U Domu sportova smo, u vašem, mogu reći najboljem ambijentu. Na pozornici vaša glazbena ekipa. Instrumenti oko vas. Rock oko vas...
Prlja: Da, sport. (Smijeh)
Sport i glazba.
Prlja: Sport i glazba pa pa pa-pa pa-pa pa-pa, ma da i u našem pobjedničkom ozračuju, kako bi rekli.
Mrle: U ovakvom okruženju mi se osjećamo kao kod kuće. Kad svira rock 'n' roll onda mi volimo plesati i pjevati, šaliti se. Tu smo baš kao kod kući, ali mi imamo idajemo malo više od tog rock 'n' rolla. Cijeli naš izričaj je jedan specifičan rock'n'roll koji mi njegujemo. Ja bi ga nazvao, čak ima i naziv taj naš rock'n'roll, a to je psychedelic trash.
Ne treba posebno objašnjavati i donositi definiciju vašeg stila dovoljno je reći Let 3.To povezuje sve ono što radite ti i Prlja skoro četrdeset godina.
Prlja: To naglašavam za sve one koji ne znaju za nas samo da im malo malo približimo tko smo mi, jer nemamo sliku sad imamo samo zvuk.
Misliš za one koji su vas otkrili nakon Dore i na Dori? Pa, dobro čekali su samo četrdeset godina.
Mrle: (smijeh) Došlo je i to vrijeme da to sada vide svi.
Kako komentirate tako velik broj analitičara koji su se uključili u objašnjavanje vaše pjesme Mama ŠČ? Danima se već javljaju kroz raznorazne medije i emisije kako bi objasnili što ste vi zapravo željeli reći. Koji analitičar, koja teza su vam se najviše svidjele, koja vas je nasmijala, zabrinula, a koja vam je donijela neku novu spoznaju o vašoj pjesmi, za koju niste znali?
Prlja: Iskreno, toliko je toga što si nabrojao, da ovaj nisam stigao baš sve to ni popratiti, a i toliko je toga bilo da od šume ne vidiš stablo. Tako da nijednu analizu baš ne bi nekako istaknuo da se možda netko ne osjeti prozvanim ili da pomisli: Aha, evo ja sam pogodio sa svojom analizom. Mislim da je to sudbina umjetničkih djela. Stoljećima se raspravlja o Mona Lisi, o njenom osmijehu, tko je Mona Lisa? Je li to neki mladić? li je to gospođa itd. Tako i oko "Mame ŠČ" se stvorila jedna misterija i rasprave, a to je uvijek dobro došlo jer naše akcije uvijek poluče i reakcije. I ovo, dobro je što potiču neke rasprave jer raspravljati je dobro. Rasprava uvijek dovede do nekakvog rješenja koji ide prema nečemu boljemu. Kad se ne raspravlja, onda se sve nekako drži u čvoru. Kao da ljudi ne razgovaraju međusobno. Treba razgovarati, treba raspravljati i nama je drago što se tako potakla baš živa i dinamična rasprava o cijeloj ovoj priči našeg nastupa na Dori i našeg angažmana na Eurosongu i tako dalje.
Zapravo ne znam, kada se u posljednje vrijeme toliko pričalo o glazbi. Da je umjesto politike i drugih tema glazba došla u prvi plan.
Mrle: Glazba je uvijek jača od svega i sama ova priča oko ŠČ. ŠČ je ustvari jedna energetska bomba, ali ne ova destruktivna već to je bomba koja obnavlja duh i tijelo. To je kao jedna katarza. Znači, jedna bomba puna energije. Kad ju dobijete, kad kažete ŠČ vi je već počinjete širiti i ona se jednostavno vibrira po cijelom vašom tijelu i čini vas sretnima. To je bomba ljubavi.
Politika ima mjesto u toj bombi punoj ljubavi ili ne? To vas pitam zato, jer ovih dana se puno nagađa i raspravlja o tome što ako na Eurosongu zabrane bilo kakvu političku poruku. U Vašem slučaju poruku iz pjesme Mama ŠC. Onda se moramo podsjetiti kako je 2016. godine na Eurosongu pobijedila Jamala, predstavnica Ukrajine koja je tada u svojoj pjesmi naziva "1944." govorila o Staljinu, odnosno o tragediji krimskih Tatara. Vi u pjesmi Mama ŠČ nikoga imenom ne spominjete, a svima je poruka jasna i direktna.
