Hrvatski radio

Radio Pula

Deset načina manipulacije javnosti

04.03.2013.

11:42

Autor: Elvis Morina

HRT logo

HRT logo

Foto: HRT / HRT

Preusmjeravanje pozornosti, stvaranje problema, postupnost promjena, veličanje gluposti – neki su od deset načina manipulacije medija prema uglednom misliocu, profesoru lingvistike Noamu Chomskom, o kojima smo jutarnjem programu razgovarali sa znanstvenikom Davorom Pavunom.

Deset načina medijske manipulacije javnosti

1. Preusmjeravanje pozornosti
Pozornost javnosti preusmjeravati s bitnih problema na nevažne. Prezaposliti javnost poplavom nebitnih informacija da ljudi ne bi imali vremena razmišljati i steći osnovna saznanja u razumijevanju svijeta (primjer: gledanje TV-a).

2. Stvaranje problema
Ova metoda se naziva i 'problem – reakcija – rješenje'. Treba stvoriti problem kako bi dio javnosti reagirao na njega. Na primjer izazvati i prenositi nasilje s namjerom da javnost lakše prihvati ograničavanje slobode, ekonomsku krizu ili kako bi se opravdalo rušenje socijalne države. 

3. Postupnost promjena
Kako bi javnost pristala na neku neprihvatljivu mjeru, uvoditi je postupno, 'na žličicu', mjesecima i godinama. Promjene koje bi mogle izazvati otpor ako bi bile izvedene naglo i u kratkom vremenu, bit će provedene politikom malih koraka. Svijet se tako vremenom mijenja, a da to ne budi svijest o (neželjenim) promjenama. 

4. Odlaganje
Još jedan način pripremanja javnosti na nepopularne promjene jest da ih se najavljuje mnogo ranije, odnosno unaprijed. Ljudi tako ne osjete odjednom svu težinu promjena, jer se prethodno privikavaju na samu ideju o promjeni. Osim toga i 'zajednička nada u bolju budućnost' olakšava njihovo prihvaćanje. 

5. Upotreba dječjeg jezika
Kada se odraslima obraća kao djeci, postižu se dva učinka: javnost potiskuje svoju kritičku svijest i poruka ima snažnije djelovanje na ljude. Taj sugestivni mehanizam u velikoj mjeri se koristi i prilikom reklamiranja (kolektivne 'hipnoze'). 

6. Buđenje jakih emocija
Zlouporaba emocija je klasična tehnika, koja se koristi u izazivanju kratkog spoja prilikom razumnog prosuđivanja. Kritičku svijest zamjenjuju emotivni impulsi (bijes, strah i sl.). Uporaba emotivnog registra omogućava pristup nesvjesnom, pa je poslije moguće na toj razini provesti ideje, želje, brige, bojazni ili prinudu, ili pak izazvati određena ponašanja.

7. Neznanje
Siromašnijim slojevima treba s njihovim pristankom onemogućiti pristup mehanizmima razumijevanja manipulacije. Kvaliteta obrazovanja nižih društvenih slojeva treba biti što slabija ili ispod prosjeka kako bi ponor između obrazovanja viših i nižih slojeva ostao nepremostiv. 

8. Veličanje gluposti
Javnost treba poticati u prihvaćanju prosječnosti. Potrebno je uvjeriti ljude da je in(u modi), odnosno poželjno biti glup, vulgaran i neuk. Istodobno treba izazivati otpor prema kulturi i znanosti. 

9. Stvaranje osjećaja krivnje
Treba uvjeriti svakog pojedinca da je samo i isključivo on odgovoran za vlastitu nesreću, zbog oskudnog znanja, ograničenih sposobnosti ili nedovoljnog truda. Tako nesiguran i podčinjen pojedinac, opterećen osjećajem krivnje, odustat će od traženja pravih uzroka svojeg položaja i pobune protiv ekonomskog sustava. To je učinjeno i cijeloj naciji – konkretno Hrvatskoj: manjak samosvijesti je jasno vidljiv u hrvatskom puku. 

10. Zlouporaba i manipulacija znanja
Brz razvoj znanosti u posljednjih pedeset godina stvara rastuću provaliju između znanja javnosti i onih koji ga posjeduju i stvarno se njime koriste, vladajuće elite. 'Sistem' zaslugom fizike, biologije, neurobiologije i praktične psihologije ima pristup naprednom znanju o čovjeku i na fizičkom i na psihičkom planu.

Snimku razgovor poslušajte s u tonskom prilogu.

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.