Kakva je arhitektura bez forme?

Kakva je arhitektura bez forme?

DAD

Društvo arhitekata Dubrovnik, Hrvatska komora arhitekata - Područni odbor Dubrovnik i Umjetnička galerija Dubrovnik pozivaju na predavanje "Arhitektura bez forme", koje će večeras u 20 sati u Galeriji Dulčić Masle Pulitika održati arhitekti Iva Letilović i Igor Pedišić.

Intervencija unutar i na spomeniku kulture, bilo da je on dio zaštićene cjeline ili pojedinačno kulturno dobro, zapravo je stvaranje arhitekture lišene forme. Forma već postoji, a zadaća arhitekta jest useliti unutar nje program koji joj je najčešće stran i koji nikada nije bio u njoj planiran, ubaciti novi život u već postojeće izgrađeni okoliš.
 
Posljedično se mijenjaju metode projektiranja i gradnja je samo jedna od mogućnosti. Projektira se dodavanjem, ali i oduzimanjem, projektira se programom, procesima, komunikacijama, pravilnicima, zakonima i instalacijama. Projekt nastaje na rubu, točno negdje između konzervatorskog pravila vremenskog slijeda povijesnih stilova i usmjerenja, koji bi na svakom spomeniku trebali ostati čitljivi, i novog sadržaja zajedno sa svim zahtjevima koje suvremenost traži.
 
Tri realizacije i jedan projekt primjer su različitog stanja i karaktera zatečenog  spomenika na kojem se intervenira ali i različitih programskih zahtjeva, što mijenja smjer, stupanj i senzibilitet arhitektonske intervencije.
 
Kneževa palača ima svoj očuvani materijalni i prostorni integritet, klasicističku čistoću i mirnoću, za razliku od susjedne Providurove palače gdje arhitektonska intervencija silom prilika nadjačava vrlo slabe povijesne konstrukte, probija iz zatečene forme i stvara njenu ekstenziju.
 
Palača Cedulin je povijesna krhotina u doslovnom smislu riječi koja traži intenzivniju intervenciju, ugradnju nove unutar forme stare kuće, i posljedično  pojavnost iznutra nije identična pojavnosti izvana.
 
Mali arsenal je zadržao svoj minimalistički volumen uz konzervatorsku sanaciju dok  arhitektonska intervencija počiva na multimediji. Zatečeni prostor očišćen od povijesnih naslaga pruža okvir za stvaranje iluzije koja se izmjenjuje s njegovom sirovom pojavnošću u ritmu koji provociraju posjetitelji. 
 
Muzej u Biogradu na Moru je izvorno zgrada suda nastala u drugoj polovici 19. stoljeća bez ikakvih povijesnih odlika ili makar stilskih naznaka, a projektom se čisti cijela nutrina kuće i ubacuje čelični konstrukt, štiva broda, koja ponovno prima blago s potopljenog broda iz doba renesanse, koji je plovio na relaciji Venecija Istanbul.