Mozart i Strauss: transcendentalna glazba maestru Homenu u spomen

Mozart i Strauss: transcendentalna glazba maestru Homenu u spomen

Foto: Ana Marija Ilić / HRT - Radio Rijeka

Koncert "Mozart, Strauss: čežnja za vječnošću" ozdržan je u četvrtak u riječkom HNK Zajcu, a bio je posvećen nedavno preminulom dirigentu Miroslavu Homenu. Kazalište trenutno zaustavlja sve predstave i koncerte, stoga je i repriza koncerta odgođena.

Pandemija s kojom se susrećemo svaki dan, sve nas više lišava ljudskosti. Postojamo ravnodušni spram smrti, oproštamo se s pokojnicama u našim vlastitim tišinama jer epidemiološke mjere ne dozvoljavaju veći broj ljudi na sprovodima. Stoga je sinoćnji koncert bio komemoracija za maestra Miroslava Homena. Nismo ga ispratili u tišini, već s djelima koja simboliziraju najveću ljudsku želju - želju za vječnošću.

Pod dirigentskom palicom Valentina Egela, izvedena je prva i posljednja Mozartova simfonija. Egel je vještom interpretacijom prikazao početak i kraj: nevinost i dječju zaigranost u prvoj, te zrelost i ekspresiju u posljednoj simfoniji. Iako u najbržim stavcima orkestar nije bio tehnički besprijekoran, glazbenici su pokazali zrelost u muzičkom fraziranju, mekanim prijelazima i strastvenim vrhuncima, poštivajući sve odrednice klasicizma.

Na kraju Drugog svjetskog rata, suočen s ljudskim nesrećama i nepovratnim štetama u kulturi, Richard Strauss sklada remek-djelo polifonije, djelo "Metamorfoze" za 23 solo gudača. Riječki orkestar ostavio je snažan dojam na publiku vrlo emocionalnom izvedbom. Upravo ta emocija najčešće se hvalila u interpretacijama Miroslava Homena.

Jedno od posljednjih Straussovih djela bio je koncert za obou i orkestar, najljepši koncert 20. stoljeća za taj instrument. Osamdesetogodišnji skladatelj posvetio ga je američkom vojniku i uništenim kazalištima u ratu. Oboist Antonio Haller pokazao je sjajnu tehniku i veliku muzikalnost. Ljepota Hallerovog tona u konzistentnom zvuku vještih glazbenika orkestra izazvala je brojne ovacije i najduži aplauz.

Manje je poznato, pogotovo u domaćoj javnosti, da postoji snažan i dojmljiv glas o Mozartu u području teologije. Eminentni su se teolozi bavili Mozartom i to ne kao glazbenici.

Jedan od najpoznatijih teologa svih vremena, Hans Kung, izjavio je: "Mozartova je glazba zemaljska, i kao takva, u svojoj ljepoti, snazi i uočljivosti osjetnog-nadosjetnog, pokazuje kako je tanka i profinjena granica između glazbe, te najnematerijalnije od svih umjetnosti i religije koja je oduvijek imala uske veze s glazbom, i obrnuto. Zapravo obje, glazba i religija, iako različite, upućuju na ono što je u konačnici neizrecivo; na otajstvo. Ideali religioznosti i Mozartove glazbe drukčiji su od vremena koji mu prethode i koji će uslijediti. U savršenstvu koje mu je vlastito, orkestracija misnih tekstova nije tek prostor zahvalno produhovljen za religijski obred, raskošni okvir i istovremeno ugodan za svečano pobožnu atmosferu."

Vrlo domljiv koncept i ispraćaj koji zaslužuje maestro Homen ima još nešto - utjehu i misao koja je transcendentalna. Poslušajte djelić atmosfere:

Transcendentalna glazba maestru Homenu u spomen, pripremila Ana Marija Ilić

Komentari