Hrvatski radio

Radio Osijek

Dan kulena u Osijeku

11.07.2022.

13:58

Autor: Radio Osijek

Kulen

Kulen

Foto: M.Milas / Radio Osijek

Iako je kulen dio gastronomskog identiteta Slavonije i Baranje on sam ne može promovirati ovo turističko odredište - moramo unaprijediti kompletnu gastronomsku ponudu.  Na žalost, naša se vina i gastronomija koji imaju veliki potencijal, još uvijek nisu etablirala na kartama Europe i svijeta i na tome kao turistička zemlja moramo raditi.  Istaknuto je to na okruglom stolu  o kulenu  HGK, županijskoj komori Osijek.


"Ubrajamo ga u onu skupinu proizvoda koja je u skladu s očekivanjima modernih turista koji traže otklon od masovnog turizma i zapravo su u potrazi za autentičnim doživljajem. Upravo komzumacijom kulena i sličnih proizvoda - kroz tu jednu integriranu eno gastronomsku ponudu - ti turisti mogu najbolje spoznati tradiciju, kulturu, običaje i način života ljudi koji žive na određenoj turističkoj destinaciji", istaknuo je potpredsjednik Hrvatske gospodarske komore za poljoprivredu i turizam Dragan Kovačević. "Jedan od načina promoviranja kulena zasigurno je povećanje proizvodnih kapaciteta. Ključni su nositelji te proizvodnje bile velike tvrtke u mesnoj industriji, koja se, nakon pandemijske i ukrajinske krize, suočava s drastičnim povećanjem cijena energenata". Oprimjerio je to dobivenim podacima istraživanje u 18 tvrtki koje bilježe 90 posto ukupne potrošnje električne energije mesne industrije, i koje su u prošloj godini imale troškove električne energije od 155 milijuna kuna, a u 2022. godini do sada 440 milijuna kuna. "Takva povećanja cijena ne može pokriti ni ukupna konsolidirana dobit sektora mesne industrije te se od nadležnih tijela očekuju ozbiljnije kompenzacijske mjere, kao i da se dodatno razmotri smanjenje PDV-a s 25 na 13 posto za smrznute mesne, kao i za suhomesnate proizvode", naveo je Kovačević. Drago Solić iz Centra za stočarstvo hrvatske agencija za poljoprivredu i hranu potvrdio je kako svinjogojstvo u Hrvatskoj nije u zavidnoj poziciji, jer se broj svinja godinama smanjuje ali da, zbog događanja na globalnom tržištu, svi postaju svjesni da bez domaće proizvodnje primarnog proizvoda, nema ni prerađevina. "Vjerujemo da u Hrvatskoj postoji mogućnost obnove svinjogojske proizvodnje, a proizvodnja suhomesnatnih proizvoda tu otvara veliki prostor".Direktorica Turističke zajednice Osječko-baranjske županije Ivana Jurić smatra kako je hrana prva asocijacija na Slavoniju i Baranju za nekoga tko nije iz tih krajeva, a kulen jedan od proizvoda koji čini identitet ovoga područja, pa je važno raditi na povećanju proizvodnih količina i kontinuitetu kvalitete. "Trenutačna situacija govori da kulena nema dovoljno na tržištu te da postoji prostor za rast". "Proizvodnja kulena je isplativa, jer ga u drukčijoj situaciji proizvođači ne bi proizvodili" naveo je pročelnik Upravnog odjela za poljoprivredu u Vukovarsko-srijemskoj županiji Andrija Matić. "Njegova će cijena rasti i vjerojatno će već iduće godine iznositi 50 eura po kilogramu. Ljudi u stvari žele imati kulen, jer njegova proizvodnja za sobom povlači proizvodnju drugih suhomesnatih proizvoda. Nedostaje nam uvezivanja primarnih proizvođača s prerađivačima. Kapaciteti su značajno veći, no nedostaje sirovine. Smatram da je perspektiva proizvodnje kulena blistava."  


Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.