Hrvatski radio

Radio Osijek

12:59 / 26.03.2022.

Autor: HRT/Radio Osijek

Fragmenti sna i jave u Osijeku

Jadranka Ivaniš Yaya

Jadranka Ivaniš Yaya

Foto: Davor Lončarić / HRT Radio Osijek

Gradske galerije Osijek cjelogodišnje obilježavanje petnaestogodišnjice svog redovnog izložbenog programa nastavljaju izložbom „Fragmenti sna i jave”, kojom će se osječkoj publici prvi puta predstaviti Jadranka Ivaniš Yaya. Otvorenje je danas u 18 sati u Galeriji Waldinger, a autoricu i kustosicu posjetio je prije otvorenja naš reporter Luka Mitar.

Jadranka Ivaniš Yaya priznala je kako dugo nije bila u Osijeku te kako nikada nije izlagala svoje slike u tom gradu tako da je dogovoreno složiti presjek starijih i novih radova, kako bi publika mogla vidjeti ono što do sada nije bila u prilici vidjeti u nekoj od osječkih galerija. Crteži, mali formati, printevi ... srednji i veći formati kolaža - ispunili su podrumski i prizemni dio galerije Waldinger i spremno očekuju osječku publiku. Uz tekst koji najavljuje izložbu poslušajte i razgovor s autoricom Yayom i kustosicom Ivom Körbler koji je Luka Mitar pripremio za današnji "Dobar dan" Marine Ban.

.............................................

Yaya je široj javnosti možda poznatija kao glazbena umjetnica, ali ovoga puta "braniti će boje" svoje "prave" struke – predstaviti će se kao slikarica. Izložba „Fragmenti sna i jave” bit će postavljena do 27. travnja. Riječ je o 302. izložbi Gradskih galerija Osijek. Radovi slikarice Jadranke Ivaniš Yaye promatrača već na prvi pogled u potpunosti uvlače u svoj moćni svijet arhetipova, simbola i vizualne magije. Taj fascinantni vizualni „košmar“ namjerno je kreiran i izrezan od komadića različitih materijala u polje sliko-kolaža, kako bi se podcrtala simultanost iskustava i događaja današnjeg svijeta, ali i osobnog iskustva umjetnice. Od 2016. do danas umjetnica u kontinuitetu klasičnu štafelajnu sliku proširuje prema kolažu, asamblažu, odnosno, sliko-reljefu i sliko-kolažu, često nedovršenih i nepravilnih rubova i dimenzija djela, ubacujući uz papir i tekstil.

U nekim je ranijim ciklusima Jadranka Ivaniš naglašavala da su za nju umjetnost i rad na jednoj slici plovidba ili igra, kako zapravo pušta da ju ruka i misao automatski vode, i da je „slika zapravo nju naslikala“, čime je dodatno naglašavala i obostrani duboki čin stvaranja djela koji može biti terapeutsko iskustvo. Na nekim se crtežima nećemo moći oteti dojmu kako je slikarica „izbacila“ iz sebe van sve ono što joj je bio suvišni film u glavi tog dana, što je protiv svoje volje morala vidjeti i iskusiti u interakciji s drugim ljudima i nakon čega će lakše otići na spavanje - posebice zadnje dvije godine ludila koje živimo. „Logično je, kad usporediš da dnevno živimo s 50 otvorenih tabova da smo stalno smeteni“ (Yaya). Po prvi puta se u recentne radove „probija“ zelena boja, svojevrsna varijanta urbane džungle, koja nikada nije sterilno, dekorativno i predopadljivo prezentirana. To je stoga što slikarica doslovce živi u prirodi, okružena zelenilom, a tako, gledajući u krošnje šume kroz prozor i stvara, ne prekidajući koncentraciju filmovima ili knjigama. Reći će kako je zelenu morala uvesti u nove radove da nas sve malo umiri: okružena je drvećem i pticama pa se nesvjesno potkradaju svi ti utjecaji.

U novim ciklusima sliko-kolaža, kolaža na tekstilu i crteža Yaya stvara niz složenih planova i prizora, s bezbrojnim detaljima piktogramske naravi, koji svi zajedno taktilno i teksturom funkcioniraju kao snažna prostorno-vizualna cjelina. Sâm materijal, već postupkom izrezivanja, slaganja i lijepljenja, daje podlozi naglašenu dinamiku i hrabro se probija u prostor. Iskazujući delikatan osjećaj za kompoziciju prizora, Yaya prezentira dinamički i značenjski moćne slike ispunjene fragmentima podsvijesti, snova, ali i uvijek prisutnih arhetipova. I u crtežima se više nego ikada javlja neprekinuta, kontinuirana linija koja obuhvaća cijeli prostor kadra papira, kao da umjetnica radi na kombinaciji automatskog crtanja i neke vrste crtačkog dnevnika, što se reflektira i u kolažima na tekstilu koji se stalno nadograđuju i za koje umjetnica ima osjećaj da bi uvijek mogli biti i ostati „djela u nastajanju“, „slike koje stalno rastu“, radi karakteristika tekstila koji je za nju neiscrpna inspiracija – od konca do tkanja. Znatan dio Yayinih radova posvećen je temi prirode kao stvarateljice, motiva ženskog tijela okruženog vegetacijom, ali i temi majčinstva. I tu se krije metafora neprekinutog rasta, obnavljanja, umiranja, nestajanja i ponovnog rađanja – na svim razinama, doslovnim i prenesenim. Po prvi puta u novim radovima prepoznajem kod Jadranke Ivaniš slutnju o prolaznosti, krhkosti fizičkog tijela i smrtnosti, ali i u tim fragmentima rukopisa nema morbidnosti ili težine. Sve je bez ikakve patetike prepušteno zakonima Prirode pa i naša sudbina. — Iva Körbler

Jadranka Ivaniš Yaya rođena je u Zagrebu 1974. godine. Upisuje Školu primijenjene umjetnosti i dizajna / odsjek slikarstva. Nakon završene srednje škole upisuje Grafički fakultet u Zagrebu, ali nakon godinu dana ipak se odlučuje za Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu gdje je i diplomirala 2000. u klasi prof. Zlatka Kesera. Godine 2009. upisuje Talijansku školu mode i dizajna Callegari te dobiva diplomu za stilista uređenja unutarnjih prostora. 2011./2012. godine u Modroj lasti piše rubriku “Yayino gnijezdo” koja se kroz likovnost bavi izradom praktičnih predmeta za djecu i mlade. Paralelno gradi glazbenu karijeru u grupi Jinx (od 1993.). Slika, održava likovne radionice za djecu i mlade, te za osobe sa posebnim potrebama. Dizajnira nakit i uređuje i vodi na Yammatu radijsku emisiju “Yayino gnijezdo” koja ugošćuje umjetnike. Članica je HDLU-a, HGU-a i HZSU-a. Živi i radi u Zagrebu.

Leteći reporter Luka Mitar sa sugovornicama

Leteći reporter Luka Mitar sa sugovornicama

Foto: Luka Mitar / HRT Radio Osijek

Luka Mitar o izložbi Fragmenti sna i jave