Arhiva slušaonice - Ars acustica

HRT – HR 3 — Subota, 13.07.2019 23:30

Finalisti natjecanja Palma AA - 2019

U emisiji predstavljamo pet najbolje plasiranih djela na ovogodišnjem EBU natjecanju Palma Ars Acustica. Finale je održano 22. svibnja u Helsinkiju u sklopu plenarnog sastanka članova skupine za Ars Acusticu pri Euroradiju. Slušat ćemo ulomke djela koja su se plasirala u finale natjecanja: Codex Amphibia – Švicarskoga radija; Rivers, People and Bridges- Češkoga radija; Cut up the Border radija Deutschlandfunk iz Berlina; The Garden Man- Homo hortulanus – Finskoga radija, te pobjedničku radiofonsku skladbu AUTOPOIESIS autorice Anne Lepert koja u sebi spaja elemente dokumentarne radidrame, fikcije, poezije i mitologije.

HRT – HR 3 — Subota, 06.07.2019 23:30

Mădăllin Cristescu: Orfejevo putovanje

U emisiji slušamo Orfejevo putovanje Rumunjskoga radija čiji je autor Mădăllin Cristescu. Djelo bazirano na mitu o Orfeju osvojilo Grand Prix Marulić na nedavno održanom 23. međunarodnom festivalu igrane i dokumentarne radiodrame na Hvaru, a tom smo prigodom porazgovarali s urednicom emisije Oanom Cristeom Grigorescu. Početna ideja bila je uroniti u zvučni svijet podzemlja u koje se Orfej spušta u potrazi za Euridikom a djelo je najprije realizirano u binauralnoj produkciji za potrebe Festivala Prix Nova koje se održava u Bukureštu u organizaciji Rumunjskoga radija. Redatelj je Attila Vizauer, a skladatelj Codrin Lazăr.

HRT – HR 3 — Subota, 13.04.2019 23:30

Iza svakog udarca loptom stoji jedna misao

Eksperimentalno djelo Nikice Klobučara proizašlo je iz dokumentarnog zapisa nogometne utakmice pri čemu fokus pa tako niti mikrofon nisu bili usmjereni na nogometnu igru nego na publiku i njezine reakcije. Realizirana dokumentarna snimka je potom, uporabom tehničkih i sintetičkih mogućnosti, maštovitim kreativnim doprinosom ton majstora Srđana Nogića transformirana u odvažnu dinamičku igru ritmova i "novonastalih" zvukova.

HRT – HR 3 — Subota, 06.04.2019 23:30

EXIL

Francuski skladatelj Bruno Letort značajna je figura suvremene francuske glazbene scene. Producent i urednik emisije Tapage nocturne (France musique) koja se bavi ars acusticom, elektroakustikom te svim vidovima radiofonskog izričaja i eksperimentalne glazbe. Član je skupine za Ars Acusticu Euroradija a od 2014. umjetnički ravnatelj festivala ARS NOVA u Bruxellesu. U srpnju prošle godine Bruno Letort stigao je u Zagreb te sa glumicom Jelenom Miholjević, gudačkim kvartetom Grey (Marta Stanec, Sonja Jugo, Lara Rimac, Monika Hočevar) i ton majstoricom Marijanom Begović u studiju 1 HRA snimio EXIL- djelo u kojemu je, koristeći kao polazišnu točku tekstove Georgesa Pereca i Jean- Marie Le Clézia, progovorio o progonstvu i tragediji milijuna migranata i izbjeglica u 20. stoljeću od otoka Ellis do Lampeduse.

HRT – HR 3 — Subota, 26.01.2019 23:30

Rođendan umjetnosti 2019. - "Šapni mi, želim vikati!"

U srijedu, 17. siječnja po četrnaesti put Hrvatski radio uključio se u međunarodni projekt skupine za ars acusticu Europske radijske unije Rođendan umjetnosti. Kao i dosadašnjih godina Euroradio je na svoja dva satelitska kanala ponudio izravna uključenja u događaje iz dvadesetak europskih i sjevernoameričkih gradova koje ste mogli slušati u četverosatnom izravnome prijenosu na Trećem programu HRA. Zagreb se u globalnu proslavu uključio prijenosom dijela koncerta iz Kuće za ljude i umjetnost LAUBA gdje je nastupio novoosnovani umjetnički kolektiv ARKTIK pod ravnanjem Vesne Mačković koja je ujedno i autorica i redateljica projekta „Šapni mi, želim vikati”. U emisiji ćemo slušati ulomke sa spomenutog koncerta uz razgovor s Vesnom Mačković koji je vodila Iva Lovrec Štefanović.

