Vrhunski znanstveni rezultati riječkog tima: Kako uče NK stanice?

Proteinska struktura NKG2D (Foto: Jawahar Swaminathan and MSD staff at the European Bioinformatics Institute / Wikimedia Commons)

Grupa znanstvenika sa Zavoda za histologiju i embriologiju Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci objavila je ove godine rezultate dva istraživanja u prestižnim znanstvenim časopisima. To je izniman uspjeh i za svjetske standarde.

Radovi riječkih znanstvenika objavljeni u časopisima Immunity i Nature Immunology prošli su rigorozan ocjenjivački i procjenjivački proces. Riječ je o radovima podjednake težine, pa bi objavljivanje dva rada takvog značaja u istoj godini bio poduhvat i za puno veće, financijski i tehnološki moćnije istraživačke grupe, tumači voditelj istraživačke grupe, redoviti profesor na Zavodu Bojan Polić

Pri tom je važno da je tim s riječkog Medicinskog fakulteta radove osmislio od početka do kraja, proveo najveći dio istraživanja, pa govorimo o samostalnom znanstveno-istraživačkom radu.

Nakon otkrića mehanizma kojim virusne infekcije utječu na razvoj dijabetesa objavljenog u srpnju, objavljen je i rad u kojem su članovi grupe dr. Polića uspjeli razjasniti način na koji jedna vrsta limfocita postaje reaktivna prema tumorima i virusima.

NK stanice (Natural Killer Cells) su treća najzastupljenija podvrsta limfocita, reagiraju prve kada neka infekcija ili tumor napadnu organizam. Te stanice imaju čitav niz inhibicijskih i aktivacijskih receptora kojima prepoznaju promjene inficiranih ili tumorski promijenjenih stanica. Da bi prepoznale promijenjene stanice, tijekom razvoja prolaze kroz proces "učenja", a njega pokreću inhibicijski receptori.

Dr. Polić i suradnici su još prije deset godina uočili, a nakon višegodišnjih eksperimenata i dokazali novi oblik "edukacije" NK stanice u kojem aktivacijski receptor NKG2D sudjeluje u "učenju" aktivnosti drugih aktivacijskih receptora.

Rezultati ovih istraživanja otvaraju vrata za nova, jer poznavanje molekularnih mehanizama u ravoju stanice otvara mogućnost da se njima manipulira da bi se pojačala njihova reaktivnost u borbi protiv tumora ili virusnih infekcija. To bi, u konačnici, moglo značiti razvoj novih lijekova i imunoloških terapija.

Više o tome govorio je dr. Polić u emisiji Akademskih kvarat ure, poslušajte:

Akademskih kvarat ure: Bojan Polić - NK vs. tumori i virusi, pripremila Tatjana Sandalj