Hrvatski radio

Radio Osijek

00:18 / 12.10.2016.

Autor: Ksenija Zelenić

Svjetski dan borbe protiv artritisa

HRT logo

HRT logo

Foto: HRT / HRT

Svjetska zdravstvena organizacija proglasila je ovo desetljeće „Desetljećem kostiju i zglobova“ u sklopu kojeg se obilježava i Svjetski dan borbe protiv reumatskog artritisa. U Hrvatskoj je gotovo 85 tisuća oboljelih od upalnih reumatskih bolesti.

Kad bismo doslovno tumačili artritis, on bi značio upalu zglobova. Međutim, artritis je čitav niz promjena na zglobovima koje uzrokuju trajnu deformaciju zgloba. Razlikujemo dva osnovna tipa ove bolesti: osteoartritis (kada zbog trošenja i propadanja hrskavice kosti koje tvore zglob počnu izravno doticati jedna drugu) i reumatoidni artritis (bolest hrskavice). Zbog izravnog trenja jedne kosti zgloba o drugu, zglob može početi okoštavati, tj. na njemu se mogu pojaviti koštane izrasline. Pokreti su ograničeni, zglobovi su ponekad bolni i otečeni, te nekad pucketaju pri savijanju. Uvriježeno je mišljenje kako je artritis staračka bolest, iako liječnici tvrde drukčije. Simptomi artritisa su većinom: crvenilo, bol i oteknuće pogođenog zgloba - najčešće su pogođeni zglobovi šake, koljena i kukovi, ali ponekad i kralješci. Oko zgloba obično osjećamo toplinu. Znatan broj pacijenata kaže da naglo zahladnjenje utječe na bol u njihovim zglobovima. Simptome nikako ne valja zanemarivati, jer se artritis lakše usporava što se ranije otkrije. Iako je to neizlječivo stanje, njegov se tok uz pridržavanje određenih pravila može znatno usporiti, bolovi se mogu ublažiti i prorijediti, a naš život može biti puno manje ograničen. Dijagnosticirati ga je jednostavno- rendgenska snimka zgloba bit će sasvim dovoljna da ortoped ili reumatolog zaključi je li riječ o artritisu.
Nakon dijagnoze obično slijedi fizikalna terapija, čiji će opseg i trajanje odrediti fizijatar. Preporučuje se što više plivanja, ako ste u mogućnosti, te vježbe za jačanje mišića, kako bi odteretili zglobove. Ukoliko imate problema s prekomjernom težinom trebali biste smršavjeti. Prihvatite da niste svemogući, ne podižite preteške stvari, ne izlažite se pretjeranom fizičkom naporu, izbjegavajte neravne terene. Izbjegavajte kofein, alkohol, previše soli u hrani, crveno meso i piletinu .Ove namirnice inhibiraju kalcij, brusnice, špinat i šljive, jer su bogate oksalnom kiselinom, rajčicu, krumpir i duhan.  Treba biti oprezan i sa životinjskim  masnoćama i orašastim  plodovima. Savjetuje se jesti što više: ribe (jer je bogata omega-3 kiselinama), morskih algi, zelenog povrća, mrkve, pšeničnih i sojinih proizvoda te cjelovitih žitarica.
Lagane šetnje godit će vašim zglobovima. Valja napomenuti i artritise koji napadaju unutarnje organe, ali zabilježen je i u očima.

Artritis je potrebno što prije dijagnosticirati i uvesti odgovarajuću terapiju kako bi se barem zaustavio na stupnju u kojem je otkriven. jer činjenica kako je upravo artritis najveći uzročnik invaliditeta. / Poslušajte razgovor Ksenije Zelenić s prof.dr. Marijom Glasnović, voditeljicom kliničkog odjela za reumatologiju i deramtologiju Klinike za unutarnje bolesti KBC-a Osijek /