Hrvatski radio

Drugi program

10:44 / 06.03.2022.

Autor: Nives Madunić Barišić

Krađa u Muzeju za umjetnost i obrt

salijera

salijera

Foto: wikipedija / -

Cellinijeva saliera - soljenka, koju je firentinski zlatar i kipar iz 16. stoljeća Benvenuto Cellini napravio za francuskog kralja Françoisa I, a francuski kralj Karlo IX poklonio nadvojvodi Ferdinadnu Tirolskom u znak zahvalnosti za učinjenu uslugu pa je tako i dospjela u posjed Habsburgovaca te je od 19. stoljeća vlasništvo Kunsthistorisches Museuma u Beču, ukradena je u noći s 10. na 11.

Ova se krađa, međutim, dogodila u svibnju 2003. godine , a soljenka je pronađena u dobrom stanju u olovnom sanduku zakopanom u šumi, u blizini Zwettla, 90 kilometara sjeverno od Beča. U siječnju 2006. lopov se predao nakon što je policija objavila snimke sigurnosnih kamera koje su omogućile njegovu identifikaciju.

Radnja krimića kojega možete poslušati 8. ožujka od 23 sata na Drugom programu Hrvatskoga radija pod nazivom Cellinijeva saliera smještena je u Muzej za umjetnost i obrt u Zagrebu koji je u bližoj budućnosti obnovljen nakon potresa, a tom prigodom upriličena je i velika izložbu na kojoj je jedan od eksponata i vrlo vrijedna Cellinijeva saliera.


Isječak iz emisije

Nagrađivana redateljica i autorica Hana Veček donosi nam napetu kriminalističku dramu koju je sama napisala i režirala.

- Napisala sam ovaj tekst zbog želje da zamislim budućnost u kojoj je završena obnova potresenog Muzeja za umjetnost i obrt i u kojoj smo upravo dočekali njegovo ponovno otvaranje. Na tom će otvaranju, kao posudba iz Beča, biti izložena i Cellinijeva Saliera. Već se par godina igram idejom o glavnom liku, inspektorici Milici i njezinoj super moći da se pravi glupa, poput ženskoj inspektora Columba - Hana Veček pojašnjava razloge zbog kojih je napisala svoju kriminalističku radiodramu.

Zanimalo nas je i zašto je Saliera zauzela bitno mjesto u ovoj radiodrami. Može se reći da je vrijedna soljenka čak jedan od likova.

- Benvenuto Cellini je napisao sjajnu biografiju “Moj život” i često pomislim na njega, na to koliko je bio divlje, nepodnošljivo, agresivno i bahato biće i kako je istovremeno stvarao neka od najminucioznijih djela renesanse, a najnježnija, najfiligranskija od njih je Saliera. Saliera je predivna zlatna soljenka optočena dragim kamenjem, koja se danas čuva u Kabinetu čuda Bečkog Kunsthistorische muzeja. Volim i Cellinija i Salieru, na neki su neobjašnjiv način dio mog identiteta - govori nam Hana Veček o svojem nadahnuću za svoj tekst i režiju.

A kako je došlo do toga da Hana Veček režira svoj vlastiti tekst?

- Razlog zbog kojeg najviše volim režirati vlastite tekstove jest taj što uvijek pišem za određene glumce i čujem njihov glas dok pišem dijaloge. Tako je ovaj tekst prvenstveno pisan za Saru Stanić, za njenu vrckavu osobnost, za to što je brza i pametna i istovremeno puna seksepila. Beskrajno duhovita, prepuna energije, Sara je kao neka prirodna pojava. Lik inspektorice Milice Špranje pisan je za nju, lik njene najbolje prijateljice kustosice za Petru Svrtan, lik ravnatelja Muzeja za umjetnost i obrt za Sretena Mokrovića… - pojašnjava Hana Veček prednosti dugogodišnjeg rada na Dramskom programu Hrvatskog radija, kao i poznavanja glumaca i konteksta za koji se stvara novo zvučno djelo.

- Bilo je sjajno surađivati s glazbenom urednicom Adrianom Kramarić, koja je donijela točnu atmosferu ovom krimiću, a ona je nešto poput glazbe iz detektivskih filmova sedamdesetih; puno je napetosti, erotičnosti, zlata... Napetost svake vrste je ono što želimo od krimića. A ako pritom još uđemo u tako predivan svijet kao što su zbirke satova, bjelokosti i bidermajera našeg Muzeja za umjetnost i obrt, tim ljepše, zar ne? Podzemne tunele ispod Hrvatskog narodnog kazališta da ni ne spominjem - Hana Veček opisuje u koje nas zanimljive prostore zvukom može odvesti njezina radiodrama.


Hana Veček

Hana Veček

Foto: H.V. / -


Dok se raspleće radnja uz spoj intrige i humora, a sve uz atmosferu kakvog krimića iz 80-ih, upoznajemo i sumnjiva lica, i ona idealistična. Snažnu glumačku podjelu čine Sara Stanić, Petra Svrtan, Frano Mašković, Adrian Pezdirc, Sreten Mokrović, Sanja Milardović, Barbara Prpić i Alex Radoš.

Emisija je premijerno emitirana 12. 1. 2021., a nakon emitiranja možete je slušati na poveznici Slušaonica

Hana Veček rođena je 1969. godine u Zagrebu. Studirala je komparativnu književnost i filozofiju, a zatim upisala kazališnu režiju. Režirala je više predstava od kojih se najradije sjeća “Igora u dvorištu” Edne Mayze 2001. u Exitu. Bavila se i prevođenjem i dramaturgijom (“Kauboji” Saše Anočića u Exitu). Od 2008. godine napisala je i režirala više kratkih filmova: “Loš dan za kapetana Kuka”, “Zamka za sirene”, “Kruške u omnibusu”, “Zagrebačke priče 2” i “To se sam tak kaže”. Piše drame za radio “Ti si samo meni kao ona šalica”, “Miška” i izrazito voli režirati na radiju. Ponekad joj se čini da je najsretnija u tonskom studiju. Osvojila je prvu nagradu Natječaj Mali Marulić 2016. za tekst “Magnus” i 2021. za tekst “Bijelci.”


Emisija

KriK -krimić i komedija na Drugom

Komediografska ostvarenja, krimići i trileri s velikim udjelom izvornih radiodramskih tekstova domaćih autora. Ubojstva, intrige, preljubi i krađe, nesporazumi i nesretne ljubavi, problemi s inkasatorima i ostarjelim roditeljima, nezgodni stanodavci, nevjerojatni podstanari, sve su to teme KriK-a.

Poslušajte u Slušaonici