Jasenka Bulj: Izgubljene tišine

Jasenka Bulj: Izgubljene tišine

Jasenka Bulj i Krešimir Horvat u studiju Hrvatskog radija

U audio diptihu koji je Jasenka Bulj pripremila za Sliku od zvuka naizgled dokumentaristička bilješka zvukova iz prirode i iz gradskih privatnih i javnih prostora minimalističkim su montažnim intervencijama pomaknuti prema audio slici koja prije svega govori o umjetničinom doživljaja mjesta kojima se kreće, prema doživljaju koji, upravo u tom subjektivnom odmaku, sadrži i određenu kritičku notu prema suvremenom svijetu u kojem živimo.

U svojem matičnom mediju slikarstva Jasenka Bulj glavni je motiv pronašla u pejzažu. Formirana kao umjetnica u doba pokreta N ove slike  80ih godina 20.stoljeća, njezina gesta i boja je slobodna iako joj je polazište u pojavnostima iz stvarnoga svijeta. Kako piše Mladenka Šolman, u slikarstvu Jasenke Bulj "imaginarno nije fikcija uzeta za stvarnost", te kako je "njezino slikarstvo plastički analgon stvarnosti u kojemu se odvija kontinuirani prijelaz realnoga u imaginarno”. Ciklusi slika Prostori tišine, Iznad vodene crte i Odrazi te noviji Trave, Vrhovi i Planine imaginarni su krajolici koji oslikavaju umjetničinu memoriju prostora u kojima se kreće: od stonskog mora do slovenskih planina.

No, osim u slikarstvu, posljednjih godina Jasenka Bulj svoje krajolike širi i na druge medije. Pri tome, slično kao što je u slici izražajnom gestom osobno interpretirala realan prizor, u mediju fotografije i videa, iako prikazuje stvaran prizor, zapravo uprizoruje osoban doživljaj onoga što bilježi. Tema joj se sada pomiče prema istraživanjima percepcije, prema odmacima koji nastaju u susretu vanjskoga svijeta i njezina unutarnjeg stanja, prema temama supostojanja fizičke stvarnosti i mentalnog ili emocionalnog doživljaja.

Na primjer u njezinom radu Autoput Zagreb – Ljubljana izloženom u Galeriji Prsten Hrvatskoga društva likovnih umjetnika u rujnu 2011., najveći dio čini niz fotografija naslovljen Zaustavljeni kadrovi / negdje između, snimanih od 2006. do 2010. godine na cesti na relacija Zagreb – Ljubljana. Kako je tom prilikom zapisala Markita Franulić: ”Prizori putovanje između tih dvaju gradova ne prikazuju ništa osim mijene vremena (kako onog kronološkog i historijskog, tako i klimatološkog), okolnoga pejzaža, ambijenata u kojima se naziru tek tragovi ljudske prisutnosti, ali ne i njihova fizička pojavnost. Na tamne otvore tunela nadovezuju se snijegom prekrivena polja, benzinske crpke, magloviti predjeli, branici, brisači koji uklanjaju kišne kapi i tek poneki prodor sunčevih zraka. Ti su prizori zapravo unutarnji krajolici, slike stanja i raspoloženja, popraćeni mislima zabilježenima u tekstovima na dnu fotografija. Totali te krupni planovi i detalji, neoštri kadrovi snimljeni u vožnji, dnevnik su osobnih mijena, teških i traumatičnih ali neizbježnih."

U audio radu koji je Jasenka Bulj pripremila u suradnji s ton majstorom Krešimirom Horvatom za Sliku od zvuka  primijenjena je ista metoda: naizgled dokumentaristička bilješka zvukova iz prirode i iz gradskih privatnih i javnih prostora minimalističkim su montažnim intervencijama pomaknuti prema audio slici koja prije svega govori o umjetničinom doživljaja mjesta kojima se kreće. Doživljaju koji, upravo u tom subjektivnom odmaku, sadrži i određenu kritičku notu prema suvremenom svijetu u kojem živimo. U diptihu prirode i grada u audio radu koji je naslovila "Izgubljene tišine" Jasenka Bulj, da se ponovno poslužimo riječima Mladenke Šolman, „nastavlja i proširuje temu distopijske vokacije. Oscilirajući između izoliranoga mjesta (...) i rastakajućega nespokojstva suvremenog života uspjela je klasičnoj temi dati suvremenu auru...“

Jasenka Bulj: Izgubljene tišine

O emisiji Slika od zvuka

Izvorna umjetnička djela suvremenih vizualnih umjetnika ostvarena u mediju zvuka: sound art ili zvukovna umjetnost.

Pročitaj više

Slika od zvuka
Slika od zvuka

HRT – HR 3 — Umjetnost

Izvorna umjetnička djela suvremenih vizualnih umjetnika ostvarena u mediju zvuka: sound art ili zvukovna umjetnost.