Hrvatski radio

Prvi program

12:03 / 17.01.2022.

Autor: Irena Plejić Premec

"Da prema duhu vremena idemo naprijed..."

Školska učionica

Školska učionica

Foto: - / pixabay.com

U 19. stoljeću u Europi se oblikuje školski sustav koji će postati važan čimbenik u nastanku modernih građanskih društava. Neke tada ustanovljene prakse i modeli pokazat će se začuđujuće dugovječnima i opstat će sve do naših dana.

Godine 1774. kraljica Marija Terezija donosi naredbu nazvanu Opći školski red za njemačke normalne, glavne i trivijalne škole u kraljevsko-carskim nasljednim zemljama. Ta naredba nije imala snagu zakona, no njena je primjena bila obvezatna. Riječ je zapravo o reformi obrazovanja kojom država preuzima nadzor i brigu nad tom društvenom djelatnošću, nastojeći oblikovati jedinstven školski sustav na cijelom području monarhije. Slične reforme u duhu prosvjetiteljskih ideja provode i drugi europski vladari.


U hrvatskim krajevima, terezijanska reforma školstva nije postigla željene rezultate. Još sredinom 19. stoljeća gotovo 90% stanovnika Banske Hrvatske ne zna ni čitati ni pisati. Tek se s Mažuranićevom školskom reformom i Zakonom ob ustroju pučkih školah i preparandijah iz 1874. godine, situacija počinje polako popravljati. Taj Mažuranićev zakon bio je, za ono vrijeme, vrlo napredan. Njime su propisani zdravstveni i obrazovni standardi koje škole trebaju zadovoljavati, ukinuto je tjelesno kažnjavanje djece, školstvo je sekularizirano, a propisivalo se čak izjednačavanje plaća učitelja i učiteljica! Na žalost, banove ideje i propise dio je društva doživljavao odveć smionima...


Škola 19. stoljeća odražava tadašnje društvo, ali tu rastu i klice novoga i drugačijega: u njoj ćemo prepoznati izrazitu diskriminaciju žena i tada raširene rodne koncepte, predanost stvaranju kulta ličnosti vladara, disciplinu kao glavni odgojni cilj, ali u to su vrijeme učinjeni i veliki koraci u borbi žena za pristup obrazovanju, škola je sekularizirana, u nastavu je uvedena tjelovježba, ostvarena su važna postignuća na polju zdravstvenog prosvjećivanja i opismenjavanja, kao i stvaranju pozitivnoga stava prema obrazovanju.


U ciklusu Poveznice, 18.1. 2022. u 13:10, u emisiji „Školstvo u 19. stoljeću, 1. dio”, o školi i školovanju u 19. stoljeću i o tome kakvu je ulogu igrala škola u izgradnji modernog građanskog društva, govori dr. Dinko Župan iz Hrvatskog instituta za povijest. Urednica emisije je Irena Plejić Premec.

Djevojke su počele gimnasticirati u „Sokolu”, baviti se čak i mačevanjem. Uvježbavale su klizanje i tenis, tjelesno postajale sve okretnije i spretnije (...) čim su odložile oklope od steznika, haljine s dugim skutima, izdignute ovratnike o sve ostalo što ih je činilo ukočenim lutkama.

Vilma Vukelić, Tragovi prošlosti

Emisija

Poveznice

Emisija se bavi širokim spektrom tema u kojima se spajaju spoznaje društveno-humanističkih i prirodnih znanosti te umjetnost i kultura. Istražujemo kako znanstvene spoznaje, umjetnost i mediji, razvoj tehnike, ekološke promjene i ekonomski uvjeti oblikuju svijet i našu svakodnevicu.

Poslušajte u Slušaonici