Totono: Pramac okomit u odnosu na krmeni dio broda

Totono: Pramac okomit u odnosu na krmeni dio broda

Foto: Danijel Frka

Ovog tjedna Danijel Frka vodi nas na sam jug Hrvatske u blizinu otočića Grebeni koji se nalaze zapadno od ulaza u dubrovačku luku. Tamo nas čeka priča o talijanskom parobrodu Totonu koji je potonuo za vrijeme Drugog svetskog rata, 1943.

Totono je stari brod čeličnog trupa, s dva jarbola i dva teretna skladišta, porinut daleke 1899. u Rotterdamu.

Njegovu izgradnju naručila je kraljevska poštanska zapadnoindijska kompanija koja je održavala vezu na relaciji Europa - Sjedinjene američke države, točnije New York.

Brod mijenja više vlasnika francuskih kompanija, a zatim ga 1926. kupuje talijanska kompanija gdje opet mijenja nekoliko vlasnika. Kako mijenja vlasnike tako mijenja i ime, a ime Totono s kojim je i otišao na podmorsko dno nadjenuto mu je 1930. Zanimljivo je kako je nastajanje i nestajanje kompanija u to vrijeme bilo normalno ali i kako je na brodu izmjenom vlasnika posada ipak ostajala u originalnom postavu.

U vojnu službu stavljen je 1941. kao pomoćno plovilo za prijevoz ratnog materijala na relaciji Bari - Drač.

Na putu iz Šibenika za Split, 10.veljače 1943., Totono je skoro potopljen kad je na njega britanska podmornica Thunderbolt s razdaljine od 2300 metara ispalila dva torpeda, a lošom procjenom veličine i brzine pokretnog cilja ta su torpeda projurila ispred samog pramca broda.

Sporost koja je spasila Totona ipak mu nije mogla pomoći samo pet dana kasnije kad je u Dubrovniku ukrcao ratni materijal uključujući i dva poljoprivredna traktora. Kobnog dana brod je trebao isploviti za Drač no zbog pogreške u navigaciji naletio je na minu. Naredba zapovjednika bila je da se prođe pored otočića Grebeni a brod je to učinio naprosto preblizu. Zapovjednik je skretanjem ulijevo nastojao nasukati brod međutim Totono je tonuo brzo.  

Brod je potonuo na mjestu gdje se plitki podvodni prag strmo ruši  na veliku dubinu od pedesetak metara. Zbog te se klisurske razmeđe brod prepolovio pa se njegov pramčani dio može pronaći kako okomito leži na klisuri na dubini od dvadesetak metara te ispod kojeg se može i roniti. Bolje očuvani, krmeni dio, leži vodoravno na ravnom dnu i dubini od pedesetak metara.  

Potonuće Totona nije odnijelo ljudske žrtve; sva je posada bila spašena.

Valovi na valovima: Totono, pripremio Josip Krmpotić

Komentari