Ulaskom Hrvatske u Schengen nestat će gužve koje smo gledali svakoga ljeta, ali i blagdana, na ulazu u zemlju iz ostalih zemalja Europske unije. No, postavlja se pitanje hoće li novo usko grlo postati naplatne postaje HAC-a? Kako bi se spriječile gužve nakon ukidanja graničnih prijelaza Bregana i Rupa, u Ministarstvu prometa ozbiljno razmatraju mogućnost ukidanja naplatnih kućica, koje se nalaze nedaleko od njih, a na njihovu mjestu podigle bi se rampe i ukinula naplata cestarine, a moguće je i poskupljenje cestarine.
O tome treba li Hrvatska u potpunosti maknuti naplatne postaje i uvesti vinjete u Dnevnom ritmu govorili su prometni stručnjak Željko Marušić i predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika Dragutin Kranjčec.
Ulazak u Šengen je povijesni događaj sa ogromnim pozitivnim značenjem za turizam i gospodarstvo. Povećat će nam konkurentnost i priljev turista, ali će nam donijeti promjenu u prometnom sustavu, rekao je Željko Marušić.
- Gužve na granicama su dosad stvarale zastoje, ali su imale i pozitivan utjecaj. To je kao u strujnom krugu prigušivač. Prigušivali su dolazni prometni tok. Upitno je je li pametno maknuti kućice na Bregani, jer ako njih maknemo gužve će se prebaciti na Lučko. Mi se moramo prilagoditi i uvesti stupnjevito plaćanje na jednom mjestu.
Na granicama još nema velikih gužvi jer Zapadna Europa praktički još ovaj tjedan ne radi, rekao je predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika Dragutin Kranjčec.
- Što se tiče zagušenja kod naplatnih kućica, kod Varaždina na autocesti vidio sam da su stranci već kupovali ENC-uređaje jer im je jefitinije i na taj način su izbjegavali plaćanje na samoj granici.
Hrvatska ide ka sustavu elektroničke naplate, dakle da se naplaćuje onoliko koliko se vozi. Mi ne trebamo puno komplicirati, samo pogledamo kako to Zapadna Europa radi.
- Jednostavno ići na sustav elektroničke vinjete i naplate prema registarskoj oznaci. Nadamo se da će se to što prije uvesti, ja ne znam zašto se čeka već 4 godine s time. Već je moglo to funkcionirati, poručio je Kranjčec.
A na pitanje hoće li se smanjiti sigurnost na cestama ako se veliki dio ljudi odluči voziti starim državnim cestama umjesto autocestama, Željko Marušić je odgovorio.
- Povećanje prometa može značiti i povećanje sigurnosti. Primjerice, ako je cesta D1 prazna onda ljudi jure. Ako se napuni prometom, tada se promet smiri.
A na pitanje kako će izgledati naplata cestarine u bliskoj budućnosti kaže.
- Strategija Hrvatske je da se naplatne kućice ukinu i da se uvede potpuna elektronička naplata preko očitanja registarske tablice. Mi bismo trebali imati sustavni videonadzor na svim našim cestama, što bi trebalo riješiti i problem nelegalnih imigranata, a Vlada i HAC bi trebali povisiti cestarine za vikend. Trebali bi stimulirati ljude da ne koriste ceste za vikend. Nama je interes da turisti što prije dođu na odredište, poručio je prometni stručnjak Željko Marušić.
Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.