Praizvedba u HNK Zajcu: "Opera po Kamovu"

Praizvedba u HNK Zajcu: "Opera po Kamovu" Praizvedba u HNK Zajcu: "Opera po Kamovu"
Vlatka Oršanić (Foto: Vladimir Mudrovčić / HNK Zajc) Vlatka Oršanić (Foto: Vladimir Mudrovčić / HNK Zajc)
Goran Jurić (Foto: Vladimir Mudrovčić / HNK Zajc) Goran Jurić (Foto: Vladimir Mudrovčić / HNK Zajc)
Robert Kolar, Goran Jurić, Mojca Bitenc (Foto: Vladimir Mudrovčić / HNK Zajc) Robert Kolar, Goran Jurić, Mojca Bitenc (Foto: Vladimir Mudrovčić / HNK Zajc)
Robert Kolar, Goran Jurić, Mojca Bitenc (Foto: Vladimir Mudrovčić / HNK Zajc) Robert Kolar, Goran Jurić, Mojca Bitenc (Foto: Vladimir Mudrovčić / HNK Zajc)
Mojca Bitenc (Foto: Vladimir Mudrovčić / HNK Zajc) Mojca Bitenc (Foto: Vladimir Mudrovčić / HNK Zajc)
Domagoj Dorotić, Mojca Bitenc, Ivana Srbljan (Foto: Vladimir Mudrovčić / HNK Zajc) Domagoj Dorotić, Mojca Bitenc, Ivana Srbljan (Foto: Vladimir Mudrovčić / HNK Zajc)
Domagoj Dorotić, Ivana Srbljan (Foto: Vladimir Mudrovčić / HNK Zajc) Domagoj Dorotić, Ivana Srbljan (Foto: Vladimir Mudrovčić / HNK Zajc)

Vlatka Oršanić i Goran Jurić u prizoru predstave (Foto: Vladimir Mudrovčić / HNK Zajc)

Zoran Juranić je uglazbio donedavno nepoznati libreto Janka Polića Kamova i "Opera po Kamovu" bit će praizvedena u riječkom HNK Ivana pl. Zajca u četvrtak 20. svibnja, s početkom u 19 sati i 30 minuta. Izvedbom će ravnati skladatelj, a predstavu je režirala Caterina Panti Liberovici.

Ulogu Janka, pisanu za ženski glas, tumačit će sopranistica Vlatka Oršanić dok će u ostalim solističkim ulogama nastupiti Goran Jurić, Ivana Srbljan, Domagoj Dorotić, Mojca Bitenc, svi nekadašnji studenti primadone Oršanić, a uz njih i Robert Kolar. U predstavi sudjeluje i djevojčica Cvita Vidučić.

Prije petnaestak godina je Nedjeljko Fabrio pronašao i objavio do tada nepoznati libreto što ga je riječki književnik Janko Polić Kamov napisao za svog brata Milutina Polića.

Tekst je napisao prema sadržaju naturalističke drame "Slijepčeva žena" Marijana Derenčina, također Riječanina, i naslovio ga "Kad slijepci progledaju". Milutin nije uspio dovršiti skladanje opere, ali je skladatelj i dirigent, Riječanin Zoran Juranić uglazbio Kamovljev libreto sačuvavši u partituri neke njegove motive.

Libreto je koncipiran u deset prizora, a prethodi im Prolog koji je već praizveden na otvorenju Rijeke 2020 Europske prijestolnice kulture. "Kamovljev Credo" razračunava se s glavnim temama poetskog mainstreama vremena u kojem je Kamov živio: ljubavnim i nacionalnim zanosom te površnošću socijalnih motiva. 

Scenografiju i kostimografiju potpisuje Caterina Botticelli, oblikovanje svjetla Dalibor Fugošić, a video projekcije Valentina Volpi.

Prihvativši se zadaće da uglazbim libreto Janka Polića Kamova, nastojao sam izraziti kako britkost i izravnost Kamovljeva rimovanog teksta, tako i ozračje doba i stila u kojem bi Milutin Polić bio skladao svoju operu: zato sam u operu unio i dvije skice za to djelo pronađene u njegovoj ostavštini, tumači Juranić u najavi predstave.

"Naravno, to ne znači da sam želio biti neka vrsta 'restauratora'; što sam više ulazio u srž Kamovljeve dramatike osjećao sam sve snažnije poticaje za glazbenu nadgradnju koja bi bila dostojna tog gotovo ekspresionistički razbarušenog teksta. Iako su mnoga dramaturška rješenja u libretu plod genijalne intuicije, Kamov je znao uobličiti cjeline poput monologa, dueta ili ansambala koji sugeriraju zahvalne i zahtjevne pjevačko - scenske zadatke; u tom sam pravcu, vođen svojom stalnom ljubavlju prema izražajnosti opere kao vrhunske umjetničke forme, nastojao svojom glazbom držati korak s djelom riječkog genija", kaže skladatelj i dirigent Zoran Juranić.

Izvorni libreto govori o Ivi, čovjeku koji je oslijepio i njegovom prijatelju, slikaru Robertu. U središtu radnje se Maja, supruga slijepoga Ive, bori između osjećaja dužnosti i fascinacije prizmatičnim univerzumom. Liniju priče dopunjuju Ivina majka; ozbiljna i turobna Ana; te uvijek zagonetni Pajo.

Redateljica Caterina Panti Liberovici zaključuje kako je i unatoč toj vanjskoj strukturi priče, Kamovljeva riječ glavni lik i kako njegovo pisanje preplavljuje stranicu, stoji iznad priče i pravila: "Apokaliptično bogatstvo Kamovljeva jezika gradi simbolički svemir oko likova uzdižući pripovijedanje do neizmjerne metaforične igre."

Predstava je dio programa EPK – Rijeka 2020. i trebala je biti izvedena u travnju, ali je zbog epidemiološke situacije odgođena za svibanj.

Poslušajte razgovor sa skladateljem Juranićem:

Zoran Juranić o Operi po Kamovu, pripremila Ana Marija Ilić

Komentari