"Moje, tvoje, naše" #13: kako tehnologija mijenja poimanje granica i nacija

"Moje, tvoje, naše" #13: kako tehnologija mijenja poimanje granica i nacija "Moje, tvoje, naše" #13: kako tehnologija mijenja poimanje granica i nacija
Italian Limes, projekt koji prati pomicanje državne granice na glečerima (Foto: Drugo more) Italian Limes, projekt koji prati pomicanje državne granice na glečerima (Foto: Drugo more)
Jeremy Hutchinson, Movables, printovi (Foto: Drugo more) Jeremy Hutchinson, Movables, printovi (Foto: Drugo more)
Plakat za izložbu prikazuje Diogena koji traži da mu se Aleksandar Veliki skloni sa sunca (Dizajn: Oleg Šuran) Plakat za izložbu prikazuje Diogena koji traži da mu se Aleksandar Veliki skloni sa sunca (Dizajn: Oleg Šuran)

Osobna iskaznica kao dio umjetničkog projekta - Raphaël Fabre (Foto: Drugo more)

Trinaesti međunarodni tematski festival "Moje, tvoje, naše", u Rijeci od 22. do 24. ožujka, problematizira transnacionalizam, društveni fenomen i područje znanstvenog istraživanja proizišlo iz sve veće povezanosti među ljudima i opadajućom ekonomskom i društvenom važnosti granica između država.

Ljudi su u pokretu. Diljem svijeta, 65 milijuna ljudi istjerano je iz svojih domova, 20 milijuna je izbjeglo, a 10 milijuna nema državljanstvo, podaci su iz kataloga festivala Moje, tvoje, naše. Kad se svi zbroje, riječ je o ogromnoj državi obezdržavljenih. I dok s jedne strane u Europi, ali i drugim dijelovima svijeta, raste rejting populističkih političkih opcija, zatvaraju se granice, podižu žičane ograde i zidovi, ukidaju putovnice i deportiraju imigranti, ljudi iz različitih zemalja, dobrim dijelom i zahvaljujući novim tehnologijama, stvaraju neka nova digitalna "plemena", povezuju se i razvijaju nove oblike identiteta i suradnje.

U četvrtak, 22. ožujka u 20 sati, u galeriji Mali salon otvorit će se izložba Transnacionalizmi kustosa Jamesa Bridlea, koja donosi radove renomiranih umjetnika Juliana Olivera, Daniele Ortiz, Jeremyja Hutchisona, Raphaëla Fabrea, Jonasa Staala i skupina Studio Folder (Marco Ferrari i Elisa Pasqual) i They Are Here (Helen Walker i Harun Morrison). Izložba ostaje otvorena do 14. travnja, od utorka do subote od 11 do 20 sati, i nedjeljom od 11 do 13 i od 17 do 20 sati. Više o izložbi na ovom linku.

"Stara samo 370 godina, nacionalna država se rastače, a s njom i identiteti koji su je oblikovali. No što će ih zamijeniti? Hoće li se tehnologije i zajednice koje ne poznaju granice nastaviti razvijati, rušeći barijere između naroda i građana, ili će rastući valovi migracije, klimatskih promjena, separatizma i nacionalizma voditi prema još razlomljenijoj budućnosti?", pitanja su koja postavlja izložba Transnacionalizmi, kojom započinje festival Moje, tvoje, naše.

Izložba čiji je kustos jedan od najcjenjenijih europskih publicista i umjetnika mlađe generacije James Bridle, okuplja autore koji istražuju kako nove tehnologije, nove vrste zajednica i novi oblici identiteta preoblikuju uvriježeno poimanje granica i društva. Odabrani umjetnici ujedno su i istraživači, mislioci i aktivisti koji nastoje razumjeti ove transformacije i dati im oblik.

Tako rad mladog Parižanina Raphaëla Fabrea prikazuje osobnu iskaznicu koju je uspio napraviti lani u Francuskoj, "podmetnuvši" u potrebnu dokumentaciju svoj autoportret koji, međutim, nije "prava" fotografija, već u potpunosti kompjutorski izrađena uz pomoć 3D modela, softvera i specijalnih efekata koji se koriste u proizvodnji filmova i videoigara. "Umjetnikov autoportret pokazuje kako postoje mogućnosti na koje građani mogu konstruirati svoje identitete, čak i u vremenu moćnih i često dehumanizirajućih tehnologija", stoji u katalogu izložbe. 

Iako granice često doživljavamo kao nešto stalno, precizno određeno i nepromjenljivo, dva rada s izložbe ukazuju kako tome nije tako. Interaktivna instalacija talijanskog Studija Folder istražuje i GPS senzorima prati kako se u najudaljenijim alpskim predjelima granice između Italije i Austrije pomiču zajedno s pomicanjem glečera. Novozelanđanin Julian Oliver pratio je kako naši mobiteli državne granice prelaze prije nas – u trenutku kad se prebace na mrežu države u koju putujemo prije nego što u nju stignemo.

Londonski autor Jeremy Hutchinson, potaknut fotografijama unutrašnjosti Mercedesa u čijim su sjedalima bili skriveni ljudi koji su u Europu ilegalno ulazili balkanskom rutom, napravio je seriju fotokolaža u kojima je na ironičan način kombinirao elemente reklama za visoku modu i luksuzne automobile, a te će radove na izlozima Malog salona vidjeti i prolaznici na riječkome Korzu.

Osim izložbe, festival organizira i seriju predavanja – po tri izlaganja u petak i subotu od 18 sati u Filodrammatici, nakon čega će publika i autori raspravljati o ponuđenim temama. Tako u petak James Bridle govori o novim oblicima identiteta koji omogućuju nove tehnologije te mogućnostima njihove zlouporabe. 

Američka novinarka Atossa Araxia Abrahamian govorit će o novim oblicima državljanstva koje istražuje u knjizi The Cosmopolites: od pustolovina superbogataša koji kupuju nacionalnost radi stjecanja geopolitičke moći, do onih bez imovine i države koji se nalaze na samom rubu trgovine putovnicama. Tema njenog izlaganja su i načini na koje se podaci i informacije – od poreza i novca do poslovnih tajni i osobnih povijesti – razmještaju, obrađuju, krijumčare i skrivaju širom svijeta.

Net.art pionir Heath Bunting govorit će o vlastitom radu i umjetničkoj praksi u kontekstu izložbe Transnacionalizmi. Riječ je o čovjeku kojemu je doživotno mu je zabranjen ulaz u SAD zbog kritičkih radova o genetskoj modifikaciji i prelaženju granica, a velik mu je broj radova bio cenzuriran ili izbrisan od strane britanskih tajnih službi.

U subotu na scenu Filodrammatice stupaju domaće snage: riječki kulturolog na radu u Ljubljani Aljoša Pužar, koji će analizirati troslojnu strukturu društva, te glavni analitičar Centra za mirovne studije iz Zagreba Gordan Bosanac čija je tema tehnologija koja istovremeno pomaže globalnom kretanju ljudi i brani ideju države-nacije. Talijanski arhitekt Marco Ferrari predstavit će rad na projektu Italian Limes, izloženome u Malom salonu, koji prati pomicanje granica duž pomičnih glečera.

Ulaz na sve programe je besplatan, a festival Moje, tvoje, naše organizira riječka Udruga Drugo more – poslušajte razgovor s predstavnicom organizatora Petrom Corvom i kustosom izložbe Transnacionalizmi Jamesom Bridleom:

Izložba "Transnacionalizmi", pripremila Tajana Petrović Čemeljić

Moje, tvoje, naše #13; pripremila Tajana Petrović Čemeljić

Komentari