po tri do pet primjeraka. Dok ne bi ugovorio prodaju, ne bi izradio skulpturu, tako da je u njegovoj ostavštini još više od tisuću nerealiziranih skulptura. Prve skulpture s električnim svjetlom izradio je početkom 60-ih dok je radio kao čuvar u Američkom prirodoslovnom muzeju u New Yorku. Snažno je utjecao na mnoge suvremene umjetnike, a umro je 1996. u 63. godini života.

Drugi je "kadar", u srednjem dijelu galerije, crno-bijeli s nizom fotografija svjetla iz zapuštenih urbanih prostora Zagreba i okolice. Nadhnut je Flavinovim koridorima koje je ritmično osvjetljavao svjetlosnim cijevima. Lara Badurina je duž nasuprotnih zidova zalijepila dva niza fotografija raspoređenih u apstraktne motive.

Zalijepljene izravno na zid, fotografije će nakon završetka izložbe biti uništene, ali ipak prije toga dokumentirane u knjizi autora, koju umjetnica namjerava objaviti u vlastitoj nakladi.

Treći "kadar", onaj u boji, nalazi se u dnu galerije, gdje je postavljena neonska reklama za dućan boja i lakova Turbo, ista kao na zgradi Chromosova tornja u Zagrebu. Iako nije mogla doći do originalne reklame, uspjela je napraviti svoju po istome modelu - tako da je prepoznatljivo ista, no ipak drugačija. "Vani, na zgradi, ona je reklama; unijeta u galeriju, ona je reducirana i postaje izložbeni objekt, kao i neonske cijevi", tumači umjetnica.

U sklopu izložbe, Lara Badurina će sa studentima Akademije primijenjenih umjetnosti mapirati svjetlosne reklame u Rijeci, a onda će se na predavanjima u Malom salonu usporediti s reklamama i natpisima trgovina u Rijeci pedesetih godina. 

Ovaj hommage prvi je u nizu planiranih i već osmišljenih projekata koje umjetnica namjerava posvetiti onima koji su utjecali na njezin rad. U Malom salonu je postavljena kao dio Spajalice, projekta riječkog Muzeja moderne i suvremene umjetnosti koji spaja umjetnost i javni prostor. 

Ostaje otvorena do 1. travnja - dana kada je, igrom slučaja, rođendan Dana Flavina. Izložbu je u društvu autorice razgledala Tajana Petrović Čemeljić:

Lara Badurina: Hommage Danu Flavinu (HR1, "Kretanje točke"))

Hommage Danu Flavinu (Radio Rijeka, "Leksikon")

Komentari