O umjetničkom djelovanju udruge Kvart u splitskoj četvrti Trstenik

O umjetničkom djelovanju udruge Kvart u splitskoj četvrti Trstenik

Autorica emisije Vesna Vuković razgovora s umjetnikom Rinom Efendićem. Povod razgovoru je njegova aktivnost u udruzi za suvremenu umjetnost Kvart koja od 2006. godine djeluje u splitskoj četvrti Trstenik. Udruga je nastala spontano te, prema riječima njezinih članova, i djeluje spontano, neprogramatski. Njezinu jezgru čine Boris Šitum, Rino Efendić i Milan Brkić, a oko sebe okupljaju širok krug ljudi, umjetnika i građana, sve redom stanara te splitske četvrti koja je ujedno i mjesto na kojem provode akcije, hepeninge, performanse, prostorne instalacije i općenito site-specific radove, ali i tema njihovih urbanih intervencija.

Prostor djelovanja splitske udruge Kvart je prije svega javni prostor, a kao izložbeni prostor ne koriste klasičnu galeriju, nego prostoriju unutar zgrade gradskog kotara Trstenik, koju dijele s  umirovljenicima, ali i i podzemnu garažu u Papandopulovoj ulici, trsteničku plažu, a odnedavno i zgradu tvornice Uzor. Tematski su usmjereni na propitivanje identiteta lokacije, četvrti Trstenik, na problematiku javnog i privatnog prostora te na odnose moći koji ih izgrađuju.

Trstenik je dio nikad dovršenog III. gradskog rajona koji se proteže istočno od postojećega centra Splita, od bolnice Firule do groblja Lovrinac. Otud i kasnije udomaćen naziv Split III. Osmislili su ga stručnjaci Poduzeća za izgradnju Splita. Natječaj za urbanističko rješenje Splita III raspisan je krajem 1968., a Ocjenjivački sud jednoglasno je najboljim proglasio rad pod šifrom 'Žnjan' autora iz Urbanističkog instituta Slovenije: Vladimira Mušiča, Marjana Bežana i Nives Starc. Kako u svom članku pod nazivom «Razvoj Splita III od 1968. do 2009. godine» navodi Višnja Kukoč, arhitektica i viša predavačica na Sveučilišnom odjelu za stručne studije Sveučilišta u Splitu: «Po općoj ocjeni stručnjaka Žnjan je nadmašio sve ostale projekte i dao nešto novo, ne samo za Splitske prilike, nego uopće za jugoslavenski urbanizam. Projektanti su prije svega poštivali čovjeka − stanara i pješaka − omogućivši mu da iz svoga stana gleda more i sunce i da se kreće pravom ulicom, koju su nova naselja gotovo i zaboravila.»

Važno je pritom istaknuti kako je Trstenik periferija grada. Kako u svom osvrtu na djelovanje udruge Kvartu piše povjesničarka umjetnosti Julija Gracin, periferija «odabrana, kao takva, za mjesto djelovanja i izlaganja, izvorište je i generator sadržaja i značenja radova, ali i naznaka svjesnog povlačenja u tzv. off poziciju, poziciju otpora također. Izvođenje aktivnosti unutar kvarta 'osuđeno' je na suživot svih njegovih stanovnika, bilo da su oni 'umjetnici, mehaničari, liječnici, vodoinstalateri, astronauti - svi su ravnopravni članovi zajednice'. (...) Nekoliko polaznih premisa grupe Kvart, njihovo geslo: «Živimo umjetnost», želja da se umjetnost ne mistificira, kao i odmak od bilo kakvog elitizma u djelovanju i komunikaciji s građanima, vezuje ih uz povijesne avangarde. Pa ipak, smjeran i samosvjestan odabir periferije jednog grada kao mjesta kontinuiranog djelovanja, bez kustosa, bez galerije kao krajnjeg cilja prezentacije svog djelovanja, čini ih bitno drugačijim. Četvrt Trstenik tako postaje mjesto simboličke identifikacije gdje se komuniciraju radovi koji se razračunavaju sa svakodnevnim, ili dugogodišnjim, problemima, mitovima, statusnim simbolima, vrijednostima i identifikacijama koje se uzimaju zdravo za gotovo. Najbolje bi to rekli sami Kvartovci: Ne radi se o nikakvoj interakciji, u pitanju je život sam.»

Član udruge Kvart s kojim razgovaramo u ovoj emisiji, Rino Efendić rođen je 1961. u Sinju. Studirao je kameru na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu te povijest umjetnosti i etnologiju na Filozofskom fakultetu također u Zagrebu. Autor je brojnih izložbi fotografije, uličnih akcija, zvučnih instalacija i dobitnik Nagrade 36. splitskog salona.

O emisiji Stvarnost prostora

Arhitektura, urbanizam, javni prostor, umjetničke akcije u javnom i o javnom prostoru teme su o kojima se govori u emisiji Stvarnost prostora. Urednik: Evelina Turković Autori: Ana Dana Beroš, Tomislav Pavelić, Vesna Vuković, Frano Petar Zovko

Pročitaj više

Stvarnost prostora
Stvarnost prostora

HRT – HR 3 — Društvo, umjetnost

Arhitektura, urbanizam, javni prostor, umjetničke akcije u javnom i o javnom prostoru teme su o kojima se govori u emisiji Stvarnost prostora. Urednik: Evelina Turković Autori: Ana Dana Beroš, Tomislav Pavelić, Vesna Vuković, Frano Petar Zovko

Najave
Paul B. Preciado: Arhitektura kao praksa bio-političkog neposluha 1.dio

Paul B. Preciado: Arhitektura kao praksa bio-političkog neposluha 1.dio

Srijeda, 12.12.2018. 16:03 - 16:32

U sklopu tematskog ciklusa Portreti queer soba autorice Mire Stanić poslušajte prvi dio eseja Arhitektura kao praksa bio-političkog neposluha teoretičara, filozofa i kustosa Paula Preciada.

Paul B. Preciado: Arhitektura kao praksa bio-političkog neposluha, 2.dio
Srijeda, 19.12.2018. 16:03 - 16:30

Robert Hewison: Industrija baštine
Srijeda, 02.01.2019. 16:03 - 16:31

Sve najave
Poslušajte

Beatriz Colomina, Rascijepljeni zid: kućni voajerizam
Srijeda, 05.12.2018 16:03

Razgovor s Janom Horvat
Srijeda, 28.11.2018 16:03

Razgovor s Kristinom Škrokov
Srijeda, 21.11.2018 16:03

Razgovor sa Sinišom Justićem
Srijeda, 14.11.2018 16:03