2. Bijenale industrijske umjetnosti - Na leđima palih divova

2. Bijenale industrijske umjetnosti - Na leđima palih divova 2. Bijenale industrijske umjetnosti - Na leđima palih divova
Foto: Goran Kovačić / Pixsell Foto: Goran Kovačić / Pixsell
Oscar Murillo: Signalling Devices in Now Bastard Territory, 2015. (Foto: MMSU) Oscar Murillo: Signalling Devices in Now Bastard Territory, 2015. (Foto: MMSU)
Oscar Murillo: Human Resources, 2017. (Foto: MMSU) Oscar Murillo: Human Resources, 2017. (Foto: MMSU)
Foto: MMSU Rijeka Foto: MMSU Rijeka

Performans - Koji dođu i stoje (Foto: Goran Kovačić / Pixsell)

Riječka epizoda 2. Bijenala industrijske umjetnosti - Na leđima palih divova, otvorena je u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti. Bijenale organiziraju Labin Art Express XXI, MMSU-a i Arheološki muzej Istre i u sklopu projekta Rijeka Europska prijestolnica kulture.

2. Bijenale industrijske umjetnosti - Na leđima palih divova, na deset primorskih i istarskih lokacija, predstavlja radove 27 domaćih i stranih umjetnika i umjetničkih kolektiva. Riječko izdanje predstavlja ih 12, a publici će izložba biti dostupna do 23. rujna. 

Riječki dio 2. Bijenala industrijske umjetnosti počeo je performansom umjetnice Vlatke Horvat "Koji dođu i stoje", pred sjevernim ulazom u Brodogradilište 3. maj. 

Riječki dio izložbe Bijenala postavljen je u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti, a sudjeluju hrvatski i inozemni autori i kolektivi: Fokus grupa, Siniša IlićNaeem Mohaiemen, Maryanto, Daniela OrtizDan Perjovschi, predmeti Iz Arheološkog Muzeja Istre, Miljohn RupertoSelma Selman, Škart, Marko Tadić i Miro Manojlović.

Horvat se performansom referirala na skulpturu Vinka Matkovića pred ulazom na kojoj je muškarac koji u rukama drži model broda s pozornošću i ponosom. Kako je navela umjetnica, ovaj spomenik slavi i komemorira, a u današnje vrijeme i oplakuje, industriju i industrijsko naslijeđe brodogradnja i pomorstva. 

Stoga je pozvala sve zainteresirane da sudjeluju u performansu, u znak solidarnosti sa spomenikom, tako da s nekim njima dragim ili osobno značajnim predmetom stanu pored skulpture koliko dugo žele. 

Horvat je u rukama nosila daske pronađene u potkrovlju Muzeja moderne i suvremene umjetnosti Rijeka, kao simbol prolaznosti, značenja nekadašnjeg prostora MMSU-a, ali i novog doba sadašnjeg muzeja. Autorici su se pridružili nekadašnji radnici 3. maja s umanjenim kopijama spomenika. 

Kustosi Bijenala su članice kolektiva Što, kako i za koga/WHW: Sabina Sabolović, Nataša Ilić, Ana Dević i Ivet Ćurin.

"Kustoski koncept ovogodišnjeg bijenala upisuje se na pozadini dugih povijesnih trajanja i smjena različitih epoha koje su oblikovale društveni i kulturni pejzaž regije: od grčkog i rimskog carstva, venecijanske, austro-ugarske, francuske i talijanske vlasti, pa sve do povijesti socijalizma i recentne epohe dugog razdoblja tzv. tranzicije", stoji u najavi.

Naslov "Na leđima palih divova" referira i na danas žive istarske legende i folklorne predaje, među kojima je i poznata legenda o posljednjem motovunskom divu Velom Joži, simbolu istarskog otpora koju je literarno obradio Vladimir Nazor, u čijoj je priči sažeta i sudbina mnogih pobuna. 

Radovi su isprepleteni s pričama o ‘regionalnim’ posebnostima: od rudarske prošlosti Labina, povijesti štrajkova i radničkih pobuna, napuštanja ekstraktivnih izvora energije i razvoja ekoloških projekata, preko antičkih i antifašističkih spomenika, fašističke arhitekture, posječenih hrastova, do razvoja turizma, egzodusa i deindustrijalizacije posljednjih desetljeća, tolerancije i kozmopolitizma. Stoga ne predstavlja samo suvremene umjetnike i umjetnice nego i neke od lokalnih spomenika, tragove prošlih vremena.

Neki od ključnih pojmova umjetničkih produkcija Bijenala su: pripovijedanje, povijest, poezija, turizam, magično mišljenje, pobuna, kolonijalne implikacije industrijske proizvodnje, marginalizirani identiteti, etnička čišćenja i drugi, stoji u materijalima izložbe.

Komentari