Hrvatski radio

Prvi program

10:09 / 07.01.2022.

Autor: Branka Muvrin

Glazbenu drugu pandemijsku godinu obilježili su humanitarni koncerti za potresom oštećena područja i institucije, virtualni festivali i odlasci velikana

Napokon ublažavanje mjera

Napokon ublažavanje mjera

Foto: Unsplash photos / iStock

   2021. počela je virtualnim koncertom istarskih glazbenika Zajedno za žrtve potresa. Gustafe, Šajetu, Edi East Trance Blues i druge ujedinila je humanitarna svirka za stradale u potresu s područja Petrinje, Siska, Gline i okolice. Donirali su cijeli prihod od prodaje ulaznica. Ta on-line svirka bila je, zapravo, i koncertna proslava 4 desetljeća djelovanja Gustafa, koja godinu prije nije održana. I tako je virtualno – u dobrom dijelu – funkcionirao dio domaćih glazbenika. 



   U tomu im je pomoglo i Ministarstvo kulture i medija jer je podupiralo program Digitalne prilagodbe te stvaranja novih kulturnih i edukativnih sadržaja pa je velik dio njih iskoristio tu mogućnost i svirao online poput zagorskog bluesera Tomislava Golubana, koji je održao 4 virtualna koncerta iz serijala Z brega na brijeg. Neki drugi su iskoristili program Ministarstva i Hrvatske glazbene unije Jer svirati se mora. Naime, u razdoblju u kojem je velika pošast zaključala vrata kulturi i druženju, a potresi razrušili domove prijatelja - jedino dostupno oružje glazbenicima – i logičan odabir, bile su virtualne izvedbe na različitim platformama. Dakako, ni plemenitih humanitarnih gesta u 2021. nije nedostajalo.


   Potresno je prekrasna tema Mateja Meštrovića koju je premijerno izveo u Hrvatskome glazbenom zavodu. Nadahnuće mu je, nažalost, bio događaj koji je promijenio Zagreb, pa i najstariju glazbenu instituciju u Hrvatskoj, u kojoj je netom prije potresa završena dugo očekivana obnova. Iz Gundulićeve 6 se 22. ožujka slala posebna poruka nade i optimizma s jedinstvenoga ranojutarnjeg koncerta Glazba glasnija od potresa, koji je izravno prenosio HRT. Nekoliko dana poslije, tema je prepoznata i u Londonu na virtualnom okupljanju profesionalaca. 



   BBC-jev stručni sud je radiodramu redatelja Darija Harjačeka, proglasio najboljom europskom audiodramom. 



   Potres u produkciji Dramskog programa Hrvatskoga radija nastao je prije nego što je Hrvatska iskusila nesretne potrese, no proživljenu je situaciju uspješno rekonstruirao jedan drugi autor koji je Hrvatskoj radioteleviziji prvi put donio srebro. 14. listopada s njujorškog je natjecanja World´s Best Radio Programes stigla vijest da je autorska priča Đina Đivanovića o Carpathiji, koja je sudjelovala u neizvjesnom spašavanju brodolomaca s Titanica, u kategoriji povijesnog dokumentarca nagrađena srebrnim radijskim Oskarom. Urednica s Radija Sljeme Ivana Radaljac Krušlin je, pak, na tom festivalu u Njujorku osvojila brončanu nagradu za dokumentarnu reportažu Covid-bolnica Dubrava.



   Jasno, virtualni festivali nisu postojali u vremenu djelovanja kolegice, prevoditeljice, književne kritičarke i urednice, Gige Gračan koja je kao radio maherica s autorskim i uredničkim radovima sudjelovala na festivalima Prix Europa i Prix Marulić. Napustila nas je Giga Gračan, nažalost, u lipnju, a u listopadu je otišao veliki hrvatski dramaturg, urednik i novinar, scenarist, prof. Ivo Štivičić – autor kultne TV serije Kuda idu divlje svinje.



   Nedavno je umro i istaknuti dirigent, skladatelj i pedagog, akademik Pavle Dešpalj, koji je još 2019. vodio Zbor i Simfonijski orkestar HRT-a u koncertnoj izvedbi opere Porin. 



   2021. donijela je – svakako – nove izazove u izvedbenim umjetnostima. Uspješno im se prilagodio i HNK Ivana pl. Zajca u siječnju, Bizetovim djelom u kojem zajedno nastupaju orkestar i zbor. Carmen su treći put prilagodili za riječku pozornicu i pokazalo se da takvi kreativni trebamo biti – poput Vinka Brešana, čiji je Dnevnik velikog Perice nagrađen na 27. Sarajevo Film Festivalu. Jedan od najsvjetlijih dijelova serije pojavljivanje je Ane Šafranek, koju predano volimo od kultnog filma Tko pjeva zlo ne misli. Inače, u listopadu je predstavljena sjajna monografija Mirjana Bohanec Vidović - hrvatska operna prvakinja, diplomatkinja i filmska glumica. Primadona zavidne operne karijere i nekadašnja umjetnica zagrebačkog HNK posljednjih je godina ondje, jasno, samo posjetiteljica. A publika se u kazalištima – kao i na koncertima – držala mjera koje su na snazi.



   Nacija je u svibnju jedinstveno pozdravila pobjedu Albine na Dori, dok je kontinent prepoznao talijanski Maneskin. Pobjednik Sanrema pobijedio je na 65. Eurosongu, natjecanju za pjesmu Europe. A naša Dubrovkinja, Tereza Kesovija još je jedanput zablistala. Uručili su joj visoko francusko priznanje, postala je ponosni Časnik reda umjetnosti i književnosti. Njezina kolegica Radojka Šverko koncertno je, pak, obilježila u Opatiji, Splitu, Zadru i Cavtatu pedesetu obljetnicu antologijske pjesme Kuda plovi ovaj brod.



   Bilježimo i da je s druge strane oceana, iz Sjedinjenih Država početkom 2021. stigla vijest da više nema jedne od najpopularnijih hrvatskih kazališnih i filmskih glumica s kraja 70-ih do početka 90-ih godina 20. stoljeća, Mire Furlan. Mjesec dana poslije otišao je i Đorđe Balašević. Cijela je regija neizmjerno tugovala zbog odlaska panonskog mornara - stoga, iskoristimo koncertne prigode dok ih ima. Jazz pjevač Kurt Elling u studenom je bio odličan u Lisinskom. Sretni smo i dok se veterani ne daju. Na Velesajmu je u ožujku Off ciklusa Zagrebačke filharmonije uspješno nastupio omiljeni Stjepan Jimmy Stanić. 


Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.