Prlja: U ovom trenutku, ona je univerzalna. Trenutno znamo tko je maneken, maneken te neke ekipe moćnika koji misle da je planeta njihova igračka i da imaju dugme na raspolaganju i da s tim dugmetom mogu upravljati sudbinama milijuna ljudi. Na kraju krajeva živimo u tom vremenu, to je nama ovdje doslovno pred vratima. Mislim, ne možemo to ignorirati. Mi kao kreatori i kao umjetnici imamo pravo i potrebu reagirati. Takvi smo uvijek bili. Nažalost i za 20 godina će pjesma biti aktualna samo što će možda neki drugi maneken biti na toj modnoj pisti te bahate ekipe.
I imati tu moć?
Prlja: Imati tu moć. Prije dvadeset godina je isto bilo takvih. Takva je ljudska povijest. Onaj Pasolini je jednom rekao: Jedan rat nam nije dosta da odrastemo, tako da ima i on tu dosta istine, kad vidimo i kad pogledamo malo. Mi bi poručili da je vrijeme da se malo okrenemo prema naprijed, a ne da stalno idemo dva koraka naprijed tri nazad i uglibimo u nekakve stare traume i ne samo mi nego globalno. Ali, eto svaka kaplja mokri pa naš angažman je u tom smjeru da pokušamo planetu napraviti bolji mjestom.
Uloga umjetnosti pogotovo uloga rockera uvijek je bila da govori o anomalijama, nepravdama u društvu, o situaciji koja je oko nas? Da kritizira. To je LET 3 dosta često i radio na svoj specifičan način.
Mrle: Tako je. Mi smo tu uvijek nekakav filter u društvu. U ovom trenutku kad pustimo tu neku našu pjesmu ili neki naš izraz ili neki naš performans onda u biti čekamo, gledamo što će se desiti unutar tog društva. Neke stvari se jednostavno počnu filtrirati, odvajati. Počinje se o njima puno pričati, komentirati i onda se na taj način društvo, kao da se malo čisti jel? Dolazimo do nekakvih zaključaka iz toga.
Let 3 znači namjerno provocira dolazi kao glazbeni poticaja?
Mrle: Poticaj i provokacija. Ne znaš što uopće tko misli. Ide li svijet u pravom smjeru ili ne? Ovo je samo malo da se preispitamo. Mislim mi ne kažemo da postoji rješenje niti ga mi, preporučujemo, ne, to ne bi bilo lijepo nego samo kažemo što se u ovom trenutku događa i da li postoji neko pozitivno mišljenje o svemu tome. U biti je, pozitivno mišljenje je najvažnije od svega. Uvijek se ljudi mogu naći oko nečeg pozitivnog i onda nam je svima ljepše.
Premda se svi sada zabavljaju uz “Mamu ŠČ", ali to uopće nije pjesma zabavne tematike. Vi govorite o vrlo ozbiljnom problemu i poruku ste donijeti na svoj teatralan - kazališni način.
Prlja: Pa da. Zapravo to je tako, ali očito takve stvari funkcioniraju na taj način. Kad su stvari jako ozbiljne napraviš ih nekakvim dadaističkim pristupom na prvi pogled banalno ili jednostavno kao dječju pjesmu, brojalicu tek tada takve stvari brže dođu do ljudske svijesti i do pažnje publike
To je zapravo najteže napraviti. Nešto jednostavno, direktno, sa milijun poruka o kojima svi raspravljaju. Ali, kad govorimo o radu grupe LET 3. Jeste li možda ovih dana razgovarali zašto netko nije analizirao pjesmu "Nafta"? Jednu od vaših sjajnih pjesama, koja isto ima poruku. U tom video spotu, tata nosi dvije zastave - hrvatsku i američku zastavu. Ili recimo, zašto nitko nije analzirao tko je profesor Jakov?
