Filodrammatica: prepustite se nevidljivom vodiču

Filodrammatica: prepustite se nevidljivom vodiču Filodrammatica: prepustite se nevidljivom vodiču
Foto: Prostor Plus Foto: Prostor Plus
Andrej Mirčev i Sanja Gergorić (Foto: Prostor Plus) Andrej Mirčev i Sanja Gergorić (Foto: Prostor Plus)
Foto: Prostor Plus Foto: Prostor Plus
Foto: Prostor Plus Foto: Prostor Plus

Foto: Prostor Plus

Umjetnici Sanja Gergorić i Andrej Mirčev, članovi Udruge Prostor Plus, došli su na ideju tzv. peripatetičkog performansa: od srijede 7. do petka 9. rujna moći ćete obići zgradu Filodrammatice uz vodstvo glasa nevidljivog vodiča te audio snimki tuđih sjećanja na zgradu.

Riječani su dobili priliku poznatu zgradu Filodrammatice, upoznati kroz sasvim druge oči – tuđa sjećanja. Za šetnju će trebati par slušalica što će ih dobiti svaki posjetitelj, a autori, Sanja Gergorić i Andrej Mirčev, najavili su da će tijekom navigiranja posjetitelje fokusirati na povijesna proturječja Filodrammatice te u prvi plan gurnuti političku dimenziju sjećanja.

Publika je na performans pozvana 7.9. u 16 i 17h, te 8.9. i 9.9. u 18 i 19h, uz prethodnu najavu na prostorplus@gmail.com, budući da je broj posjetitelja po turi ograničen na njih 10. Nakon šetnje u petak, 9. rujna, koncert će održati sastav "Šumovi protiv valova".

Poticaj za oblikovanje audio-ture bila je Sanjina fotografija iz djetinjstva, s pozornice tadašnjeg Doma JNA, koja ih je povela do pitanja: kakva su "službena", a kakva individualna, "mala" i "nebitna" sjećanja na Filodrammaticu?

Uslijedio je dugotrajan rad na prikupljanju arhiviranih informacija te snimanju i montiranju 20-ak intervjua s komadićima sjećanja. Oni oblikuju ideju zgrade gorko-slatke melankolije post-baroka koja pokušava ostvariti kontinuitet identiteta, ali nikako u tome ne uspijeva. U paraleli s glazbom, koja je udarila temelje karakteru zgrade izgrađene za potrebe talijanskog Filodramatskog društva, autori su istraživački projekt nazvali "Dissonanza sjećanje". Disonancu su dodatno naglasili na razini izraza: koriste sjećanjē umjesto sjećanjā, uključivši u igru gramatičku nelogičnost.

Disonanca u kontinuitetu karaktera Filodrammatice počinje 1890., inicijativom talijanskog Filodramatskog društva da stvori prostor za glazbu, u duhu legitimiranja ideje građanskosti. Nastavlja se naglim rezom i prenamjenom u Dom JNA, odnosno uspostavom režima koji uvodi dijalektiku opovrgavanja građanskosti. "Završava" stvaranjem nove hrvatske države koja nastoji pobrisati sve nelagodne tragove. Ni konzerviranje i zaštita nisu uspješni, u većoj mjeri oni predstavljaju raspad nego li obnovu, a kako je riječ o zaštićenom kulturnom dobru, ni potpuni raspad nije solucija. Zato je povijest zgrade i povijest raspada građanske ideje, metafora grada koji nestaje, tranzicijskog kaosa u kojem se ne zna ni koja je funkcija objekta, ni koja je njegova tržišna ili kulturna vrijednost, ni kako njime upravljati, navode autori. 

Poslušajte što su još rekli o projektu:

Komentari