Hrvatski radio

Radio Rijeka

Kako prodavati predstavu preko interneta? U dijelovima!

08.10.2015.

16:33

Autor: Tajana Petrović Čemeljić

HRT logo

HRT logo

Foto: HRT / HRT

Koliko vrijedi naše vrijeme i umijeće? Kad odustati od izvrsne ideje jer je skupa i ne može se namiriti stvarne troškove njene realizacije? Gdje prestaje entuzijazam i počinje (samo)iskorištavanje? Odgovore traže dvije mlade slovenske umjetnice, pridužite se im se u petak i subotu u Filodrammatici!

Nina Jan i Urša Sekirnik svoj performans prodaju preko interneta. Razdijelile su ga u poglavlja i svako zasebno prodaju u webshopu. Kupac može pregledati ponuđene dijelove predstave i povući ih u košaricu te zatim platiti. Mailom će stići potvrda o kupnji i obećanje da će vas umjetnice uskoro kontaktirati. I hoće: tada ćete se dogovoriti o isporuci i troškovima dostave. I, predstava je vaša – u prostoru koji vam odgovara, na događaju za kojeg vam je potrebna, u terminu kad vam paše.

Od srpnja do rujna, Drugo more je putem društvenih mreža pozvalo korisnike da dadu glas za jedan od ponuđenih dijelova predstave na internetskoj stranici À la Cart Performance Webshop, koju su 2014. godine pokrenule Nina Jan i Urša Sekirnik kao umjetnički kolektiv KUD DUM iz Škofje Loke (Slovenija). Sastavljena od poglavlja s najviše osvojenih glasova, predstava će se održati u subotu 10. listopada u 20 sati u dvorani Filodrammatice. U 21 sat bit će otvorena izložba na kojoj će posjetitelji do 24. listopada moći saznati sve o projektu, njegovu nastanku i razvoju. Dio projekta je i prodaja umjetničkih instalacija koje nisu ponuđene u internetskoj trgovini.

Riječka Udruga Drugo more na taj je način kupila performans kojeg će Nina i Urša održati u subotu u 20 sati u Filodrammatici. Dan ranije, u petak u 17 sati, svoja će iskustva podijeliti sa zainteresiranima na radionici "Kako biti dobar konzument umjetnosti". 

Naime, osim što prodaju već pripremljene dijelove predstave koje kupac slaže po želji, nude i mogućnost nadopisivanja vlastitih poglavlja, sudjelovanja u predstavi, zajedničke kreativne suradnje. Time konzument umjetničkog djela prestaje biti pasivni potrošač i postaje stvaratelj onoga što kupuje. Naravno, sve do određene granice – one koja ne kompromitira Ninin i Uršin umjetnički integritet.

Na početku svog umjetničkog puta, slovenske su se umjetnice suočile s time da se nisu uklapale. "Za jedan smo festival bile previše ovakve, za drugi previše onakve, pa smo se odlučile ponuditi ono što radimo i čekati da nas sami pozovu", prisjećaju se. Drugi problem je bio - i još uvijek je - kako i koliko naplatiti svoj rad. 

Kolika je cijena umjetničkog rada?

"Ono što želimo istražiti ovim projektom jest kako je vrijeme povezano s novcem", kažu Nina i Urša, koje zajedno tvore umjetnički kolektiv KUD NUM. "Uračunate li sve vrijeme koje ste uložili, stvaranje umjetnosti doista je skupo. Na ovom smo projektu shvatile koliko sati ili mjeseci unutar jedne godine umjetnici odrade besplatno. I sada učimo kako ne raditi previše, kako same sebi postaviti granicu: ok, ovo nam je budžet i toliko smijemo potrošiti.

I jako je teško zaustaviti samoga sebe, pogotovo kad imate puno sjajnih ideja – tada stalno želite napraviti više, ali to je posve nerealno jer na taj način iz projekta u projekt radite besplatno. Nije riječ o nekoliko sati, već o stotinama njih. Nastojimo smanjiti ideju na realne razmjere. Naravno, i dalje radimo previše, ali drastično manje nego prije", govori Nina Jan.

Još im je jedna stvar važna: uključiti u stvaranje publiku, odnosno kupce, naglašava Urša Sekirnik, i dodaje da im je jako drago što u tome uspijevaju: "To je iskustvo koje obogaćuje i nas i njih!", kaže uz osmijeh, a Nina dodaje: "Užitak je gledati te iskre inspiracije, to nas čini sretnima. I onda kažemo: eto, zbog toga stvaramo umjetnost!" Poslušajte razgovor (prijevod s engleskog je priložen uz snimku):

Programe Hrvatskoga radija slušajte na svojim pametnim telefonima i tabletima preko aplikacija za iOS, Android i Huawei.