Pet strukovnih škola iz Slavonije i Baranje - centri kompetentnosti

Pet strukovnih škola iz Slavonije i Baranje - centri kompetentnosti

screenshot izravnog prijenosa iz Ministarstva znanosti i obrazovanja

Idućih godina 25 strukovnih škola, od kojih pet iz Slavonije i Baranje, djelovat će kao regionalni centri kompetentnosti, koji će pridonijeti višoj kvaliteti strukovnog obrazovanja, ali i gospodarskom rastu i demografskoj obnovi, objavila je danas ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak.

Uz ostale, budući regionalni centri kompetencije su Ugostiteljsko-turistička škola Osijek, Tehnička škola Slavonski Brod, Elektrotehnička i prometna škola Osijek, Poljoprivredno-prehrambena škola Požega i Poljoprivredno šumarska škola Vinkovci. Izabrane na javnom pozivu između 42 kandidature, te škole sada imaju mogućnost uz pomoć EU fondova dobiti novu opremu, nove smještajne kapacitete za učenike i učitelje, više konkretne prakse za učenike, ulazak učenika u svijet rada, tijesnu suradnju s poslodavcima te edukaciju učitelja.
Sredstva, u iznosu oko milijardu kuna, osigurana su u operativnim programima "Konkurentnost i  kohezija 2014.- 2020" i "Učinkoviti ljudski potencijali 2014.-2020".
Ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak istaknula je da su imenovanja tih 25 regionalnih centara svojevrsne ulaznice u dva fonda, za opremanje, osuvremenjivanje i razvoj regionalnih centara u pet prioritetnih područja - Turizam i ugostiteljstvo, Strojarstvo, Elektrotehnika i računalstvo, Zdravstvo  i Poljoprivreda.
Prema njezinim riječima, to je revolucionarni iskorak za strukovno obrazovanje, ne samo po iznosu sredstava koja se ulažu, nego i po ideji regionalnih centara koji povezuju škole, veleučilišta i poslodavce, sve uz potporu resornih ministarstava. Divjak je podsjetila da je strateški temelj centara u Strategiji obrazovanja, znanosti i tehnologije prihvaćenoj 2014. godine, koja je predviđala njihovu uspostavu, dok je izmjenama u Zakonu o strukovnom obrazovanju to i omogućeno. Osim broja bodova prema kvaliteti prijava kod odabira škola, uzet je u obzir i broj učenika u pojedinom sektoru, ali i regionalna rasprostranjenost - vodilo se računa da se, koliko je moguće, u svakoj županiji uspostavi centar kompetentnosti. 
Odabrane škole sada će moći ulagati u infrastrukturu, kako bi učenici mogli raditi s najboljom opremom te uspostaviti kontakt s poslodavcima, tako da, kada završe školu, budu osposobljeni za buduća radna mjesta ili u nekim slučajevima za nastavak školovanja. Divjak kaže da bi se natječaji iz dva fonda trebali raspisati već u rujnu. 
Kao ogledni centar kompetentosti prepoznata je Srednja škola Matije Antuna Reljkovića iz Slavonskog Broda u sektoru poljoprivrede koja je, ističe Divjak, "primjer dobre prakse škole koja je samostalno ostvarila preduvjete za centar kompetentnosti uz pomoć predpristupnih fondova". Njima će se omogućiti da odrade mentorski posao za centre koji se sada formiraju.
Pomoćnik ministrice Vlado Prskalo, s dugogodišnjim iskustvom u radu sa strukovnim školama u Hrvatskoj i inozemstvu, kaže da će Ministarstvo raditi na tome da se centri kao mjesta izvrsnosti učenja uspostave u što kraćem vremenu. "Kroz te centre želimo popraviti kvalitetu strukovnog obrazovanja, koje je nepravedno možda malo marginalizrano, ali vrlo brzo to ćemo promijeniti, treba nam kvalitetna i uspješna radna snaga", istaknuo je.
Ocijenio je da uspostava centara kompetentnosti omogućuju gospodarski rast i demografske promjene, jer mladi više neće imati potrebe odlaziti iz Hrvatske na rad u inozemstvo. "Nemamo razloga biti zemlja iz koje mladi odlaze, jer ovdje ne mogu pokrenuti posao, dodao je, podsjetivši da takvi centri postoje u Europi od 1984., jer je industrija prepoznala potrebu brzih promjena u obrazovanju. Prskalo ističe kako je bitno vratiti izvrsnost u strukovnu školu, kao i privlačnost zanimanja, škole koje vole djeca i nastavnici. "Oko 60 do 70 posto učenika ide u strukovne škole i sigurno zaslužuju bolje prostorno-nastavne i kadrovske uvjete", napomenuo je, dodavši da je u strukovnim školama u Hrvatskoj vrijeme stalo prije četrdeset godina. "To će se kroz ovakve centre mijenjati, kao i postojeći programi koji su zastarjeli i nikome ne trebaju, nastavnici, projektne aktivnosti", napomenuo je pomoćnik ministrice Prskalo.