Hrvatski radio

Radio Osijek

13:15 / 19.12.2018.

Autor: Željka Bačić

Digitalna sigurnost i privatnost

Foto: Ž. Bačić

Foto: Ž. Bačić

Foto: - / -

Na osječkom Fakultetu za odgojne i obrazovne znanosti organiziran je znanstveno stručni skup naslovljen "Digitalna sigurnost i privatnost", a proizašao je iz projekta "Safer Internet Centre Croatia".

Prema riječima predsjednika Programskog odbora doc.dr.sc. Vjekoslava Galzina, informacijske su tehnologije nepovratno izmijenile društvo, a promjene se još ne usporavaju. "Promjene kojima svjedočimo možemo nazvati nepredvidivim, alarmantnim ili uznemirujućim, ali istodobno i fascinantnim i uzbudljivim"- rekao je Galzina. Održano je niz predavanja, među kojima je bio i prikaz rezultata nacionalnog istraživanja o informacijskoj sigurnosti u sklopu projekta "Safer Internet Centre Croatia". Autorica, izvanredna prof.dr.sc. Tena Velki, ističe kako je riječ o rezultatu trogodišnjeg projekta kojeg je Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti proveo u suradnji sa Centrom za nestalu i zlostavljanu djecu. Cilj je vidjeti koje su norme on- line rizičnoga ponašanja u Hrvatskoj, u kojim se oblicima pojavljuju i koliko znanja posjedujemo o informacijskoj sigurnosti, kao i o zaštiti podataka. Istraživanje je provedeno  na 5.000 osoba- srednjoškolcima, studentima i zaposlenim osobama. Pokazalo se, što nije uobičajeno, da su osobe koje imaju znanja i visoku svjesnost o mogućim rizicima ujedno i oni koji se najčešće rizično ponašaju. One znanju da se može dogoditi krađa podataka, pinova i dobivanje neželjene pošte, ali  misle da su zaštićeni. Stvarnost je drugačija. Rezultati govore kako nam je znanje prosječno, ali je rizično ponašanje poražavajuće. Prosječni korisnik, kaže dr. Velki, svaki dan radi nekoliko on- line rizičnog ponašanja, što je u skladu sa istraživanjem u zemljama u razvoju. Kako bi se problem riješio, važna je edukacija, ali nedovoljna. Treba uvesti intervencijske programe  zbog djece, jer oni uče od odraslih. Edukakcija se primjenjuje na djeci u višim razredima osnovne škole, ali istraživanje je pokazalo da je potrebna već u vrtićima.