Riječki astrofizičari u gradnji najvećeg teleskopa

Riječki tim CTA reprezentaciji (Foto: Dijana Dominis Prester / UNIRI)

Uzbuđenja je za astrofizičare Odjela za fiziku Sveučilišta u Rijeci ove godine bilo prilično: rad objavljen u časopisu Science, a onda i puštanje u rad najvećeg teleskopa na svijetu.

O tome u emisiji govori predstojnica Zavoda za teorijsku fiziku i astrofiziku riječkog Odjela za fiziku i članica upravnog odbora kolaboracije LST Dijana Dominis Prester

Prije mjesec dana je, na kanarskom otoku La Palma, u pogon pušten prototip najvećeg teleskopa na svijetu za snimanje ekstremnih događaja i objekata. Zovemo ga LST - 1. Bit će još dva i tri i četiri u sjevernom opservatoriju CTA konzorcija.

Manel Martinez, predsjednik upravnog odbra kolaboracije LST izjavio je da Hrvatska igra u prvoj ligi zemalja koje doprinose toj međunarodnoj infrastrukturi u kojoj su znanstvenici iz Japana, Njemačke, Španjolske, Italije, Francuske, Indije, Brazila, Poljske i Švedske.

U Akademskih kvarat već smo govorili o projektu MAGIC u kojem riječki tim astrofizičara sudjeluje već deset godina. Bilo je vrijeme da MAGIC dobije većeg i snažnijeg brata. Doznajemo kakva je uloga hrvatskih znanstvenika u tome

U znanstvena istraživanja kreće se s pretpostavkama. Vjerojatna je pretpostavka da će LST, veći i moćniji od MAGIC-a, izmjeriti zračenja vrlo udaljenih galaksija, ali tim očekuje i da će novim teleskopima biti utvrđena tamna materija te biti ispitana struktura prostor-vremena radi razumijevanja gravitacije.

Riječ je o skupom projektu. Ima ljudi koji misle da vrijedi ulagati samo u istraživanja koja pridonose konkretnom poboljšanju uvjeta života u skoroj svakodnevici. Iako je u ovom projektu primarno riječ o istraživanju svemira, dobit ćet i brojna mjerenja koja se mogu koristiti u istraživačkim projektima fizike zaštite okoliša.

Što je to 'multimessenger astronomija'? Uz taj pojam govorimo o radu objavljenom u časopisu Science. Neutrini su vrsta čestica koje nas stalno bombardiraju iz svemira, ali ih ne osjećamo. Tim znanstvenika je uspio, uz pomoć neutrina visoke energije pronađenog u dubokom antarktičkom ledu, dokazati porijeklo svemirskog zračenja.

Riječki astrofizičari u gradnji najvećeg teleskopa

O emisiji Akademskih kvarat ure

Znanosti ne bi bilo bez potrebe da se otkrije novo, drugačije, bolje stoga pozivamo da s nama izađete iz uobičajenih okvira. Misao preko granica - petnaest minuta svake nedjelje u 19:30 uz Tatjanu Sandalj.

Akademskih kvarat ure