Hrvatski radio

Drugi program

Marija Nemčić: Jedini recept uspjeha je dobra pjesma

19.02.2022.

19:28

Autor: Zlatko Turkalj, Ana Hotko

Zlatko Turkalj i Marija Nemčić

Zlatko Turkalj i Marija Nemčić

Foto: privatna arhiva / --

Dora – hrvatski izbor za pjesmu Eurovizije – još uvijek je festival i glazbena manifestacija o kojoj svi govore, koju svi komentiraju, prije i nakon izbora. Da je tome tako govore i brojke. U nešto više od tjedan dana, pjesme s ovogodišnje Dore na YouTubeu su poslušane preko milijun puta. Neke su se na tome servisu čak našle među najpopularnijim videozapisima u Hrvatskoj, odnosno onima koji su u trendu.

Velika završnica Dore 2022. večeras se, s početkom u 20:10 sati, može pratiti na Prvome programu Hrvatske televizije, Drugome programu Hrvatskoga radija, na platformi HRTi te na kanalu HRT Dora na YouTubeu. Sinoć je održana generalna proba i sve je spremno za veliku završnicu, što je u razgovoru sa Zlatkom Turkaljem na Drugome programu Hrvatskoga radija potvrdila i ravnateljica programa Hrvatske radiotelevizije, Marija Nemčić. Razgovor prenosimo u cijelosti.


Jučer smo bili u dvorani i svi izvođači kažu da je scena sjajna, da je produkcija sjajna.


To ti je uvijek dan prije. Pitanje je što će biti nakon Dore (smijeh).


HRT je bio i ostao vodeća medijska kuća što se tiče zabave i produkcije glazbenih sadržaja. To su potvrdile i sve sezone "A strane", prije toga natjecanje "The Voice Hrvatska" i upravo ta dva projekta postavila su visoke produkcijske standarde televizijskog programa u Hrvatskoj. "A strana" je velik izazov sve ove godine. Jeste li uspjeli pokazati baš sve što ste željeli?


Mi se nadamo da smo uspjeli pokazati jer je to nešto što nitko nije mislio da će se dogoditi: trideset i šest emisija. Nitko nije krenuo s idejom da je to uopće moguće, a na kraju se pokazalo da je, zbog korone i zbog sve negativne atmosfere oko nas, ta mala emisija, koja je zapravo pozitivan svijet i želja da na dva sata zaboravimo svijet oko nas, u ovoj sezoni bila najuspješnija.


Dugo godina bili ste vrlo važna osoba u Europskoj radiodifuzijskoj uniji. Jeste li možda tu "A stranu" ponudili i ostalim zemljama članicama? Samo da vide i čuju što mi to imamo.


I jesu. Emisija je dobila nagrade. Zapravo, uvijek izaziva čuđenje kako takva emisija uspije prenijeti takvu dobru atmosferu. Za to ne postoji nikakav recept, niti ćete to moći kupiti u bilo kakvom formatu. Tu se morate truditi i stvoriti atmosferu da se svi ljudi koji su vam gosti dobro osjećaju.


Imati dobru glazbenu bazu i sjajne glazbenike.


Čujte, ako radite emisiju o glazbi, onda sigurno ono što mora biti najbolje je glazbena produkcija. Sve drugo je manje važno.


Glazbenici, autori i pjevači često sudjeluju i dolaze u naše programe, na radio i na televiziju. Važno im je predstaviti svoj rad na HRT-u. Kada govorimo o Dori, gledatelji i slušatelji još uvijek očekuju da će u tom izboru sudjelovati najpoznatiji izvođači, najuspješniji autori. Kako ih motivirati i ponovno zainteresirati da ono najbolje što imaju čuvaju za Doru?


