Hrvatski radio

Prvi program

Najčudniji filmski svijet današnjice - ciklus filmova Wesa Andersona u kinu Tuškanac

12.01.2022.

10:16

Autor: Ivan Žaknić

Filmska projekcija

Filmska projekcija

Foto: Pixabay / iStock

U zagrebačkom kinu Tuškanac u srijedu počinje ciklus filmova američkog redatelja Wesa Andersona. Retrospektiva donosi svih deset dugometražnih naslova autora kojeg kritika smatra jednih od najzabavnijih i najzačudnijih autora suvremene kinematografije. Opširnije informacije o ciklusu možete čuti u ovotjednom izdanju emisije o filmu Licem u lice. 


Na ovom mjestu donosimo tek kratki sažetak Andersenova stvaralaštva.

Još od svojih autorskih početaka koji sežu u devedesete godine prošlog stoljeća Wes Anderson spaja žanrovske obrasce drame, komedije i krimića s elementima satire, groteske i burleske stilizirajući ih vrlo pedantno i artificijelno. 


Nije takav stil po ukusu svakoga, neki će njegova djela proglasiti pretencioznim i razvučenim, no veći dio kritike i filmofila ocjenjuje ih inteligentno-luckastim i šarmantnim od prvijenca, krimi-drame Bottle Rocket (1996) za koji je Anderson napisao scenarij zajedno sa jednim od svojih omiljenih glumaca Owenom Wilsonom (usput, riječ je o jedinom Andersonovom filmu u kojem ne nastupa njegov drugi omiljeni glumac – Bill Murray), a kojeg jedan Martin Scorsese uvrštava među svoje najdraže filmove do posljednjeg Francuska depeša (2021), iznenađujuće toploj posveti tradicionalnom novinarstvu. Jedini izuzetak iz te priče je politički intonirani Pseći otok (2018), jedan od dva dugometražna animirana Andersenova filma koji, baš kao i onaj drugi - Fantastični gospodin Lisac (2009), možemo idućih dana vidjeti u Tuškancu. 


Tu su i ostvarenja koja predstavljaju središnji dio dosadašnjeg Andersenova opusa – Obitelj čudaka (2001) i Panika pod morem (2004) te naš favorit Kraljevstvo izlazećeg mjeseca (2012), izuzetno zabavna slikopisna zbirka simpatičnih ekscentričnosti i iskričavog humora. 


No, koliko je Anderson dobar i važan autor možda ponajbolje dokazuje film kojim započinje ciklus. Hotel Grand Budapest (2014) snimljen je prema naizgled potpuno nefilmičnoj prozi Stefana Zweiga kao luckasti i nadahnuti portret srednjoeuropske iz vizure jednog američkog autora. 


Andersona nadahnjuju brojni umjetnici i pojedinci, Fantastični gospodin Lisac posveta je Roaldu Dahlu, Panika pod morem je hommage slavnom oceanografu Jacquesu Cousteau. 


Dodamo li tome da Anderson u pravilu upravlja ansamblom glumaca od kojih se neki pojavljuju u većini njegovih filmova, pozivnica za uranjanje u jedan od najčudnijih filmskih opusa današnjice svakako je upućena.

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.