Razotkrivena povijest: zašto čitati tajne Kupe?

Razotkrivena povijest: zašto čitati tajne Kupe? Razotkrivena povijest: zašto čitati tajne Kupe?
Ostaci stražarskog tornja nekadašnjeg logora u kojem su, kod sela Doluš, bili smješteni ratni zarobljenici, graditelji Kupskog plovnog puta (Foto: Udruga Turanj, Brod Moravice) Ostaci stražarskog tornja nekadašnjeg logora u kojem su, kod sela Doluš, bili smješteni ratni zarobljenici, graditelji Kupskog plovnog puta (Foto: Udruga Turanj, Brod Moravice)
mr. Emil Crnković, autor knjige o neuspjelom pokušaju izgradnje Kupskog plovnog puta (Foto: Nenad Lučić / HRT - Radio Rijeka) mr. Emil Crnković, autor knjige o neuspjelom pokušaju izgradnje Kupskog plovnog puta (Foto: Nenad Lučić / HRT - Radio Rijeka)

Ostaci rječne ustave na Kupi napravljene kod sela Doluš u Gorskom kotaru (Foto: Udruga Turanj, Brod Moravice)

Izgradnjom povijesnih prometnica, poput Jozefinske, Karolinske i Lujzinske ceste te projektima željezničke pruge i autoceste Rijeka – Zagreb, obilježena je višestoljetna povijest nastojanja da se preko Gorskog kotara povežu kontinentalna i priobalna Hrvatska. A što s plovnim putem dolinom Kupe?

U prometno-povijesnoj priči Gorskoga kotara posebno mjesto zauzima prije dva stoljeća potaknuta, ali nikad ostvarena, ideja o izgradnji plovnog puta dolinom rijeke Kupe.

Danas zamisao o izgradnji rječne prometne poveznice kroz Gorski kotar zvuči pomalo neobično. Međutim, nakon čitanja povijesnog djela mr. Emila Crnkovića "Tajne Kupe", za koje je autoru nedavno uručena književna nagrada Gorančica, motivi da se krajem 18. stoljeća ostvari takav projekt postaju jasniji.

Naime, zbog klimatskih i zemljopisnih uvjeta, dotad izgrađene ceste više nisu bile pogodne za učinkovit prijevoz roba između Rijeke i Karlovca. Zato je skupina dioničara 1796. godine dobila koncesiju za izgradnju Kupskog plovnog puta od Karlovca do goranskog naselja Brod na Kupi, dužine 92 kilometra. Od tog mjesta do Rijeke potom bi se gradila modernija cesta.

Međutim, na gradilištu kanala kojim su trebali zaploviti i do 46 tona teški brodovi, od početka stvari su krenule loše zbog raznih financijskih malverzacija, ali i činjenice da se s poslom krenulo na najtežoj i, pokazalo se, građevinski nepremostivoj dionici kod sela Doluš u Gorskom kotaru.

Visoka cijena nikad dovršenog projekta nije plaćena samo novcem već i ljudskim životima, jer su kanal u teškim i pogibeljnim uvjetima gradili ratni zarobljenici. Zasad je utvrđeno da je njih pedesetak preminulo tijekom šestogodišnjeg trajanja teških radova, a njihovom stradanju posvećeno je i prije pet godina izgrađeno spomen obilježje. 

Odustajanje od projekta plovnog puta rezultiralo je 1803. godine početkom izgradnje Lujzinske ceste, a i danas se uz Kupu u Gorskom kotaru mogu uočiti veliki potporni zidovi te dijelovi u stijeni ukopane trase nedovršenog kanala. Pisanju povijesnog djela prethodilo je istraživanje, poslušajte kako o svemu govori autor nagrađene knjige:

Zašto čitati knjigu "Tajne Kupe"?, pripremio Nenad Lučić

Komentari