HRT – HR 3 — Subota, 19.01.2019 23:30

Nataša Ozmec/ Bernard Clarke/ Katarina Račić: IRISH COFFEE LOVE

Irski autor Bernard Clarke veliki je umjetnik radiofonije koji je ovaj put udružio snage s hrvatskim autoricama Natašom Ozmec i Katarinom Račić kako bi stvorili ljubavnu irsko-hrvatsku priču u zvuku. On je napisao i snimio tekst na engleskom, one su ga snimile i interpretirale na hrvatskom, sve skupa dobro protresle, istražile i presložile. Rezultat je ljubavna priča koju pričaju ona i on, jedna priča, dvije moguće priče, svaka moguća priča, ljubav podijeljena, isprepletena, propitana i nezavršena. Njihova.

HRT – HR 3 — Subota, 12.01.2019 23:30

ROĐENDAN UMJETNOSTI 2018: BESKRAJ POČETKA

U emisiji Ars Acustica slušat ćemo ulomke s prošlogodišnje proslave Rođendana umjetnosti održane u dvorani "Blagoje Bersa" na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Hrvatski radio uključio se u globalnu proslavu u organizaciji Euroradija projektom "Beskraj početka" u kojemu su skladbe Desert Thorn za vibrafon recitatora i tape Igora Lešnika i Rainbow Factory za marimba duo i tape Ivane Bilić izvodili profesori i studenti udaraljki Muzičke akademije. Poput tajne postojanog stvaranja, u Epu o Gilgamešu - povijesnom sumerskom kralju Uruka koji je vladao oko 2700 godine prije Krista - nalazimo najstariju poznatu referencu o plodu Lycium barbarum, kojem zapadna kultura pripisuje sposobnost pomlađivanja. Klinastim pismom na jedanaestoj glinenoj pločici spjeva napisano je između ostalog: Postoji biljka...nalik na pustinjski trn...dosegni...i postat ćeš ponovno mlad. Međutim, u potrazi za besmrtnošću Gilgameš na kraju pronalazi smrt. Projekt Beskraj početka slavi bezvremenost istražujući: paradigmatski eternalizam vlakova bez stanica, alegorijsku simboliku jezika koji brbljaju, izazove glazbenih komada koji nastavljaju zvučati i nakon što se odsvira posljednja stranica partiture. Kompozicije izvode Ivana Bilić (vibrafon) i Slavko Juraga (glas), te Flam-a duo ( Luis Camacho Montealegre i Francesco Mazzoleni, marimbe) te biNgbang udaraljkaški ansambl Muzičke akademije.

HRT – HR 3 — Subota, 12.01.2019 23:30

Beskraj početka

U emisiji Ars Acustica slušat ćemo ulomke s prošlogodišnje proslave Rođendana umjetnosti održane u dvorani "Blagoje Bersa" na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Hrvatski radio uključio se u globalnu proslavu u organizaciji Euroradija projektom "Beskraj početka" u kojemu su skladbe Desert Thorn za vibrafon recitatora i tape Igora Lešnika i Rainbow Factory za marimba duo i tape Ivane Bilić izvodili profesori i studenti udaraljki Muzičke akademije. Poput tajne postojanog stvaranja, u Epu o Gilgamešu - povijesnom sumerskom kralju Uruka koji je vladao oko 2700 godine prije Krista - nalazimo najstariju poznatu referencu o plodu Lycium barbarum, kojem zapadna kultura pripisuje sposobnost pomlađivanja. Klinastim pismom na jedanaestoj glinenoj pločici spjeva napisano je između ostalog: Postoji biljka...nalik na pustinjski trn...dosegni...i postat ćeš ponovno mlad. Međutim, u potrazi za besmrtnošću Gilgameš na kraju pronalazi smrt. Projekt Beskraj početka slavi bezvremenost istražujući: paradigmatski eternalizam vlakova bez stanica, alegorijsku simboliku jezika koji brbljaju, izazove glazbenih komada koji nastavljaju zvučati i nakon što se odsvira posljednja stranica partiture. Kompozicije izvode Ivana Bilić (vibrafon) i Slavko Juraga (glas), te Flam-a duo ( Luis Camacho Montealegre i Francesco Mazzoleni, marimbe) te biNgbang udaraljkaški ansambl Muzičke akademije.

