Hrvatski radio

Radio Osijek

11 pitanja o budućnosti proizvodnje hrane

13.10.2015.

14:18

Autor: Mirta Milas

HRT logo

HRT logo

Foto: HRT / HRT

Hrvatska poljoprivredna komora i informacijski sustav Agroklub odaslat će ih na adrese političkih stranaka kako bi potaknuli konstruktivni dijalog i predstavili javnosti moguće programe razvoja poljoprivrede u Hrvatskoj.

Tako će, ističu organizatori ove konferencije za novinare, sve političke opcije dobiti medijski prostor za detaljan opis onoga što kane poboljšati u domaćoj poljoprivredi. A brojke su danas doista poražavajuće, navodi glavna urednica Informacijskog sustava Agroklub Ivana Nađ: Iako je Hrvatska već više od dvije godine punopravna članica Europske unije ne bilježimo rast, nego pad poljoprivredne proizvodnje: smanjuje se broj zaposlenih u poljoprivredi, raste uvoz osnovnih životnih namirnica: kruha, mlijeka i mesa i trošimo 58% više hrane nego što je proizvodimo. Zbog toga možemo reći da je domaća poljoprivreda bila sličnija zapadnoeuropskoj prije sto godina, nego danas. Prema podacima iz Hrvatske gospodarske komore za prošlu godinu Hrvatska je uvezla robe u vrijednosti 130 milijardi kuna, od čega 21 milijarda otpada na poljoprivredne i prehrambene proizvode, piće i električnu energiju. Poljoprivreda je u bruto domaćem proizvodu zastupljena samo nešto više od 3 posto.

Predsjednik Hrvatske poljoprivredne komore Mato Brlošić navodi kako je prvi preduvjet za razvoj poljoprivrede kvalitetna zemljišna politika koja je dosada izostala. I kada je riječ o podjeli zemlje obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima, ali i stavljanju državnog i privatnog poljoprivrednog zemljišta u funkciju: Definitivno imamo problem s obraslim i neobrađenim i državnim i privatnim zemljištem koji trebamo riješiti, a na taj ćemo način i povećati poljoprivrednu proizvodnju.

Važno je i tržište. Poljoprivredniku nije problem proizvesti, nego prodati svoj proizvod, ističe Nađ: Nije siguran hoće li tu robu uopće moći prodati, tako da je potreban razvoj logistike (distibutivnih i otkupnih centara, skladišta i hladnjača) koje će omogućiti bolje raspolaganje proizvodima. Problem je i što dovoljno ne ističemo nacionalne brendove kako u Hrvatskoj, tako i u drugim zemljama.Postoji i mogućnost zaštite na otvorenom tržištu, no to mora biti regulirano na nacionalnoj osnovi.

Među ostalih devet pitanja izdvajamo proizvodnju finalnog proizvoda u našoj zemlji od naših sirovina, konkurentnost, povećanje broja mladih u poljoprivredi, udruživanje i zastupanje interesa proizvođača, bolju suradnju znanosti i prakse te veću zastupljenost Savjetodavne službe na terenu.

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.