Premijera "Tristana i Izolde": prva Wagnerova opera u riječkoj produkciji

Premijera "Tristana i Izolde": prva Wagnerova opera u riječkoj produkciji Premijera "Tristana i Izolde": prva Wagnerova opera u riječkoj produkciji
Maida Hundeling i Lars Cleveman (Foto: Dražen Šokčević / HNK Zajc) Maida Hundeling i Lars Cleveman (Foto: Dražen Šokčević / HNK Zajc)
Foto: Dražen Šokčević / HNK Zajc Foto: Dražen Šokčević / HNK Zajc
Foto: Dražen Šokčević / HNK Zajc Foto: Dražen Šokčević / HNK Zajc
Redateljica Anne Bogart (Foto: Nel Pavletić / Pixsell) Redateljica Anne Bogart (Foto: Nel Pavletić / Pixsell)

Prizor iz predstave (Foto: Dražen Šokčević / HNK Zajc)

Prva Wagnerova opera u riječkoj produkciji spremna je za premijerno izvođenje u subotu 22. veljače. Operu "Tristan i Izolda" u riječkom HNK Ivana pl. Zajca režira američka redateljica Anne Bogart. Dio je programskog pravca "Doba moći" u programu Rijeke EPK 2020, a danas je predstavljena javnosti.

Intendant Marin Blažević je rekao da su pripreme trajale četiri godine, izvedba traje četiri i pol sata te upozorava da Wagner nije ni Puccini ni Verdi, ali ova opera može ostaviti vrlo snažni i trajni trag kod gledatelja.

"Ne možete postaviti na scenu ovakvu operu bez temeljitih i dugih priprema, posebno ne u ovako maloj kući kao što je naša", rekao je. Kazao je da je ubrzo nakon prve ideje o riječkom "Tristanu i Izoldi" predložio redateljici Anne Bogart da je režira, što je ona rado prihvatila. Ovo je njezina prva režija u Hrvatskoj i u široj regiji.

Blažević je rekao da, nakon odgledane probe, iz njezina pristupa režiji ove opere može izdvojiti ono što on ocjenjuje idealnom opernom režijom. To je, naveo je, uspostavljena ravnoteža glazbene i scenske partiture, odnosno gibanja izvođača u prostoru scene koji prati glazbu. Drugo što je izdvojio je završetak opere. "To je jedan od doživljaja kazališnog svijeta koji vas promijeni, i sve što se kasnije u kazalištu vidi uspoređuje se s tim", rekao je.

Anne Bogart ustvrdila je da se većina opera sastoji od mnogo događaja, a u ovoj se Tristan i Izolda pokušavaju ubiti, u čemu na kraju i uspijevaju. Napomenuvši da je pitanje bilo kako jednu od najveličanstvenijih glazbi uskladiti s vizualnim aspektom, ocijenila je da je ova opera drukčije iskustvo u odnosu na sve što je dosad radila, istaknuvši zahtjevnost ovog zadatka.

U glavnim ulogama nastupaju ugledna sopranistica Maida Hundeling iz Njemačke i švedski tenor Lars Cleveman. Uz njih, u izvedbi će sudjelovati članovi riječke Opere Ivana Srbljan, Robert Kolar, Luka Ortar, Marko Fortunato, Dario Bercich i Aljaž Farasin

Scenograf i kostimograf je James Schuette, autor scenskog pokreta Christopher Murrah, a oblikovatelj svjetla Brian H. Scott.

Budući da se opera "Tristan i Izolda" izvodi u sklopu projekta EPK 2020, direktorica partnerstava i sudjelovanja Rijeka 2020 Irena Kregar Šegota navela je da je programski pravac "Doba moći" inspiriran riječkom poviješću, ali se bavi i preispitivanjem granica, kako fizičkih tako i metaforičkih i duhovnih. 

"Wagner se tu dobro uklapa jer je u svojem djelovanju dosezao i prekoračivao granice", rekla je. Istaknula je važnost vlastite produkcije ove zahtjevne opere u riječkome HNK, u suradnji domaćih i najboljih gostujućih umjetnika, a ne da je samo uvezena kao gotov proizvod.

Iako je prvi puta izvedena 1865. godine u Münchenu, tek u Rijeci ovu operu prate i originalni kokteli. Više je doznao Saša Vuksan, a poslušajte najprije intendanta Marina Blaževića koji najavljuje čime će pomaziti publiku tijekom ove opere:

Operni kokteli, pripremio Saša Vuksan

Tristan i Izolda, pripremio Saša Vuksan

Komentari