Damir Novotny: Ceste ionako nisu naše

Damir Novotny: Ceste ionako nisu naše

Damir Novotny (Foto: Borna Filić/PIXSELL)

Prijedlog Vlade RH za monetizaciju autocesta dodjelom koncesije izazvao je brojne polemike. Prodajemo li nacionalno blago ili ceste već odavno nisu hrvatske, već vlasništvo banaka čijim su kreditima izgrađene?

Dok neki govore da ćemo prodati nacionalno blago, ekonomski analitičar Damir Novoty kaže da su autoceste vlasništvo inozemnih banaka, pa bi monetizacija bila dobar potez jer bi novcem isplatili dugove tim bankama. Komentirao je i današnju objavu Državnog zavoda za statistiku, prema kojoj Hrvatska bilježi pad industrijske proizvodnje za 4 posto na godišnjoj razini. Smatra da bi Vlada trebala činiti sve na jačanju malog i srednjeg poduzetništva.

Koncesije na pola stoljeća

Monetizacijom bi Vlada koncesionirala 1024 kilometra autocesta, kojima upravljaju HAC i ARZ, strateškom investitoru koji bi preuzeo naplatu cestarine te upravljanje i održavanje autocesta u razdoblju od 40 do 50 godina. 

Trenutačna trošarina od 60 lipa po litri goriva, koja se plaća HAC-u, ostala bi na raspolaganju za druge svrhe i ne bi postala dijelom monetizacije. Za 40-godišnju koncesiju investitor bi Vladi platio koncesijsku naknadu u procijenjenom iznosu od 2,4 - 2,9 milijardi eura, a ako bi razdoblje koncesije bilo produljeno na 50 godina, taj iznos mogao bi biti između 2,6 i 3,3 milijarde eura.

Preliminarni razgovori s potencijalnim ponuđačima trebali bi biti završeni do kraja godine, zatim slijedi podnošenje neobvezujućih ponuda, pregovori i obvezujuće ponude, a zaključivanje financijske transakcije očekuje se u kasno proljeće i rano ljeto 2014. godine.

Sve brži pad industrijske proizvodnje

Industrijska je proizvodnja u Hrvatskoj u rujnu pala za 4 posto na godišnjoj razini, što je znatno veći pad nego što se očekivalo i veći nego mjesec dana ranije. Državni zavod za statistiku objavio je danas da je industrijska proizvodnja u rujnu skliznula za 3,2 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok je u odnosu na rujan prošle godine pala za 4 posto.

To je već šesti mjesec zaredom kako industrija slabi, pri čemu je pad ubrzan u odnosu na kolovoz kada je proizvodnja skliznula za 3,5 posto.

O monetizaciji autocesta i padu industrijske proizvodnje, s ekonomskim analitičarem prof. dr. Damirom Novotnyjem, razgovarala je Blanka Uzelac:

Komentari