Pretpremijera predstave "Sad sam Matthäus - Muka po Mateju"

Pretpremijera predstave "Sad sam Matthäus - Muka po Mateju"

Matija Ferlin (Foto: Jelena Janković/INK/ustupljena fotografija)

Istarsko narodno kazalište - Gradsko kazalište Pula u 20 sati donosi pretpremijeru predstave Sad sam Matthäus - Muka po Mateju Matije Ferlina. Nakon pretpremijere, slijede izvedbe u Parizu, Ljubljani i Beču.

Nakon niza autorskih solo predstava objedinjenih naslovom Sad Sam, koreograf, redatelj i izvođač Matija Ferlin u suradnji s piscem i dramaturgom Goranom Ferčecom nastavlja scensko istraživanje odnosa koreografije, teksta, narativa i performansa, ovoga puta ulazeći u dijalog s monumentalnim oratorijem Johanna Sebastiana Bacha Muka po Mateju (Matthäus-Passion). Dugogodišnja ideja da se Bachova Muka po Mateju scenski uprizori kao izvedba za jednog izvođača i glazbeno djelo realizira se na poziv Christophea Slagmuyldera, umjetničkog ravnatelja jednog od najznačajnijih festivala izvedbene umjetnosti Wiener Festwochena te u koprodukciji kazališnih kuća, organizacija i festivala iz Hrvatske, Slovenije, Austrije i Francuske. Nakon višemjesečnog rada u Mediteranskom plesnom centru u Svetvinčentu te Istarskom narodnom kazalištu, predstava Sad Sam Matthäus publici će po prvi put biti predstavljena večeras u Puli. 

Dobro poznata narativna struktura pasije samo je početni impuls predstave u kojoj se Ferlin i Ferčec bave odnosom izvođačkog subjekta i (plesačkog) tijela koje više ne može obavljati sve aktivnosti kao nekada, postajući tijelom muke ili pasije. Što tijelo čini kad nije u stanju izvršiti sve zadatke koje je postavilo pred sebe? Gdje je točka u kojoj ograničenje postaje mogućnost? Što se događa ako je ideja izvedbe veća od mogućnosti tijela? 

Kroz osobne narative i metafizička razmatranja koja su pratila teško pojmljive i mučne gubitke u Ferlinovoj obitelji, predstava produbljuje teme smrti, patnje, iskušenja, tjelesnosti, odnosa pojedinca i društva, izdaje i oprosta. Širokim simboličkim korpusom koje ovi narativi uspostavljaju briše se granica između vjerojatnog i nemogućeg, racionalnog i intuitivnog, izmišljenog i stvarnog. Oni su bijeg od banalnosti smrti i ograničenosti života, mali uvidi u onostrano; male pasije i iskušenja običnih ljudi. Pojedinačne narativne linije povezane su ne samo motivom smrti, već i metafizičkim trenutkom u priči koji proizlazi iz želje da se pasija, iskušenje, pa čak i smrt vidi s nekog cjelovitijeg stajališta, a ne samo kroz prizmu egzistencijalnog materijalističkog straha od neizbježnog. U tom smislu, autori pasiju razumiju kao univerzalni habitus vremena; ona je povezujuće stanje, prepoznatljivi znak, simbol na koji se nadovezuje nada svijeta stara dvije tisuće godina. 

Koreografsko tijelo predstave uspostavlja se čitajući glazbenu i narativnu strukturu Bachove pasije, a istodobno i kao neovisni element, koji svojom scenskom logikom objedinjuje sve vanjske elemente u kanonskom evanđeoskom tekstu, bez intervencije u Bachovu strukturu, zadržavajući je u njezinoj cjelovitosti.  

Izvedbeni prostor jedan je od važnijih elemenata u scenskoj inscenaciji projekta. Prostoru, se ne pristupa isključivo kao prostoru izvedbe već kao nekoj vrsti 'muzeja', mjesta koje čuva određenu vrstu građe koja svojom prisutnošću 'izvodi' i istovremeno održava izvedbu. To je prostor prepun artefakata različite prirode; muzej predmeta, muzej narativa, muzej pokreta, muzej glasa, muzej koreografije, muzej citata iz prethodnih radova iz Sad Sam serije koje su povezane s idejama patnje, iskušenja, oprosta. 

Snimka Bachovog monumentalnog djela traje oko 170 minuta što autorima daje priliku dovesti u odnos koncepte patnje i trajanja, pri čemu trajanje postaje metafizički prostor gledateljevog iskustva, i kao takvo jedan od osnovnih elemenata predstave, jednako važno kao ples, jezik, glazba i prostor, te predstavlja izazov kako Ferlinu kao izvođaču, tako i gledateljima koji svjedoče izvedbi. 

Nakon pretpremijere u Puli, slijede izvedbe 23. i 24. lipnja u CND Centre national de la danse u sklopufestivala Camping u Parizu, 29. i 30. lipnja u Staroj mestnoj Elektrarni u Ljubljani te od 9. do 11. srpnja u Jugendstiltheater-u am Steinhof u okviru festivala Wiener Festwochen u Beču. 

Matija Ferlin autor je niza uspješnih predstava poput Sad Sam Lucky, Sad Sam Almost 6, Nastup, Mi smo kraljevi a ne ljudi, Staging a Play: Antigone, Staging a Play: A Glass Menagerie, Staging a Play: Tartuffe  s kojima je ostvario niz zapaženih međunarodnih gostovanja i nagrada. 

Predstava Sad Sam Matthäus realizira se u produkciji Emanata (SI) i Matije Ferlina, koprodukciji Wiener Festwochena (AT), CND Centre national de la danse (FR), Istarskog narodnog kazališta – Gradskog kazališta Pula (HR) te s partnerima Mediteranski plesni centar Svetvinčenat (HR) i Bunker - Stara mestna Elektrarna – Elektro Ljubljana (SI). Projekt su podržali Zagrebačko kazalište mladih (HR), Grad Pula (HR), Grad Zagreb (HR), Ministarstvo za kulturo RS (SI) i Mestna občina Ljubljana (SI).