Europska art-platforma: od Rijeke 2020 preko Dresdena do Kaunasa 2022!

Europska art-platforma: od Rijeke 2020 preko Dresdena do Kaunasa 2022! Europska art-platforma: od Rijeke 2020 preko Dresdena do Kaunasa 2022!
Zgrada Robotrona danas s grafitom na koji se referira rad Nike Rukavine (Foto: Slobodne veze) Zgrada Robotrona danas s grafitom na koji se referira rad Nike Rukavine (Foto: Slobodne veze)
Foto: Slobodne veze Foto: Slobodne veze

Kustoski i organizacijski tim Bijenala Ostrale 2021 (Foto: Franz Leyser via Slobodne veze)

Dvije riječke umjetnice - Nika Rukavina i Petra Mrša - sudjeluju na Bijenalu suvremene umjetnosti “Ostrale 021” koje 1. srpnja počinje u Dresdenu. Na trećoj po veličini međunarodnoj izložbi u Njemačkoj sudjeluje 140 umjetnika iz cijeloga svijeta.

Osim hrvatskih umjetnika, na bijenalu kao dio kuratorskog tima sudjeluju i kustosice Ivana Meštrov i Nataša Bodrožić, koje su suradnju s dresdenskim bijenalom započele upravo u Rijeci kao Europskoj prijestolnici kulture. 

Iz Hrvatske sudjeluju brojna renomirana umjetnička imena poput Ane Hušman, Neli Ružić, Igora Grubića, Predraga Pavića, Renate Poljak, Gorana Škofića, Bojana Mrđenovića, Stipana Tadića, Tonija Meštrovića, Ivana Ramljaka te mlađe generacije poput Glorije Lizde, Petre Mrše, Nike Mihaljevića, Lane Stojićević, Nike Rukavine, Ivane Tkalčić, Lava Paripovića, Gilda Bavčevića, Katerine Dude.

Iz Dresdena su bili zainteresirani za suradnju s EPK, a budući da je pandemija omela veliki dio planiranog programa, suradnja je prebačena na organizaciju Bijenala suvremene umjetnosti Ostrale 2021, u što je uskočila Ivanina i Natašina Udruga za suvremene umjetničke prakse Slobodne veze.  

Stvoren je međunarodni kuratorski tim, u kojemu su, uz naše kustostice, još i Patricija Gilyte iz Litve (Kaunas 2022) i Krisztian Kukla iz Mađarske (Art Quarter Budapest). "Na međunarodni poziv koji smo raspisali prije godinu dana javilo se više od tisuću umjetnika iz cijeloga svijeta, tako da nije bilo lako suziti odabir na 140 umjetnika koliko ih sudjeluje na bijenalu", kaže Nataša Bodrožić.

Od tih 140, dvadesetak odabranih umjetnika je iz Hrvatske, a dvije su umjetnice iz Rijeke: Nika Rukavina i Petra MršaNika Rukavina napravila je intervenciju na eksterijeru glavne zgrade izložbenog prostora, gdje je izvela svoj "Priručnik za kućanske popravke" kojim ulazi u dijalog s feminističkim grafitima lokalnih aktivistica, a Petra Mrša predstavlja videorad "Are you Sure you Want to Leave this Game?" (2019.) u kojem je radila sa specifičnom društvenom skupinom - mladim gejmerima.

Novost je da se Bijenale u Dresdenu ove godine odvija u samome središtu grada, u modernističkoj zgradi bivše kantine tvornice Robotron, jednog od najvećih proizvođača elektronike u bivšem DDR-u. Zgrada je poprište borbe za očuvanje tzv. Ostmoderne, modernističke baštine druge polovice 20. stoljeća, koju nastoje sačuvati mnogi aktivisti i kulturne inicijative. Ta je borba za očuvanje nasljeđa modernizma 60-ih i 70-ih godina aktualna i u Hrvatskoj, ističu naše kustostice.

Tema i naslov ovogodišnje glavne izložbe bijenala jest "Mijena daha", poetični naziv za složenost, dirljivost i okrutnost trenutka koji živimo, preuzet iz zbirke pjesnika Paula Celana iz 1967. godine, koji je na njemačkom originalu i engleskom prijevodu jedna riječ - u prvome izmišljenica Atemwende, a u drugome složenica Breathturn - dok je za hrvatsku sintagmu zaslužna bardica prevoditeljstva u nas Truda Stamać

Propitujući dualističko razlikovanje koje modernost pravi između prirode i društva, izložba istražuje (radikalne) vidove koegzistencije, sagledavajući način/e na koji dišemo zajedno, kao ljudi, s drugim vrstama i organizmima na zemlji, kao i s našim složenim okruženjima", kaže se u najavi izložbe napravljene u vremenu u kojemu bolest koja doslovce oduzima dah, kao i Zemlja koja se guši u stakleničkim plinovima, nameću radikalne mijene neophodne za naš opstanak kao vrste. 

"Želim naglasiti kako ove suradnje s Bijenalom Ostrale u Dresdenu ne bi bilo da nije bilo projekta Rijeke EPK, gdje su suradnje začete još 2019. godine, u vrijeme priprema za provedbu programa, a radovi koje smo kurirali nakon početka pandemije nastavit će svoj put prema sljedećim prijestolnicama kulture kao što je Kaunas 2022, a planiramo i iteraciju u Budimpešti, dok će hrvatski postav, vjerujemo, u dogledno vrijeme biti postavljen u Rijeci, odakle je sve i počelo", kaže Ivana Meštrov.

Bijenale u Dresdenu otvara se 1. srpnja pod strogim epidemiološkim mjerama. "Stalna su testiranja, ograničen je broj posjetitelja, a kad jednom uđete na izložbu, smijete se kretati samo u jednom smjeru, prema naprijed. Sve je drugačije i sve nam je to novo, ali što je alternativa? Da dokinemo umjetnička događanja? To ne dolazi u obzir", kaže Nataša Bodrožić, a naše sugovornice naglašavaju kako su sretne i ponosne što su usprkos svemu što su kanali umjetničke komunikacije i međunarodne suradnje ostali otvoreni - usprkos svemu. Poslušajte razgovor: 

 

 

Ivana Meštrov i Nataša Bodrožić s Bijenala u Dresdenu, pripremila Tajana Petrović Čemeljić

Komentari