Da se mene pita: Lojalnost firmi

Da se mene pita: Lojalnost firmi

(foto: Davor Puklavec/PIXELL)

Odgovarajuće radno mjesto na kojem vas nagrađuju prema rezultatima rada zaposlenicima je najvažniji izvor zadovoljstva na poslu, pokazuju rezultati brojnih anketa. S obzirom na ljudsku sklonost pripadanju organizacijama čije ciljeve vide kao vlastite, ne bi li tvrtka u kojoj radite trebala imati iste ciljeve i postupati prema klijentima onako kako vi kao pojedinac smatrate poželjnim? Što ako nije tako? Koliko dugo čovjek može raditi u tvrtki u kojoj je iz nekog razloga nesretan?

Pristaju li ljudi u Hrvatskoj na posao i u tvrtkama koje postupaju protivno njihovim načelima? Rade li i dalje iz nužde u tvrtkama u kojima se ne osjećaju dobro, u kojima su loši međuljudski odnosi, u kojoj nisu cijenjeni i nisu plaćeni prema rezultatima rada? Je li dugogodišnji staž u nekoj tvrtki najčešće rezultat straha od promjene i zato što živimo u Hrvatskoj pa moramo biti sretni ako je plaća redovita?

Psiholozi i sociolozi navode tri vrste odanosti tvrtki. Prva je je afektivna odanost koju karakterizira emocionalni odnos prema firmi i ljudima s kojima radite iz čega proizilazi želja da svojim znanjem i radom doprinesemo uspjehu na ostvarenju zajedničkog cilja. Ljudi koji nisu emocionalno povezani s firmom, manje se s njom identificiraju i nemaju zajedničke ciljeve, manje teže doprinijeti uspjehu organizacije, odnosno posao samo tehnički "odrađuju" ili čak ni to, ako im uspije.

Druga vrsta je instrumentalna lojalnost koja se zasniva na procjeni koliko mi se isplati raditi u nekoj tvrtki. Procjenjuje se koliko bi odlazak u neku drugu formu bio manje ili više isplativ i u skladu s tim se donosi odluka. Ostanak radnika u tvrtki u kojoj je nezadovoljan dovodi do frustracije koja proizilazi iz spoznaje kako nema drugog rješenja. Frustracije najčešće dovode do raznih nepoželjnih oblika ponašanja koja mogu varirati od slabe produktivnosti do sabotaža, od pretjeranih odlaska bolovanje do prebacivanja posla na druge kolege, svađanje i i podmetanje odnosno horizontalni mobing.

Treća vrsta odanosti je emocionalna lojalnost koja zapravo proizilazi iz osjećaja obaveze prema organizaciji. Ljudi s jakim osjećajem odgovornosti obavljat će savjesno svoje radne zadatke, tvrde psiholozi, bez obzira na povezanost s ciljevima organizacije u kojoj rade. Ova je vrsta lojalnost slabija od afektivne, ali ima više individualnog entuzijazma.Pametna vodstva mogu pridonijeti razvoju emocionalne odanosti poticanjem jasnije definirane ulogzaposlenika i vrednovanjems svakog kreativnog doprinosa jasnim modelom nagrađivanja. Također je važno da poslodavac osigura atmosferu uzajamnog uvažavanja.

Ideja o vjernosti jednoj tvrtki na kakvu smo bili navikli kod naših roditelja ili baka i djedova danas više ne postoji, ni u Hrvatskoj niti u drugim zapadnim zemljama. Radnici više ne žele cijeli radni vijek provesti kod jednog poslodavca, a i poslodavci su skloniji mlađim ljudima na koje lakše mogu utjecati u nadi da će tako dobiti bolje zaposlenike.

Koliko se tvrtkama zapravo isplati često mijenjati zaposlenike? Je li teže stalno obučavati nove, a olako se odricati starih zaposlenika? Sociolozi tvrde da radnici pristupaju firmama, a odlaze od šefova, odnosno da da mijenjaju posao zbog nezadovoljstva ili neslaganja s nadređenima. Stoga je jedan od ključnih zadataka i odgovornosti svakog rukovoditelja upravljanje timom i poslovni rezultati. Koliko dugo može loš rukovoditelj dobrog tima postizati dobre rezultate? Odnosno, koliko dugo dobar tim može podnositi lošeg nadređenoga? 

Kakva su vam iskustva sa stručnjacima iz ljudskih resursa?Koliko su menadžeri svjesni toga da su plaća i ostali načini nagrađivanja zaposlenika pokazatelji njegove vrijednosti? Tko su uopće menadžeri po našim firmama? Mora li zaposlenik vidjeti vezu između svojih rezultata i nagrađivanja? Je li samo plaća - nagrađivanje? Koliko je važna fleksibilnost radnog vremena ili neke beneficije poput slobodnih dana odnosno povlastica za neki oblik provođenje slobodnog vremena i sl.?

Koji je glavni motiv da radite temo gdje radite? Što bi vas potaknulo na odlazak, odnosno što bi vas motiviralo na vjernos i jače zalaganje na poslu?

Koliko puta pomislimo: Da se mene pita, to bi sve bilo drugačije! I zato vas pitamo, svakog tjedna o nekoj drugoj gorućoj političkoj, društvenoj ili kulturološkoj temi, upravo to: Što biste vi s time učinili da vas se pita? Četvrtkom u 13:15 s Leom Domijan Fišter, telefonom ili na Facebooku.

O emisiji Da se mene pita

Kontakt-emisija u kojoj Lea Domijan Fišter upravo vas pita što biste učinili s nekim aktualnim pitanjem da se baš vas pita! Koliko puta pomislimo: Da se mene pita, to bi sve bilo drugačije... I zato vas pitamo!

Pročitaj više

Komentari

Da se mene pita
Da se mene pita

HRT – Radio Rijeka — Društvo, kontakt

Kontakt-emisija u kojoj Lea Domijan Fišter upravo vas pita što biste učinili s nekim aktualnim pitanjem da se baš vas pita! Koliko puta pomislimo: Da se mene pita, to bi sve bilo drugačije... I zato vas pitamo!

Sljedeća emitiranja

Četvrtak, 02.05.2019. 13:15 - 13:45

Četvrtak, 09.05.2019. 13:15 - 13:45

Poslušajte

Da se mene pita: Ki, ča mi?
Četvrtak, 18.04.2019 13:15

Da se mene pita: Imena luda...
Četvrtak, 11.04.2019 13:15

Da se mene pita: Između vandalizma i aktivizma
Četvrtak, 04.04.2019 13:15

Da se mene pita: Počasni doktorati
Četvrtak, 28.03.2019 13:15