Izložba i simpozij "Tko što radi?": kako radimo, zašto, za koliko i do kada

Izložba i simpozij "Tko što radi?": kako radimo, zašto, za koliko i do kada Izložba i simpozij "Tko što radi?": kako radimo, zašto, za koliko i do kada
Alina Lupu - Oh, and there is also a small fee for the job! (Drugo more) Alina Lupu - Oh, and there is also a small fee for the job! (Drugo more)
Deconstructeam - Behind Every Great One (Drugo more) Deconstructeam - Behind Every Great One (Drugo more)
Kustos izložbe Silvio Lorusso (Foto: Drugo more) Kustos izložbe Silvio Lorusso (Foto: Drugo more)

Maria Eichhorn u Galeriji Chisenhale, foto: Andy Keate (Drugo more)

"Tko što radi?" naziv je 14. izdanja međunarodnoga tematskog festivala Moje, tvoje, naše koji će se kroz simpozij i izložbu baviti načinima na koje se rad danas izvodi, delegira, izdvaja ("outsourcing"), prepušta korisnicima interneta ("crowdsourcing"), transformira, destabilizira i maskira.

Posreduju li strojevi, zamjenjuju, povećavaju ili naprosto umanjuju važnost ljudske aktivnosti? To je pitanje u središtu zanimanja ovogodišnjeg festivala Moje, tvoje, naše. Izloženi umjetnički radovi i najavljene prezentacije gostujućih predavača bave se napetostima odnosa čovjeka i stroja, kao i društveno-ekonomskim značajkama kompjuterizacije rada. Fokus je na sadašnjosti, na ovome našem dobu u kojem je rad prisutniji no ikad, stoji u najavi festivala. 

Nakon brojnih programa održanih u protekle dvije godine na tu temu, Udruga Drugo more ovim festivalom nastavlja istraživati problematiku rada u suvremenom društvu, u trenucima kad se mogućnost potpune automatizacije ponovno ozbiljno razmatra, a strah od zastarijevanja čovjeka sve više raste. Odlična je to najava i budućih programa pravca Dopolavoro projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture, koji pod domaćinstvom Drugog mora u središte zanimanja stavlja osmišljeno slobodno vrijeme nakon rada, odnos rada i tehnologije, post-radničku Europu i Rijeku, koja se nakon deindustrijalizacije nikada nije transformirala iz industrijskoga grada u centar znanja.

Pod kustoskom palicom dizajnera i umjetnika Silvija Lorussa, na grupnoj izložbi Tko što radi? u galerijskom prostoru Filodrammatice radove će predstaviti međunarodni kolektivi i umjetnici Anxious to Make, Deconstructeam, Constant Dullaart, Maria Eichhorn, Sam Kidel, Alina Lupu, François Girard Meunier, Elisa Giardina Papa, Ottonie Von Roeder, Sebastian Schmieg i Jeff Thompson.

Izložba se otvara u četvrtak 14. veljače u 20 sati, a moguće ju je posjetiti radnim danima od 17 do 20 sati, sve do 1. ožujka.

Na izložbi će biti predstavljen rad 5 weeks, 25 days, 175 hours svjetski poznate njemačke suvremene umjetnice Marije Eichhorn, koja je u svojem obračunu s logikom strukture institucija, kao svoj umjetnički rad, na pet tjedana zatvorila londonsku galeriju Chisenhale, čije se osoblje galerije tijekom trajanja izložbe moralo suzdržavati od dolaska na posao. Time otvara pitanja zašto se (umjetnički) rad izjednačava s proizvodnjom i može li se rad zapravo sastojati od toga da se - ne radi ništa. 

Izložba donosi i rad DullTech međunarodno priznatog nizozemskog umjetnika Constanta Dullaarta, nastao na istraživanju uvjeta rada u kineskim tvornicama računalne opreme. Autor se kroz svoju umjetničku praksu kritički odnosi prema kontroli korporativnih sustava nad našom percepcijom svijeta.

Na sličan način i ostali radovi predstavljeni na izložbi – poput videoigre Behind Every Great One španjolskog tima Deconstructeam i novele Where “I Love the Sound of Your Voice” is not a Pickup Line kanadskog dizajnera i pisca Françoisa Girard-Meuniera – istražuju rad u području umjetnosti i dizajna, kao i što se događa kada većina ljudskih praksi postane uslugom koja se može naručiti i kupiti na internetu te kada ljudi postanu softverske ekstenzije.

Predavanja uz izložbu i oko nje

Dvodnevni simpozij, koji će se u velikoj dvorani Filodrammatice održati u petak i subotu 15. i 16. veljače, nastavit će razmatrati teme otvorene na izložbi. U petak će izlagati Elisa Giardina Papa, koja se na izložbi predstavlja radom Technologies of Care, gdje vizualizira nevidljivu radnu snagu anonimnih freelancera koji rade poslove iz domene "internetske skrbi" ( nude razne usluge i iskustva, erotsku stimulaciju, druženje, emocionalnu podršku itd.).

Njemački istraživač, novinar i dizajner Florian Alexander-Schmidt, koji jedini od predavača nije prisutan i na izložbi, govorit će o pojedinim strukturama nastalima u posljednje dvije godine u domeni ljudskog "treniranja" samovozećih automobila, dok će dizajner i umjetnik Sebastian Schmieg govoriti o svojem radu Segmentation.Network, također predstavljenom na izložbi, u kojem razotkriva inače nevidljivi manualni rad koji se koristi u izgradnji neuronskih mreža i umjetne inteligencije.

Idućeg dana, u subotu 16. veljače, svoje će radove s izložbe predstaviti rumunjska postkonceptualna umjetnica i spisateljica Alina Lupu: jedan od radova je #RideWithUsPhilip, u kojem izaziva direktora tvrtke Deliveroo Philipa Padberga da sam pokuša dostaviti deset narudžbi hrane u dva sata po ulicama Amsterdama. U radu Oh, and there’s also a small fee for the job! bavi se pitanjem novčane vrijednosti umjetničkog rada. 

Izlaganje će održati i njujorški umjetnik, programer i predavač Jeff Thompson koji na izložbi predstavlja rad Turker Computers u kojem prikazuje fotografije "radnih mjesta" crowdsource radnika Amazonove platforme Mechanical Turk. Dok se svijet tehno-ekonomije najčešće predstavlja fotografijama blistavih Googleovih ureda, iz tih je fotografija jasno da su "Turkeri", zajedno s moderatorima sadržaja i drugim nevidljivim sastavnicama tehnologija koje svakodnevno koristimo, doista stvarne osobe na stvarnim mjestima.

Prezentacije na engleskom jeziku, nakon kojih će uslijediti rasprava, oba će dana započeti u 18 sati.

 

Komentari