HRT – HR 3 — Subota, 05.01.2019 23:30

Marija Pečnik Kvesić: Vrijeme prije nas

Voda , Vatra, Zrak, Zemlja- četiri elementa koja još od razdoblja starog Istoka predstavljaju koncept strukture prirode. U antičkoj filozofiji, znanosti i medicini označavali su elemente svemira pomoću kojih se ostvaruje suštinska egzistencija svih postojećih stvari. Koncepcija 4 elementa prisutna je tijekom čitavog srednjeg vijeka i renesanse pa je tako snažno utjecala na europsku filozofsku misao, znanost i kulturu i sve do današnjeg dana ne prestaje intrigirati filozofe, znanstvenike, astrologe i umjetnike svih profila . Kroz uporabu različitih snimljenih, konkretnih, generiranih i manipuliranih zvukova i glazbenih fraza a bez citata drevnih tekstova ton majstorica Marija Pečnik Kvesić svojim jedinim izražajnim sredstvom- zvukom-prenosi nam svoju fascinaciju koncepcijom evolucije i vodi nas na putovanje kroz četiri elementa u kojoj ciklus počinje prvim elementom- vodom, prolazi kroz vatru i zrak, da bi se završio posljednjim- zemljom. U drugom dijelu emisije slušat ćemo djelo “1914. i dalje...” koje je 2016. godine na festivalu Prix Marulić na Hvaru u kategoriji kratkih formi osvojilo Grand Prix. Surađujući tijekom 2014. kao ton majstor u različitim emisijama posvećenima Prvom svjetskom ratu, Marija Pečnik Kvesić je temu doživjela sa različitih aspekata te su predmetom njezina zanimanja postala djela nastala u tome razdoblju. U autoričinoj interpretaciji Prvi svjetski rat postaje simbol svih naših sukoba, vanjskih i unutranjih, emotivnih i egzistencijalnih. Suprotstavljajući ono najljepše i najstrašnije u ljudskom biću i ljudskoj povijesti, rušilačku silu i stvaralačku energiju, autorica nam otkriva i svoj vlastiti stav; vjeru u neuništivu snagu ljudske kreativnosti i težnje za skladnom i ljepotom.

HRT – HR 3 — Subota, 27.10.2018 23:30

Leo Beslać/Adrian Pelc: KRIZA KRIKA

U modernističkoj umjetnosti autori primjećuju dvije kontradiktorne intencije: dok se s jedne strane javlja zahtjev za iznimno strogom formom, s druge se strane sanja o izlasku iz svakog simboličkog sustava prema svojevrsnom neposrednom reafirmiranom životu. Fenomen iz umjetničke prakse koji već na asocijativnom nivou odgovara ovom skupu problema jest Sprechgesang; on balansira na granici pjeva, krika i govora, pri čemu je naizgled najneartikuliraniji trenutak – onaj u kojem se intonira određena tonska visina – strogo uklopljen u glazbenu strukturu podložnu matematizaciji. Kao ogledan primjer te prakse autori su odabrali skladbu Pierrot lunaire Arnolda Schönberga koju koriste uz fragmente tekstova pojedinih teoretičara, brojčane nizove koje je moguće pretvoriti u ritmičke serije itd. te tako s jedne strane predstavljaju određen filozofski problem te sugeriraju svojevrsnu analizu Schönbergove kompozicije, ali s druge strane i sami stvaraju novu, autonomnu seriju konstruiranu na osnovu zakonitosti izlučenih analitičkim procesom.

Ars acustica
Ars acustica

HRT – HR 3 — Dramski program

Emisija Ars Acustica na Trećem programu Hrvatskoga radija od 1995. godine propituje inovativne pristupe glazbenim i dramskim formama i bavi se eksperimentiranjem zvukom .

Sljedeća emitiranja

Subota, 07.09.2019. 23:30 - 00:00

Poslušajte