MFMS: Balkanski špijun između politike i medija

MFMS: Balkanski špijun između politike i medija

Foto: Tatjana Sandalj / HRT - Radio Rijeka

Poslije Putovanja izgubljenih razmišljali smo o tome kako od povijesti ništa ne naučimo, a o sličnome se mislilo i razgovaralo i nakon izvedbe Balkanskog špijuna, produkcija Narodnog pozorišta iz Beograda.

Teoretičari teatra često djelo Dušana Kovačevića uspoređuju s Nušićem i onda, skupa s publikom, Kovačeviću daju prednost. Balkanskog špijuna pisao je osamdesetih godina prošloga stoljeća, a dramaturginja i redateljica Tatjana Mandić Rigonat prilagodila ga je vremenu poluistina i konstruiranih vijesti, u kojem mediji i politike koje se njima služe "...poluđuju običnog čovjeka".

Specifično lokalno iz originalnog teksta Mandić Rigonat prilagodila je generaciji koja danas ima pedesetak godina i uz to ju je zanimala tragedija 'suvišnog čovjeka', a temu proizvodnje neprijatelja naglasila je dopisavši lik spikerice. 

Ocjena publike za Balkanskog špijuna: 4,42. 

Uz satiru čiji su likovi tragični i kad su komični, prikazanu na realističnoj sceni na kojoj se reže kupus, jedu pite, ispijaju čaše, mijenjaju stolnjaci..., gorko smo se smješkali. Čvorović je, danas, lik koji razvija političku paranoju u društvu kojem je paranoja svakodnevica, a glumac Ljubomir Bandović pronašao ga je u svom ocu koji se redovito 'hrani' televizijskim dnevnikom, ali i redovito najprije plaća račune, a poslije - što ostane. 

U ovoj verziji Balkanskog špijuna pred paranojom poklekne i njegova scenska supruga u interpretaciji izvrsne Nele Mihailović. Doduše, ne izravno pred medijskom propagandom, nego pred video dokumentacijom što ju Čvorović bilježi dok prati podstanara. Ipak, prije svega ona je Majka svih ovih prostora, ona koja "... nosi ljudsku nevinost čitavog Balkana", govori Mihailović. 

S Balkana selimo u Sjedinjene Američke Države poslije 11. rujna 2001. godine. Jugoslavensko dramsko pozorište od 19:30 sati u Hrvatskom kulturnom domu na Sušaku izvodi duodramu "Sudnji dan".

Gledalište prepuno, a na okruglom stolu je tridesetak okupljenih ostalo čuti autorsku ekipu. Razgovaralo se o emigrantima, razlozima zašto odlaze i zašto se vraćaju te kratko o superiornom muškom spolu kojim, ipak, vlada matrijarhat. 

Izostanak pitanja i komentara iz publike izazvao je reakciju direktorice Narodnog pozorišta iz Beograda Ivane Vujić koja je rekla da je ta tišina iz publike pravi odziv na situaciju u kojoj živimo: "Ovo počinje kao Nušić, a završava kao Kafka.(...) Predstava je pokušaj da se pusti krik!"

Radio Rijeka prati što se događa na Malim scenama festivalskim kronikama koje emitiramo svakoga dana u 17:45 sati. U nastavku pronađite današnju:

MFMS: Balkanski špijun između politike i medija, pripremila Tatjana Sandalj

Komentari