Ono što je dobro, Eurosong je i dandanas, nakon toliko godina, ostao natjecanje pjesme. Prvo treba zainteresirati autore. Danas imate užasno puno mladih ljudi koji su talentirani. Mislim da nije problem u tim mladim talentiranim ljudima. Veći je problem kako stvoriti dobru pjesmu. Možemo mi misliti tko će pobijediti na Eurosongu ili neće, ali na kraju uvijek pobijedi dobra pjesma.


Ili ostaje dobra pjesma.


Da. Jedini recept uspjeha je dobra pjesma.


Slažem se. Uz autore, koji su ta važna karika, više interesa trebalo bi dolaziti i od glazbenih udruga, od Hrvatskog društva skladatelja, Hrvatske diskografske udruge, Hrvatske glazbene unije. Ako nam je to najvažnije glazbeno natjecanje i predstavlja se Hrvatska, onda bi svi trebali reći: "Danas završava Dora, a sutra počinju pripreme za iduću Doru".


Jedini recept da nešto bolje napravite je da, kad završi, odmah počnete s novom. Nemoguće je čekati prosinac, natječaj koji traje mjesec dana, pa ćete vi dobiti super pjesmu. Nećete. Mislim da će nam to biti nekakav put kako raditi sljedeću godinu i kako odmah početi s pripremama.


Dora je nekada bila glazbena večer u sklopu Dana Hrvatske radiotelevizije, baš kao i nagrada Porin, ali i glazbena večer 1995. godine kada je glavni gost bio Ben E King. E, to su bili glazbeni dani!


A sve to u ratno doba. Kada to gledam danas, izgleda mi gotovo nemoguće. U čemu je bila tajna, ne znam. Vjerojatno u nekom entuzijazmu i želji da se napravi nešto novo, nešto drugačije, pa je i Ben E King došao u Hrvatsku. Nikada neću zaboraviti prolom oblaka i terasu hotela Kvarner i balon koji je poplavio tri puta, ali se sve na kraju dogodilo. E sad, morate imati jako puno želje da nešto napravite. Morate imati dobar tim ljudi i ne smijete se ničega bojati. U takvoj atmosferi nastaju najbolje stvari.


I kad su kreativci, naravno, povezani.


Mi smo mala zemlja. Eurosong je, nemojmo zaboraviti, još uvijek najgledaniji događaj u godini u svijetu. Nakon Super Bowla, sljedeći po gledanosti je Eurosong.


Vrlo je važan i za djelatnike na televiziji i radiju. To je najveći svjetski audio i video događaj na kojem se pokazuje što je to novo u svijetu televizije i, naravno, kada je u pitanju radio, u svijetu zvuka. Dio pozornice zna otići na turneju.


To je toliko skup događaj s jedne strane, a s druge strane uvijek pomiče granice u televizijskoj produkciji. Nije bez vraga izabran Torino ove godine. U Torinu RAI ima cijeli tehnički centar koji proizvodi, najsuvremenije tehnologije koriste upravo tamo. To je dijelom jedan od razloga zašto su izabrali Torino.


Dodatan interes, pa i taj glazbeni šušur, ove godine Dora je dobila i radijskim predstavljanjem. Devet dana prije natjecanja, meni kao čovjeku s estrade bilo je lijepo čuti kako su tog 10. veljače svi bili zainteresirani za Doru. I obožavatelji i kolege iz ostalih medija slušali su Hrvatski radio, naše centre, bilježili i odmah komentirali te prenosili informacije koje su mogli čuti na radiju.


Predivno je kad je netko slušao radio, a ne gledao i slušao na YouTubeu. Veselim se da postoje neki trenuci u kojima se vratimo klasičnom mediju i poželimo upaliti radio. To mi je super.


Ima i druga stvar: odlična prezentacija svih izvođača, ali i ono što privlači novinare i one koje vole Doru je i naša sjajna internetska stranica gdje se nalazi sve o Dori. Kada poželiš nešto saznati ili te zanima što se sada događa, samo odeš na našu internetsku stranicu gdje je sve dostupno.


Je, super je ekipa, ekipa s radija i televizije radi taj web i to je super.


