Tin Dožić: Elektromagnetizmi - 14 jednostavnih odnosa s elektroničkim uređajima

Tin Dožić: Elektromagnetizmi - 14 jednostavnih odnosa s elektroničkim uređajima

Audio umjetnik Tin Dožić sam je izradio zavojnicu koju je koristio kao mikrofon za ozvučavanje elektromagnetskog zračenja elektroničkih uređaja, to jest konstruirao je uređaj koji hvata sve interferencije što mogu ometati normalan prijem radijskog signala. Snimio je njome svojevrsni nečujni soundscape, zvukove koji ljudsko uho u uobičajenim okolnositima ne percipira, pojačao ih i oblikovao u vlastitu kompoziciju.

Tin Dožić je umjetnik koji svoju praksu veže uz medij zvuka, i to uglavnom kao performativni događaj. Polazište mu je u cageovskom razumijevanju glazbe odnosno doživljaju svih zvukova koji nas okružuju kao materijala za oblikovanje. Isto tako poziva se, između ostalih, na rad Brandona LaBellea i njegov pojam ‘akustičkih teritorija’, zvukovnih pejzaža bez fiksiranih granica, u stalnoj fluktuaciji. Tako je na primjer, boraveći u Istri u Pazinu, snimao zvukove okolne prirode: zvukove prirodnih pojava i one snimljene u okolnim špiljama. Njihovim ponavljanjem u dvokanalnoj instalaciji postavljenoj u pazinskom kaštelu rekontekstualizirani zvuk percipirao se istodobno s konkretnim zvukom prostora slušanja. Imaginarna zvučna slika koja je u tom trenutku nastala bila je rezultat preklapanja nekoliko razina stvarnih zvukova, stvarni zvuk kakav se u stvarnosti nikada ne može čuti. Istaživanjem odnosa između zvučnih prostora te odnosa između zatečenog i generiranog zvuka, Tin Dožić sustavno se bavio i u svojem radu s kojim je diplomirao na Odsjeku novih medija Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. U okoliše raznolikih zvučnih osobina – prirodni okoliš parka Maksimir, paviljon jeke u tome parku, industrijsku zonu i bučnu prometnicu – Tin Dožić unosi element generiranog zvuka te ih, u svakom slučaju na drugačiji način, uživo medijalizira. U Maksimiru tako skupina eksperimentalnih glazbenika improvizira potaknuta onime što u tome trenutku čuju oko sebe. Nastala glazbena kompozicija neponovljivi je odnos prirodnih I izvedenih zvukova. Na bučnoj cesti pak, Tin Dožić, snima zvuk prometa te ga istovremeno obrađuje audio efektima i procesuiranog ga putem zvučnika odmah vraća u izvorni kontekst.

Percepcijom stvarnosti Dožić se bavio u još jednom svojem projektu. Konstruirao je radio u ruksaku, njime je za vrijeme šetnje snimao okolni zvuk, pratitelji su te snimke istodobno slušali preko slušalica koje im je podijelio. Iako se čini da je učinak takvog radio prijenosa samo redundancija okolišnog zvuka, u percepciji sudionika dogodio se efekt očuđenja, nešto slično kadriranju fotoaparatom, ili kako sam Dožić bilježi, efekt relokacije zvuka. No, riječ je prije svega o medijskoj uvjetovanosti onoga što doživljavamo kao svoju neposrednu stvarnost.

Pitanje naših mogućnosti recepcije stvarnosti koja nas okružuje polazište je i za audio rad koji je Tin Dožić osmislio za Sliku od zvuka. Snimio je svojevrsni nečujni soundscape, zvuk koji ljudsko uho u uobičajenim okolnositima ne percipira, pojačao ga i oblikovao u kompoziciju. Ono što ne čujemo, no što ipak postoji svuda oko nas, ono što se smatra nedostatkom i onim što smeta, promovirao je u estetski doživljaj. Pri tome je, kao i u dosadanjim njegovim radovima, prisutna referencija na sam medij u kojem radi. O čemu je riječ objašnjava sam autor:

"Zavojnica unutar promjenjivog magnetskog polja omogućuje pretvorbu mehaničke vibracije u električnu aktivnost i obratno. Stoga se koristi u izradi mikrofona i zvučnika te im omogućuje dohvaćanje i generiranje zvučnih valova. Također, zavojinca služi i kao jedan od osnovnih elemenata u radijskim prijemnicima, koji uz ostale elemente radijskih prijemnika omogućuje dohvaćanje radio signala. Radijska tehnologija funkcionira na odašljanju i dohvaćanju nečujnih elektromagnetskih valova koji se, kroz razne procese kao što je demodulacija signala, prebacuju u čujni spektar koji slušatelji čuju kao sadržaj radijskog programa.

Sam sam izradio svoju zavojnicu koju koristim kao mikrofon za ozvučavanje elektromagnetskog zračenja elektroničkih uređaja – tj. uređaj koji hvata sve interferencije što mogu ometati normalan prijem radijskog signala. Radio prijemnici inače su kalibrirani tako da filtriraju takvu vrstu interferencija iz radijskog signala. Snimio sam elektromagnetske emisije niza elektroničkih uređaja koje svakodnevno koristim i omogućujem im da postanu čujne i, nadalje, da postanu poželjan signal u radijskoj emisiji, da postanu poželjan sadržaj radijskog programa. Takvim dekonstruirajućim postupkom, svodim radio kao medij na njegove osnovne elemente, a radijsku emisiju shvaćam doslovno – kao elektromagnetski val. Također se pitam kakvu ulogu imaju elektronički mediji koje svakodnevno koristimo u nizu repetativnih radnji? Možemo li osluškivanjem nečujnih emisija njihovog zračenja saznati nešto o našem odnosu s tim uređajima i o njihovom učinku na nas kao korisnike tehnologije?"

Audio rad ostvaren je u suradnji s Dubravkom Robićem i Željkom Tomcem.  

 

O emisiji Slika od zvuka

Izvorna umjetnička djela suvremenih vizualnih umjetnika ostvarena u mediju zvuka: sound art ili zvukovna umjetnost.

Pročitaj više

Slika od zvuka
Slika od zvuka

HRT – HR 3 — Umjetnost

Izvorna umjetnička djela suvremenih vizualnih umjetnika ostvarena u mediju zvuka: sound art ili zvukovna umjetnost.

Najave

Slika od zvuka

Subota, 07.12.2019. 23:30 - 00:00

Tao G. Vrhovec Sambolec: Zvukovi odnekud, zvukovi niotkud / Sounds From Somewhere - Sounds from Nowhere

Slika od zvuka
Subota, 14.12.2019. 23:30 - 00:00

Sve najave