Intrigantnu temu o ženama skladateljicama donosimo tijekom studenoga u četverodijelnom serijalu u ciklusu Oda-birano, uoči stote obljetnice smrti velike hrvatske skladateljice Dore Pejačević (1885-1923) koja će se obilježiti iduće godine, te uz recentne inozemne uspjehe suvremenih mladih hrvatskih skladateljica na festivalima u Grazu i Beču.
Serijal Žene, glazba i kontrola pristupa ostvaren je u produkciji Danskog radija, a autorice serijala, Iben Mogensen i Stine Danving, i njihovi gosti preispituju prakse zbog kojih još uvijek rijetko nailazimo na glazbu - skladateljica.
Aktualnost u kojoj se upravo 15. studenog očekuje premijera dokumentarnog filma o Dori Pejačević u Berlinu, a na festivalu Wien Modern je 3. studenog svirana orkestralna glazba skladateljica i to pod ravnanjem dirigentice, upućuje na zanimljivost ovog dokumenta o prilikama i zaprekama koje su pratile glazbene umjetnice skladateljice tijekom povijesti, ali i u sadašnje doba.
U prvoj od četiriju epizoda Koncept kvalitete u glazbi u utorak 8. studenog, analizira se predrasuda prema kojoj skladateljice nisu stvorile djela dovoljno visoke kvalitete te zato za njih ne znamo; razmatraju također načine razmišljanja i prosuđivanja zbog kojih takve predrasude opstaju.
U epizodi gostuju skladateljica Line Tjørnhøj, povjesničarka Birgitte Possing, antropologinja Tinna C. Nielsen , osnivačica zaklade Donne – Women in MusicGabriela di Lascio i Anders Beyer, ravnatelj Bergenskoga festivala.
U drugoj od četiriju epizoda (15. studenog) Borbene postavlja se pitanje jesu li za uspjeh skladateljica dovoljni talent, trud i otpornost, ili im na putu stoje i strukturni problemi: je li dovoljno snažno željeti uspjeh, ili obiteljske i obrazovne prilike često već u korijenu sasijeku planove skladateljica.
Čut ćemo s kakvim su se problemima suočavale skladateljice Kaija Saariaho, Ethel Smyth, Elizabeth Maconchy i Line Tjørnhøj, što o tome kažu povjesničarka Birgitte Possing i antropologinja Tinna C. Nielsen i koja je važnost umrežavanja u svijetu glazbe.
Treća epizoda (22. studenog) Besplatne note i neplaćena radna snaga proučava očekivanja koja društvo ima od žena i istražuju koliko je važno imati dovoljno vremena i dovoljno prostora za stvaranje. Provjeravaju jesu li kućni poslovi i dalje prvenstveno ženska obveza te na koje se sve načine žene uvjeravalo da one nisu za skladanje, od Clare Schumann i Fanny Mendelssohn do suvremenih autorica.
U epizodi gostuju dokumentaristica, a i pra-pra-pra-praunuka Fanny Mendelssohn, Sheila Hayman, povjesničarka Leah Broad, osnivačica zaklade Donne – Women in MusicGabriela di Lascio, antropologinja Tinna C. Nielsen i ravnatelj Bergenskoga festivala Anders Beyer.
U četvrtoj, ujedno završnoj epizodi Zaborav (koju donosimo 29. studenog) istražuju zašto se, pogrešno, smatralo da skladateljica prije nije ni bilo i kako ih vratiti u udžbenike i na koncertne podije.
Čut ćemo s kakvim su se problemima suočavale skladateljice Line Tjørnhøj, Kaija Saariaho i Ethel Smyth, kako se za svoju ostavštinu pobrinula Barbara Strozzi i tko je zainteresiranima onemogućavao pristup djelima Fanny Mendelssohn.
Probleme skladateljica i probleme s predstavljanjem njihova repertoara svijetu komentiraju i povjesničarka glazbe Leah Broad, povjesničarka Birgitte Possing i osnivačica zaklade Donne – Women in MusicGabriela di Lascio.
Serijal Danskog radija Žene, glazba i kontrola pristupa ponovno donosimo u ciklusu Oda-birano tijekom studenog u terminu utorkom na HR1 u 18.05. Nakon emitiranja dokumentarci će biti dostupni u Slušaonici. Prvo emitiranje je u ožujku 2021. omogućila Europska radiodifuzijska unija u sklopu posebnog projekta Žene u glazbi.
Dokumentarno-glazbene emisije za emitiranje je prevela i pripremila Dina Puhovski, a odabrala urednica ciklusa Iva Lovrec Štefanović. Glazbene dodatke za ovu priliku odabrao je Trpimir Matasović.
Adaptacija je ostvarena u suradnji sa spikerima HRT-a: Ana-Marija Štorga, Tea Rapaić i Ivan Kojundžić (za prve dvije epizode) te Rosanda Tometić, Maja Crnobori Tretinjak i Željko Tomac (za treću i četvrtu epizodu), a tonsko oblikovanje potpisuju Jurica Novosel i Katarina Račić.
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.
Glazbeno-dokumentarne priče, radiopisi i zvučne bilješke iz vlastite produkcije ili adaptacije biranih inozemnih emisija.
Uspješno sudjeluje na međunarodnim festivalima uz nagrade i priznanja (New York Radio Festival, Prix Europa, International Feature Conference, Taktons, Prix Marulić, Prix Italia)