Science: Otkriven izvor kozmičkog neutrina visoke energije

MAGIC teleskopi čiji su rad nadzirali i analizirali i riječki astrofizičari (Foto: Pachango, Vlastito djelo postavljača / commons, wikimedia)

Ujedinjeni znanstvenici iz svih krajeva svijeta, među kojima je bila i skupina hrvatskih znanstvenika, prvi put otkrili su izvor kozmičkog neutrina visoke energije, doznaje se od voditelja hrvatske skupina znanstvenika. Među njima su bili i znanstvenici sa Sveučilišta iz Rijeke.

"S velikom pouzdanošću znanstvenici su utvrdili da je neutrino stigao iz okoline supermasivne crne rupe u središtu galaksije udaljene 4,5 milijarda svjetlosnih godina, a ovo otkriće ima naznake nove metode istraživanja svemira", rekao je za Hinu voditelj hrvatske skupine znanstvenika u tom istraživanju, profesor Nikola Godinović s Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje (FESB) u Splitu.

Osim Godinovića, u hrvatskoj skupini znanstvenika koji su sudjelovali u tom otkriću su znanstvenici iz Rijeke: Dijana Dominis PresterMarina ManganaroSaša Mićanović i Tomislav Terzić, Zagreba: Ana BabićŽeljka BošnjakStefan CikotaIva Šnidarić i Tihomir Surić, Osijeka: Dario Hrupec te iz Splita: Damir LelasIvica Puljak i Darko Zarić.

Po njegovim riječima, nakon tog otkrića razumno je tvrditi kako je "možda prvi put jednoznačno identificiran kozmički akcelerator, objekt koji je u stanju ubrzati protone do iznimno visokih energija, barem tisuću puta veće energije od energije protona".

"Još nismo ovladali tehnologijom koja bi nam omogućila studiranje fizikalnih procesa na tako visokim energijama, a i upitno je hoće li se moći ikada izgraditi akceleratori koji se mogu natjecati s kozmičkima. Međutim, detekcija svih mogućih glasnika (fotona, neutrino i gravitacijskih valova) emitiranih iz kozmičkih akceleratora omogućuje nam studiranje fizikalnih procesa na energijama koje ne možemo ostvariti u laboratorijima", rekao je Godinović.

Istaknuo je da su hrvatski znanstvenici sudjelovali u tom iznimnom otkriću radeći na MAGIC teleskopima. Objasnio je kako je unutar kolaboracije MAGIC, uz redovitu analizu podataka, hrvatska skupina zadužena za dnevnu kontrolu kvalitete prikupljenih podataka i procjenu cjelokupne funkcionalnosti teleskopa i pomoćnih sustava te je odgovorna za organizaciju, sigurnost i kvalitetu opažanja teleskopima MAGIC.

Otkriće je, kako je rekao Godinović, objavljeno u časopisu Science, jednom od vodećih znanstvenih časopisa u svijetu.