Hrvatski radio

Radio Dubrovnik

07:01 / 30.03.2022.

Autor: HRT - Radio Dubrovnik

Policija upozorava: Motocikli i mopedi izlaze na prometnice

Lijepo vrijeme izamilo motocikliste na ceste

Lijepo vrijeme izamilo motocikliste na ceste

Foto: Regionalni dnevnik / HRT

Lijepo vrijeme izmamilo je na prometnice ljubitelje vožnje motocikala i mopeda. Međutim, s povećanim sudjelovanjem u prometu, vozači mopeda i motocikala sudjeluju i u prometnim nesrećama te su u proteklih tjedan dana u dvije nesreće poginula dva vozača motocikala.

Prošle godine su na hrvatskim prometnicama smrtno stradala 64 vozača/putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 1 533 teže ili lakše ozlijeđeno. U proteklih pet godina, odnosno u razdoblju 2017. – 2021. godine, smrtno je stradalo 267 vozača/putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 8 520 teže ili lakše ozlijeđeno. Dakle, svaka peta poginula osoba u prometnim nesrećama u proteklom razdoblju vozila se na mopedu ili motociklu.

Vozači i putnici tih vozila često su žrtve nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu. Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami motociklisti sudjeluju u teškim prometnim nesrećama te, u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.

Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:

- kreću se neprilagođenom brzinom većom od dozvoljene,

- ne nose zaštitne kacige,

- kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,

- precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,

- obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to, prema prometnim znakovima, nije dopušteno ili je rizično uzimajući u obzir promet iz suprotnog smjera,

- provlače se između zaustavljenih kolona vozila,

- voze s neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike,

- upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,

- upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita),

- uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 km/h.


Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:

- oduzimaju im prednost prolaska,

- prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,

- skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera,

- prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja, s obzirom na omjer masa/snaga, na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.


Savjeti i preporuke za vozače mopeda i motocikala:

- prije vožnje očistite vizir, stavite zaštitnu kacigu i pravilno je zategnite,

- uz zaštitnu kacigu koristite i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),

- zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je nositi svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,

- provjerite tlak u gumama,

- upalite dnevno ili kratko svjetlo,

- ne upravljajte pod utjecajem alkohola ili droga,

- poštujte dopuštena ograničenja brzine,

- prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),

- prilikom vožnje u skupini, vozite se u slijedu, jedan iza drugoga,

- izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,

- prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknite se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),

- ne vozite slalom između vozila,

- kontrolirajte svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitujte i ne dokazujte mogućnosti svog mopeda ili motocikla,

- predviđajte poteze vozača (drugih) automobila,

- vozite se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,

- vozite se sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kretanja kolnikom koji ima samo jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, kada se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),

- poduzmite i sve drugo što je u vašoj moći da budete sigurni u prometu.