Ljudi su ključ uspjeha u turizmu. Platite ih adekvatno tome.

Ljudi su ključ uspjeha u turizmu. Platite ih adekvatno tome.

Ilustracija/Dusko Marusic/PIXSELL

Turizam je u Hrvatskoj postao najvažnija gospodarska djelatnost. Sudeći prema rastu koji doživljava svake godine njegov značaj bit će još veći. Stoga zabrinjava što poslodavci u turizmu imaju sve više problema s pronalaskom radnika. Sindikati im poručuju, povećajte plaće i poboljšajte uvjete rada.

Pristupanjem Hrvatske Europskoj uniji otvorilo se i njezino tržište rada.  Brojni vječni sezonci, kako iz Dalmacije, tako i iz Slavonije, koji su iz godine u godinu bili prisiljeni prihvaćati slabo plaćene, ali itekako zahtjevne poslove konobara, kuhara ili prodavača, da bi po završetku sezone opet završili na burzi rada, sreću su odlučili potražiti izvan Hrvatske.

A kako turizam doživljava procvat, potreba za tim radnicima sve je veća.  Tako je samo u travnju ove godine traženo preko 10 000 konobara, kuhara i sobara. No, te je radnike sve teže pronaći pokazala je i anketa koju je ovih dana na ulicama Zadra snimio naš Vladimir Šetka. Mladi se ne vide u tom poslu koji je kažu, često izrabljujući.

Iako neki poslodavci, kvalitetnim kadrovima nude izvrsne plaće, prosjek plaća u turizmu značajno je ispod hrvatskog prosjeka – upozoravaju u sindikatu, te smatraju kako je rješenje problema povećanje plaća, ali i poboljšanje uvjeta rada. Na pitanje, može li država poticajima poslodavce potaknuti da povećaju plaće, ministar rada i mirovinskog sustava Tomislav Ćorić odgovara:

U kontekstu aktivnosti Ministarstva rada i mirovinskog sustava i mjera aktivne politike zapošljavanja mi ne možemo definirati razinu plaća u sektoru.

Potom dodaje:

Ono što Ministarstvo rada i mirovinskog sustava može ponuditi, mi nudimo jednostavno programe u okviru kojih nezaposlene osobe mogu svoje kompetencije pojačati kroz obrazovanje, odnosno programe obrazovanja, ali isto tako kroz usavršavanje na radnom mjestu. To su programi koje u ovom trenutku nudimo kroz mjere aktivne politike zapošljavanja. Osim toga postoji mjera stalni sezonac, kojom potičemo kontinuirani ostanak kod istog poslodavca, primjerice zaposlenih u turističkom sektoru, odnosno u svim sektorima koji su sezonskog karaktera.

Povećanjem svojih kompetencija radnici bi mogli doći i do većih plaća. Neki su poslodavci prepoznali da kvalitetan kadar mogu osigurati samo kvalitetnom plaćom, te oni danas imaju manje problema s pronalaskom tražene radne snage.  Sezoncima osiguravaju cjelogodišnji staž i prihode, uz jamstvo posla, pa čak i pomažu u slučaju potrebe podizanja kredita. Jer ne treba zaboraviti, upravo su ljudi ključ uspjeha u turizmu, te ih je stoga potrebno adekvatno i platiti.  

prilog Božidara Kolege

Komentari