Goran Petercol u MMSU: prva retrospektiva istaknutoga vizualnog umjetnika

Goran Petercol u MMSU: prva retrospektiva istaknutoga vizualnog umjetnika

Goran Petercol (Foto: Luka Stanzl / Pixsell)

"Ne brini o poetici, ona će doći sama" retrospektivna je izložba vizualnog umjetnika Gorana Petercola, jednog od protagonista neoavangardne zagrebačke scene 70-ih. U Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci vidjet ćemo radove kojima demistificira proizvodnju umjetnosti i poništava konvencije.

Ovo je četvrta velika retrospektiva hrvatske suvremene umjetnosti koje je MMSU postavio od lanjskog preseljenja u novi prostor, nakon Tomislava Gotovca, Gorana Trbuljaka i Vlade Marteka. "Retrospektiva Gorana Petercola im se prirodno pridružuje zbog činjenice da je riječ o autoru koji se indirektno, ali permanentno obračunava sa sustavom umjetnosti koji provodi tihu institucionalizaciju i unifikaciju postupaka stvaranja i načela proizvodnje umjetnosti", stoji u najavi izložbe.

Naime, sve su četiri izložbe postavljene u sklopu programskog pravca Doba moći Europske prijestolnice kulture, koji se fokusira na strukture moći u rasponu od njihova destruktivnog do kreativnog potencijala, odnosno od nasilja i opresije do pobjede slobodne volje, o čemu, svaki na svoj način, govore opusi sva četiri dosad predstavljena autora.

Petercolovi radovi se prvenstveno bave procesom stvaranja, odnosno nastaju pomnim osluškivanjem stvaralačkog procesa i dozvoljavanjem da on postane tjelesni proces koji vodi umjetnika - umjesto da autor vodi svoj stvaralački čin prema zamišljenom rezultatu. Pritom je ipak riječ o kontroliranom procesu kojemu umjetnik određuje početak i kraj - no sve između toga, kao i finalni proizvod dobiven u trenutku odluke o prekidanju stvaralačkog procesa, plod je dijaloga, promatranja, praćenja senzacija, ideja, osjećaja.

U tom procesu Goran Petercol nužno poništava konvenciju, ne u smislu njezina svjesnog, kognitivnog odbacivanja, već kao neizbježnu posljedicu odluke - odnosno čitavog niza odluka donesenih tijekom stvaranja nekog djela - da slijedi (ili ne slijedi) stvaralačke impulse. "Konvencija" je i naziv Petrcolove monografije koja će u muzeju biti predstavljena 5. prosinca, a koju je uredila kustosica izložbe Sabina Salamon

Izložba će povezati slike, crteže, fotografije, akcije u prostoru i svjetlosne instalacije Gorana Petercola, ali i njegove kratke filmove nastale tijekom 70-ih godina prošlog stoljeća koji nikad dosad nisu izlagani - a po riječima autora, sve donedavno ih nije ni pogledao. "Ali kustosica je tražila da ih vidimo, i sad mi je drago da smo ih digitalizirali", kaže umjetnik, "jer to je bilo takvo vrijeme i ne može se više tako napraviti".

Na ovoj je izložbi redefinirao i svoj poznati pojam međuprostora tako što ga je ispunio stupovima koji su dio arhitekture središnje izložbene dvorane muzeja. Radovi nisu poredani kronološki, već je svakoj cjelini dodano ponešto iz nekog drugog razdoblja. "Nije to bila odluka da nećemo kronološki poredati izloške, već smo pustili materiji da nas vodi i da se posloži - i nismo brinuli o tome", kaže uz smijeh Goran Petercol. Poslušajte autorov poziv na izložbu čije je otvorenje u petak 22. studenog u 19 sati:

Goran Petercol o retrospektivi, pripremila Tajana Petrović Čemeljić

Komentari