Hrvatski radio

Radio Osijek

Povećati samodostatnost i unaprijediti proizvodnju hrane

15.06.2020.

16:03

Autor: Mirta Milas

Foto: HRT/Mirta Milas

Foto: HRT/Mirta Milas

Foto: - / -

Zajednički vizualni identitet, finalizacija proizvodnje i mogućnost prodaje imperativi su domaće poljoprivrede koja će uskoro dobiti i prvu strategiju. Osječka srednja škola Gaudeamus predstavila je u Đakovu, u Đakovačko-osječkoj nadbiskupiji projekt ""Hrvatska s crkvenog tornja".

Saša Šakić iz Gaudeamusa pojasnio je kako se projektom "Hrvatska s crkvenog tornja" želi pomoći ponajprije malim proizvođačima da kroz prijemno-distributivne centre (koji će se izgraditi na dvadesetak lokacija u Hrvatskoj) mogu predati proizvedene proizvode, prodavati ih s tog mjesta, ali i na daljinu. "Hrvatske su pošte već u suradnji s Vladom  napravile platformu "tržnice.hr" i to bi trebala biti potpora cijeloj ovoj priči. Posebno je zanimljivo da je najveća tvrtka za kupovinu na internetu Amazon pokazala zanimanje za platformu koja će služiti za prodaju. Vjerujem kako će to biti snažan vjetar u leđa našim poljoprivrednicima kojima bi ipak trebao biti najvažniji zadatak da proizvedu kvalitetnu robu. Proizvođač danas treba sve znati...od same proizvodnje do digitalnog marketinga, a to nije realno. Ovaj će projekt omogućiti poljoprivrednicima da rade svoj posao, naprave zajedničke standarde kvalitete kako bi svoje proozvode mogli prodavati i u trgovačkim lancima, a što je najvažnije u navedenim prijemno-distributivnim centrima koji će isključivo biti izgrađeni za njihove potrebe. Gradit će se i pogoni za proizvodnju i vjerujem kako ćemo s tim količinama moći ući u trgovačke lance, ali i prodavati na daljinu. Važno je da će, kod ovih naših info točaka - crkava, koje su u prostoru najvidljivije, turisti, ali i svi ostali zainteresirani građani, moći naći podatke o turističkim sadržajima te o lokalnim proizvođačima. S pomoću google mapa svi će lako moći pronaći put do kućnog praga određenog proizvođača. Nadam se kako će ova dva projekta doista i profunkcionirati u iduće dvije godine, jer novce možemo dobiti iz Europske unije", ističe Šakić te dodaje kako nas je korona kriza dodatno osvijestila po pitanju prehrambene neovisnosti. "Nadam se da će nam nova poljoprivredna omotnica u razdoblju od 2021. do 2027. godine to i omogućiti - to nam  je glavni cilj. Ne možemo si dopustiti da zatvorimo granice (kao za vrijeme trajanja pandemije) te da ovisimo o nečijoj milosti možemo li uvesti dovoljno hrane ili ne. Investicija je to od više milijardi eura, od kojih veliki postotak možemo povući iz europkih fondova. Tek ćemo tada, budemo li pametni, imati pravo malo i srednje poduzetništvo, temeljno na proizvodima visoke dodane vrijednosti. Sredstva postoje, resurse imamo, kao i dovoljno onih koji na svojim njedrima mogu iznijeti svoju proizvodnju. Sve je na nama!"      

"Jedna su stvar regionalni distributivni centri, a druga skladišni kapaciteti. Radila se analiza i raspored skladišnih kapaciteta, s obzirom na kapacitete proizvodnje. Nadamo se da ćemo u idućem programskom razdoblju ( 2021. - 2027.)ispregovarati s Europskom unijom da to bude isfinancirano kao javna infrastruktura. Očekujemo njihovo mišljenje. Raspisan je natječaj za projektiranje od strane Ministarstva poljoprivrede i sigurno da je to prediviđeno idućim financijskim planom. Neće to ići preko noći, nego etapno, ali vjerujem da ćemo to dovšiti do 2027. godine.  Mislim da je okupljanje poljoprivrednika u proizvođačke organizacije nužno, a to promovira i Ministarstvo poljoprivrede. Odgovornost ima svatko ponaosob, no proizvođači se moraju bolje organizirati. Ključ je u udruživanju i poljoprivrednici moraju shvatiti da im to osigurava bolju pregovaračku poziciju. Izašao je novi pravilnik za proizvođačke organizacije voća i povrća. Same hladnjače i distrributivni centri neće riješiti problem poljoprivrednika. Govorimo o setu mjera - od organiziranja proizvođača, konfekcioniranja robe i stvaranja dodane vrijednosti . Neće svi problemi poljoprivrednika biti riješeni s osiguranjem javne infrastrukture. Tehnologija, obrazovanje, marketing, brendiranje, sljedivost - sve su to važne karike u ostvarivanju ukupne uspješnosti poljoprivrednika", rekao je među ostalim ravnatelj Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu Krunoslav Dugalić.

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.