20 godina obilježio Odsjek za informacijske znanosti

20 godina obilježio Odsjek za informacijske znanosti 20 godina obilježio Odsjek za informacijske znanosti

foto M.Kralj/HRT

Odsjek za informacijske znanosti Filozofskoga fakulteta u Osijeku svečanom je sjednicom Odsjeka obilježio 20 godina svoga djelovanja. Preteča Odsjeka je jednosemestralni kolegiji Informatologije koji se izvodi od 1992. godine nakon čega slijedi osnutak Katedre za knjižničarstvo 1998. godine.

Iz materijala Odsjeka za informacijske djelatnosti: 

20190125_130435.jpg Počeci obrazovanja za knjižničare u Hrvatskoj sežu u drugu polovicu 20. stoljeća, a u Osijeku se knjižničarstvo prvi put našlo u nastavnom programu studija Hrvatskoga jezika i književnosti šezdesetih i sedamdesetih godina prošloga stoljeća, na tadašnjoj Pedagoškoj akademiji u Osijeku. Preteča današnjega Odsjeka je jednosemestralni kolegiji Informatologije na navedenome studiju koji se izvodi od 1992. godine, nakon čega slijedi i osnutak Katedre za knjižničarstvo na Filozofskome fakultetu u Osijeku 1998. godine. 

Akademska godina 2005./2006. predstavlja godinu prekretnicu u programskoj i organizacijskoj strukturi tadašnje Katedre koja mijenja naziv te postaje Odsjek za informacijske znanosti. Taj je proces označio porast broja nastavnoga osoblja iz ovoga područja, kao i značajan odmaka u sadržajnoj strukturi nastavnih sadržaja – sadržaji se proširuju i uključuju veći broj tema iz područja informacijskih znanosti, informacijske tehnologije te nakladništva. Cijeli je taj proces rezultirao dobivanjem naziva prvostupnik odnosno magistar informatologije za diplomirane studente toga studija.

Ono što je započelo kao katedra sa samo jednom uposlenom osobom, izraslo je u Odsjek s više od 20 djelatnika. Trenutačno su na Odsjeku uposlena 23 djelatnika (3 redovita profesora, 4 izvanredna profesora, 9 docenata, 3 poslijedoktoranada i 4 asistenta). Nastavnici na Odsjeku raspoređeni su na četirima katedrama:
• Katedra za upravljanje knjižnicama i organizaciju informacija
• Katedra za teoriju informacijskih znanosti
• Katedra za zaštitu pisane baštine i suradnju baštinskih ustanova
• Katedra za povijest knjige, nakladništvo i knjižarstvo

2015. Odsjek pristupa reviziji diplomskoga studija, koji postaje dvopredmetan, a studenti imaju mogućnost kombiniranja triju modula: informatologije, informacijske tehnologije i nakladništva. Tako su studenti Odsjeka dobili dvije kvalifikacije te sadržajno jače i kvalitetnije obrazovanje u polju informacijskih znanosti. Konačan cilj izmjena studijskih programa bio je obrazovati stručnjake koji će kombinacijom studija Informatologije, Nakladništva i Informacijske tehnologije postati informacijski stručnjaci koji mogu tradicionalne vještine rada u informacijskom okruženju kompetentno iskoristiti kreirajući i primjenjujući sve prednosti informacijske tehnologije te time biti atraktivniji na tržištu rada. Pokretanje svih triju studija poduprle su organizacije s tržišta rada.

Od akademske godine 2017./2018. Odsjek aktivno radi na pripremi novih i revidiranih programa preddiplomskoga studija. U pripremi su dvije inačice: revidirani jednopredmetni studij informatologije te novi prijedlog dvopredmetnoga preddiplomskog studija informatologije. Prijedlozi programa su trenutačno u procesu recenziranja, a po primitku pozitivnih recenzija očekuje se da bi mogli biti implementirani u nastavni proces u akademskoj 2020./2021. godini.

Odsjek sve svoje aktivnosti od 2006. godine bilježi i objavljuje u obliku javno dostupne elektroničke publikacije pod nazivom Novosti Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskoga fakulteta u Osijeku. Uz Novosti, Odsjek je uz Odjel informacijskih znanosti Sveučilišta u Zadru pokretač časopisa Libellarium: časopis za istraživanje pisane riječi, knjige i baštinskih ustanova, a njegov glavni i odgovorni urednik od pokretanja 2008. do danas je izv. prof. dr. sc. Zoran Velagić. U izdanju Odsjeka do sada je izišlo nekoliko naslova: Izazovi pisane baštine: zbornik radova u povodu 75. obljetnice života Aleksandra Stipčevića (2005) te Prilozi utemeljenju informacijske znanosti (2006).