Prlja: Pa da, razumijem, a dobro sad.. naša publika uvijek je uz nas ali konkretno, "Nafta” to je baš pitanje energije pjesme. Ona je univerzalna po tom pitanju, a sam tekst je isto nastao na jedan naš specifičan način rada naš mozaik sistem. Nekakve rečenice smo sklopili sve na jednu hrpu i shvatili da te rečenice kad smo ih malo presložili mogu biti odličan tekst i tako je bilo. To je baš ono kao puzzle.Takav je naš cijeli izraz, jedan mozaični izraz koji se sastoji ne samo od glazbe nego i od naših javnih akcija, od spotova, performansa, kostimografije koreografije. Uglavnom višeslojni smo. To nas veseli što su nas mnogi tek sada.
Mrle: priča Mama ŠČ traje već par godina. Sama riječ ŠČ je nastala prije par godina kroz jedan moj performans i onda se krenulo. Krenulo u nekakvu ŠČ proizvodnju što piva što čarapa, što majica, šalova, nemam pojma što se sve pojavilo i nekako su ljudi zavoljeli to. Zavoljeli su taj ŠČ. Ne kao sad, ali već je i tada bila 'ajmo reći čarobna riječ i već je bila u narodu. Nakon toga sam ja i Ivanka Mazurkijević radili smo predstavu.u Splitu u Hrvatskom narodnom kazalištu u režiji Paola Magellija. Radili smo LizistRAT i jedan od najvažnijih dijelova teksta su bili od Predraga Lucića, koji je mene baš jako inspirirao da napravim danas svoju pjesmu. Uglavnom nakon premijere te predstave ja i Paolo smo zaključili da pošto ima jako puno glazbe unutar te predstave da bi sad mogli iz toga izdvojiti glazbu i napraviti jedan potpuno novi projekt koji bi se zvao ratna opera. Zvali smo TBF da nam gostuju u jednoj pjesmi, pa sam rekao tu mora onda gostovati naravno i Prlja i Let 3. Ja i Prlja smo u biti napravili ovu pjesmu "Mama ŠČ" koja je u biti dio te ratne opere. A, onda u jednom trenutku smo samo rekli: Pa zašto zašto ne bi otišli sad na Euroviziju? Mislimo da je pjesma dobra i da se treba što dalje i više ljudima predstaviti. Tako smo mi to nekako spojili, a na kraju je ispalo da je Dora u biti naš projekt, a ne da smo mi u Dori. Obrnuli smo stvar.
A kad ćemo čuti i vidjeti cijelo ratnu predstavu?
Mrle: Trenutno nemamo vremena to završiti.
Što ako sa BBCija kažu da nešto treba mijenjati u vašem nastupu za Eurosong, da nešto neće proći, a vidjeli smo na Dori. Što nećete sigurno dati da se mijenja.
Prlja: Pa, ja nevjerujem...
Dobro ŠČ ostaje
Prlja: ŠČ sigurno ostaje. Mislim oni znaju, za sve. Vidjeli su naš nastup sa Dore i da je bilo ikakvih problema oni bi to već reagirali
Mrle: Tako da ja to uopće ne vjerujem da će nešto mijenjati. To samo mediji ovako malo vole pisati i pričati, ali eto imaju sad i engleski tekst. I sve štima. Mislim guzica, ne znam što bi tu bio problem s guzicom. Ženske guzice gledamo svakodnevno svuda oko nas u svim mogućim terminima, a kao muške nije lijepo gledati. A mi smo tu za ravnopravnost. Ako mogu žene što mi ne bi mogli.
A, zbog čega je Let3 na pozornici skoro četrdeset godina nego zbog ljepote.
Prlja: Tako je (smijeh)
Prlja, je li ti ruža najdraži cvijet?
Poprilično. Je, mislim volim i ciklamu.
Ciklama bi se malo teže uklopilo u nastup grupe Let 3 (smijeh)
Da, ona više voli hlad, a ruže više vole sunce. Ali što se tiče toga što si pitao. Mislim mi idemo u Liverpool biti LET 3. Obećavamo svima da ćemo tamo biti LET3 u svakom slučaju. Tako da nemamo straha da će nas nešto uštrojiti, što bi se reklo.
Cijeli razgovor poslušajte u Slušaonici.
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.