Odlične su i reportaže u kojima se predstavljaju izvođači u emisiji "Kod nas doma".


Kad RAI radi Sanremo, tjedan dana prije apsolutno sve emisije su posvećene njihovom najvećem i najdugovječnijem festivalu. Mislim da je on danas i najdugovječniji u Europi. Trebalo bi graditi i Doru ili televizijski, radijski festival, na taj način.


Možda su zapravo i ovo nekako važne stvari, ti noviteti koje smo povezali, da bi se više motivirali autori, izvođači i glazbene udruge.


Upravo tako mislim, da se na jednom mjestu moraju okupiti ljudi koji ti žele, da se moraju motivirati i autori i izvođači, i da bismo svi trebali htjeti što bolje se predstaviti na Eurosongu.


Vi ste dugi niz godina vezani uz Eurosong. Rekli smo da je to najveći audio i video događaj. No, kako ocjenjujete razvoj Eurosonga, promjene koje su se događale? I sami ste rekli da je pjesma baza, ali zapravo te tri minute moraju biti sjajno odrađene. Sve je važno, od rasvjete do video animacije, od pratećih vokala do plesača.


Cijela Europa, sve javne televizije imaju svoje predstavnike u toj referencijalnog grupi koja se bavi Eurosongom. Nije bez vraga to tako napravljeno da su se pravila glasanja mijenjala točno kada je bilo potrebno, da se sve skratilo, da nema međunajava. To su formati kojima se ljudi doista bave, pogotovo posljednjih sedam godina, kada je pritisak digitalnih platformi ogroman i kada se shvatilo da je to tako dobar proizvod koji ima svoju gledanost, a je uvijek ruban i uvijek je može izgubiti.


Ali svi gledaju Eurosong.


Da, ali pogledajte kako je sjajno napravljeno glasanje. To je model gdje do zadnjeg trenutka ne znate što će se dogoditi.


Često ljudi govore da je Eurosong politika.


Je i uvijek je bio.


Ali ako je dobra pjesma, onda politika ne može baš uvijek imati tolikog utjecaja.


Ja sam bila odgovorna za Eurosong kada je prvi put bio u Ukrajini. Tada je bila Narančasta revolucija. Jedan jedini čovjek je ostao u toj zgradi. Nitko nije mogao potpisati ugovor. Drugi put je bio problem u Istanbulu s nekom košarkaškom dvoranom, s korupcijom. To je uvijek grozna muka. Na kraju sam rekla da je najbolje da Eurosong organiziramo u Vatikanu, pa će valjda biti mir (smijeh). Pet godina sam to radila i to je užasan problem. Svaki put imate – to ljudi niti ne znaju – rezervnu poziciju za Eurosong gdje se zna da će se održati ako se bilo što u zemlji domaćinu dogodi. Ipak se išlo po raznim zemljama i pobjednici su bili od Azerbajdžana nadalje. Ali, to je tako i to je doista najveći događaj na svijetu u području glazbe i zabave.


Dokaz tome je i da se, bez obzira na koronu, 2020. godine nije odustalo od Eurosonga. Rađene su TV emisije, odnosno dijelovi TV emisija koji su spajani, ali Eurosong se održao.


Jednostavno se nije smjelo odustati od takvog događaja. Napravljen je i film "Eurosong: Priča o grupi Fire Saga" koji se prodao u SAD-u.


Nakon Dore, što Hrvatska radiotelevizija priprema za naše gledatelje? Što možemo najaviti?


Hrvatska radiotelevizija ima onaj natpis "Uskoro", pa ću i ja tako (smijeh). Priprema se puno toga. Ide "Zvijezde pjevaju", priprema se dosta toga i na sportskom planu. Treba malo vremena da se sve posloži i dok se ponovno krene. Korona je ostavila svoje tragove na svima nama po nekakvoj letargiji, nekakvoj usporenosti i mislim da moramo puno jače motivirati ljude da daju svoj maksimum.


Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.